نهاوندیان:

تعقل مومنانه و استفاده از تجارب بشری لازمه پیشرفت است

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: لازمه پیشرفت خردورزی مومنانه است و این تعقل مومنانه با استفاده و بهره مندی از اساتید و دانشجویان ما در خارج از کشور بسیار سریع‌تر قابل انجام است.

به گزارش  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس موسسه عالی مدیریت و برنامه ریزی در همایش «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، جامعه پردازی و تمدن سازی از منظر اقتصاد» که بصورت وبینار با حضور اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در سالن همایش‌های دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، گفت: برای آینده پژوهی و آینده سازی یک جامعه نیاز است که جامعه و افراد آن بتوانند در نقطه‌ای که ایستاده اند به جای لحظه پردازی و محدود شدن بتوانند به افق بلند نگاه کنند، این نشان موفقیت یک جامعه است.

وی افزود: ما در تاریخ جوامع مختلف مدیران و رهبرانی داریم که توانسته اند خودشان را بالاتر از مسائل روز ترسیم کنند و راه نیل به آینده را طراحی کنند و موفق هم بوده اند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به مقایسه کشور چین امروز با چین چهل سال گذشته افزود: در ادبیات توسعه‌ای دوران دانشجویی خودمان در بیان مثال، کشور چین را به عنوان یکی از کشور‌های فقیر مثال می‌زدیم، ولی اکنون به راحتی می‌توان توسعه را در چنین کشوری مشاهده کرد، حاصل این توسعه، برنامه ریزی، طراحی و نقد گذشته و ترسیم آینده در این کشور است که توانسته است ریل‌گذاری درست را با اهداف مشخص کند و با شناخت واقعیت‌ها نه تنها سرنوشت خود، بلکه نقشه سیاسی و اقتصادی جهان را دستخوش تحول کند.

نهاوندیان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اضافه کرد: باید به جامعه پردازی و تمدن سازی پرداخته شود، ما نمی‌توانیم در آینده بدون کمک جامعه به اهداف خود دست پیدا کنیم، مدلی در رشته سازماندهی صنعتی بنام Io داریم که دارای پارادایمی بر مبنای ساختار، رفتار و عملکرد است، لذا در هر جامعه برای طراحی یک حرکت منسجم اجتماعی نیازمند سه عنصر فرهنگ، ساختار و رفتار است که این عناصر بر همدیگر تاثیرگذار هستند و بایستی با نگاه استراتزیک عملکرد آن‌ها سنجیده شود و تغییرات را در این سه حوزه ایجاد کرد.

وی با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ گفت: اگر جامعه، فرهنگ مشترک نداشته باشد دچار تجزیه می‌شود، ولی اگر جامعه فرهنگ مشترک داشته باشد می‌تواند به یک پیوند و هویت مشترک برسد و این بسیار مهم است.

رئیس موسسه عالی مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه کشور ایران در طول تاریخ محل تاخت و تاز و هجوم اقوام مختلف بود، اظهار کرد: در این تاخت و تاز ملت ایران این قدرت را داشت که حتی مهاجم را به کشور آورد و زبان و فرهنگ کشور را به او تحمیل کند، فرهنگ و جامعه در طول تاریخ همراه ایران بودند و این همان هویت ملی یک جامعه است که در طول تاریخ چندهزار ساله حقیقتی انکارناپذیر بوده است و قدرت هضم و تلفیق و نوسازی در این جامعه بسیار زیاد بوده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور به مسائل اقتصادی کشوراشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم برای چهل سال آینده اقتصاد ایران را ترسیم کنیم باید با توجه به اهداف وآرمان‌های بیانیه گام دوم انقلاب مناسبات اقتصادی را در نظر بگیریم. تعریف این مناسبات بصورت تقلیدی امکان پذیر نیست و لازمه این کار خردورزی مومنانه است و این تعقل مومنانه با استفاده و بهره مندی از اساتید و دانشجویان ما در خارج از کشور بسیار سریع‌تر قابل انجام است، استفاده از تجارب و دانش دیگران لازمه پیشرفت است و بایستی از گذشته خود بیاموزیم، اگر خطایی داشتیم بشناسیم و با استفاده از تجارب دیگران در رفع خطا‌ها تلاش کنیم و اشتباهات دیگران را تکرار نکنیم.

وی افزود: در طول چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم که عوامل وابسته به دشمن تلاش کردند که تفرقه ایجاد کنند و گاهی هویت ایرانی را در مقابل هویت اسلامی قرار دهند؛ بنابراین مقابله با دوگانگی‌های کاذب و تفرقه افکنی‌های مزوّرانه اقدام بسیار مهمی در این راستاست همچنین دوگانگی ملی نگری و جهانی نگری گرایش دیگریست که نشان می‌دهد ما باید به سرمایه ملی توجه کنیم و با نگاهی نو جهان را ارزیابی کنیم بعنوان مثال اگر هدف توسعه اقتصادی داریم لازمه اش ارتباط و تعامل با دنیاست. هدف اقتصاد مقاومتی درونزا و برونگرا بودن است، باید با توجه به سرمایه‌های درونی و فناوری‌های داخلی کشور ارتباطات و تعاملات با دنیای بیرونی را نیز داشته باشیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به  اتفاقاتی که دیشب در آمریکا رخ داده است افزود: هم اکنون باید با تحریم مبارزه کنیم برای اینکه بتوانیم کالای خود را صادر کنیم. وی گفت: تعامل سازنده، لازمه حرکت رو به جلو است، ما باید براساس موضع عزت، حکمت و مصلحت کشور حرکت رو به جلو داشته باشیم و رویکرد ما در نقد گذشته و طراحی آینده بصورت منصفانه و واقع بینانه باشد.

گاهی برخی با ارائه آمار‌های مقطعی رشد اقتصادی و و مقایسه ناهمگون، عوامل برونزا را دخیل نمی‌بینند در حالیکه در مبانی تمام علوم بویژه اقتصاد گفته شده که تاثیر یک عامل را باید در شرایطی که سایر عوامل یکسان است بررسی کرده و اندازه بگیریم.

رئیس موسسه عالی مدیریت و برنامه ریزی همچنین با اشاره به دو مقطع زمانی از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ و همچنین از سال ۱۳۹۷ تاکنون اظهار کرد: در طول سال‌های ۹۳ تا ۹۶ همه شاخص‌های اقتصادی در مقابل چشمان متعجب جهان رو به بهبود بود، اقتصاد ایران حرکت رو به جلو داشت، تورم پایین آمد و نرخ رشد اول را در دنیا داشتیم، نرخ اشتغال و میزان شغل خالص بی سابقه بود و امکان فعالیت‌های علمی برای شرکت‌های دانش بنیان و افزایش ارتباط علم و صنعت را شاهد بودیم که همین امر موجب جهش اقتصادی کشور شد.

وی گفت: همزمان با شوک ارزی در سال ۹۷، یک شوک تحریم شدید آمریکا را شاهد بودیم، آمریکا آمده بود تمامی پل‌هایی که دیگر کشور‌های جهان را به ایران وصل می‌کند نابود کند و حتی ماشین‌های روی پل را نیز از بین ببرد، شرکت‌های اقتصادی را تهدید کرد تا مبادلات و مناسبات بانکی را متوقف کند، فشار بر روی صادرات نفت بی سابقه شد وبعبارتی می‌خواست اقتصاد ایران را ساقط کند، ولی آیا به هدفشان رسیدند؟ قهرمانانه می‌شود گفت آن‌ها شکست خوردند و پرچم عزت ایران اسلامی ما همچنان در اهتزاز است.

محمد نهاوندیان در ادامه به هجمه جدید کرونا اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر علاوه بر حمله و هجمه تحریم، هجمه جدیدی با عنوان کرونا به وجود آمد، اقتصاد ایران به یمن اقتصاد مقاومتی و افزایش توانایی‌های داخلی آسیب پذیری اندکی داشت. به نوعی می‌توان گفت کرونا، شاخص اقتصاد تاب آوری کشور را مشخص کرد و نشان داد تاب آوری کشور ایران در مقابل این هجمه بسیار بالاست.

وی افزود: هجمه سوم، هجمه تحریف بود که واقعیات را وازگون نشان می‌داد و فاصله زیادی را بین ذهنیت و عینیت جامعه ایجاد می‌کرد، این کار باید در سطوح فرهنگی، رسانه‌ای و اندیشگی جامعه و بصورت شجاعانه مقابله شود.

نهاوندیان در پایان تاکید کرد: اساتید و دانشجویان ما در خارج از کشور سرداران و سربازانی هستند که برای کسب علم و معرفت برای آینده کشور ایران اسلامی و حتی آینده بشریت تلاش کنند و نباید امید خود را از دست بدهند.

وی افزود: آینده از آن ماست و مسیر حرکت تاریخ بشری درخشان خواهد بود و با امید به آینده، انشاءلله برای ظهور مصلح و موعود جهانی، همه وظیفه داریم برای آماده سازی چنین حماسه‌ای آرمانی شرایط را فراهم کنیم.

در پایان این همایش، تعدادی از اساتید و دانشجویان به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل سیاسی و اقتصادی کشور پرداختند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.