با نگهداری الکل در خودرو‌ها آتش به راه نیاندازیم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در خصوص ایجاد آتش‌سوزی به‌دلیل نگهداری الکل و مواد ضدعفونی‌کننده در خودرو‌ها هشدار داد.

رضا میرزایی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: یکی از لوازمی که بعد از شیوع ویروس کرونا در اغلب خودرو‌ها مشاهده می‌شود، ظروف محتوی الکل است که رانندگان برای ضدعفونی دست‌ها و سطوح داخلی خودرو استفاده می‌کنند، این مواد هر چند خودبه‌خود آتش نمی‌گیرد، اما اگر در شرایط خاصی مثلاً در معرض مستقیم نور خورشید قرار گیرند، امکان بروز آتش‌سوزی وجود دارد.

او افزود: نگهداری الکل و مواد ضدعفونی‌کننده در مکان‌های محصور مانند اتاقک خودرو، در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب، خطرناک است؛ ضمن اینکه با توجه به قرار داشتن در ماه‌های گرم سال، وجود مواد ضدعفونی‌کننده و الکل در خودرو‌ها و توقف خودرو‌ها در زیر آفتاب، باعث انفجار و یا آتش‌سوزی ظروف حاوی الکل و وسایل نقلیه می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان بیان داشت: الکل، قدرت انفجار بالایی ندارد؛ مگر در شرایط بحرانی و خاص، ولی وقتی که الکل را در فضای کوچک مثل خودرو و یا در زیر تابش نور مستقیم خورشید قرار گیرد، سرعت تبخیر آن بیشتر می‌شود و ترکیب بخارات آن با هوای محیط، ترکیب قابل اشتعالی ایجاد می‌کند که اگر این ترکیب به سمت منبع حرارتی حرکت کند، به‌سرعت شعله‌ور شده و باعث آتش‌سوزی می‌شود.

میرزایی با بیان این‌که قرار گرفتن ظروف محتوای الکل در معرض مستقیم آفتاب در صورت بسته بودن در‌های خودرو، شیشه‌های خودرو مثل ذره‌بین عمل کرده و حرارت را چندبرابر می‌کند، گفت: بنابراین، با گرم‌ترشدن هوای داخل خودرو، ممکن است ظروف حاوی الکل خطرساز شده و آتش‌سوزی رخ دهد.

او توصیه کرد: بهتر است از اسپری و ظروف کوچک و به اندازه مصرف در خودرو استفاده شود و تا حد امکان این مواد در خودرو نگهداری نشود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تصریح کرد: در صورت استفاده الکل برای ضدعفونی سطوح خودرو، حتما چند دقیقه شیشه‌های خودرو را باز و مدتی صبر کنید و همچنین دست‌های خود را بیرون از خودرو ضدعفونی کنید.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.