اختصاص ۲۷ میلیارد ریال برای لایروبی و احیای قنات‌ها در خراسان شمالی

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال برای لایروبی و احیای قنات‌ها ۲۷ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که این میزان تنها برای احیای ۲۰ رشته قنات کافی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی گفت: اعتبارات سالانه لایروبی و احیای قنات‌ها اندک است کشاورزان باید خود نیز مستمر در این خصوص فعالیت داشته باشند.

سیدابراهیم سیدی افزود: از محل اعتبارات دولتی قنات هایی که بیشترین خسارت را دیده اند مرمت خواهند شد اما باید بهره برداران در صورتی که ریزش و یا مشکلی را می بینند به موقع نسبت به مرمت آن اقدام کنند.


بیشتر بخوانید


او تعداد قنات های استان را ۶۳۲ رشته دانست و گفت: با توجه به نوع کار به طور میانگین هزینه اجرایی هر کیلومتر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

سیدی گفت: در روش آبیاری مزارع به شکل سنتی، روشی که بیشتر زمین های کشاورزی در کشور با این شکل آبیاری می شوند حتی با صرف هزینه های گزاف تسطیح اراضی، راندمان آبیاری ۴۰ درصد است.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: در مدت هفت سال راندمان آبیاری از ۳۷ درصد به ۴۵ درصد در استان افزایش داشته است.

او با بیان اینکه تاکنون ۳۶ هزار هکتار از اراضی استان زیر پوشش طرح‌های آبیاری نوین رفته است افزود: روش های آبیاری نوین علاوه بر جلوگیری از تلفات آب، باعث بالا بردن کیفیت تولید در واحد سطح نیز می شود.
انتهای پیام/ ر

برچسب ها: جهادکشاورزی ، قنات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.