انتقاد ترکیه از توافق نظامی فرانسه و یونان

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای از انعقاد توافق نظامی میان فرانسه و یونان به شدت انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، وزارت خارجه ترکیه روز گذشته بیانیه‌ای صادر کرد و در آن به انتقاد از توافق دفاعی اخیری که میان فرانسه و یونان حاصل شده است پرداخت.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: «دولت یونانی قبرس، نماینده کل جزیره و همچنین قبرس ترکیه نیست و صالح و مجاز به انجام چنین توافقی هم نمی‌باشد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این توافق مورد بحث مغایر با پیمان‌های ۱۹۶۰ و آرامش ایجاد شده به دنبال این پیمان‌هاست. همچنین خطر اختلال در تلاش‌ها برای اطمینان از ثبات و امنیت در دریای مدیترانه شرقی وجود دارد.»

وزارت خارجه ترکیه در ادامه افزود:  «در گذشته پیشنهادات سازنده و مثبتی از طرف آنکارا برای منطقه به منظور آنکه به مکانی امن و با ثبات تبدیل شود ارائه شده است، اما این پیشنهاد‌ها از سوی زوج یونان- قبرس یونانی رد شدند.»

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد: «برای فرانسه غیرقابل قبول است که در این دوره برای افزایش بیشتر تنش‌ها گام برداشته باشد، سازماندهی تمرین‌های نظامی مشترک با دولت یونان و قبرس در این زمینه و استقرار هواپیما‌های نظامی در اینجا بر خلاف معاهدات ۱۹۶۰ است. از فرانسه، عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد دعوت می‌کنیم تا با مسئولیت پذیری بیشتری درمورد موضوعات مربوط به قبرس که در دستور کار سازمان ملل قرار دارد عمل کند.»

چند روز پیش، ترکیه عملیات اکتشاف نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه را آغاز کرد. این اقدام پس از یک توافق دریایی میان یونان و مصر صورت گرفت. از این رو تنش‌های ترکیه و یونان در شرق دریای مدیترانه به اوج خود رسید. ترکیه برای ادامه عملیات حفاری و اکتشاف منابع نفتی، کشتی جنگی به مناطق مذکور اعزام کرده تا از امنیت عملیات حفاری خود اطمینان حاصل کند. آتن اعلام کرده مناطقی که ترکیه در آن مشغول عملیات اکتشاف نفت است، حوزه اقتصادی یونان است. یونان از اتحادیه اروپا خواسته تا اعمال تحریم علیه ترکیه را به عنوان بخشی از اقدامات تنبیهی علیه این کشور در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار