دانستنی‌های حقوقی؛

مسئولیت خسارت ناشی از افتادن سنگ نمای ساختمان با کیست؟

افتادن سنگ نمای ساختمان اگر منجر به بروز خسارت به افراد شود مسئول آن باید پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید همه ما با این واقعه مواجه شده باشیم که سنگ نمای ساختمان باعث بروز بسیاری از مشکلات و خسارت هایی شده باشد و البته باید بدانیم همین افتادن سنگ نمای ساختمان خود دارای نکات متعددی است. 
 
پس از وقوع حادثه و برای جبران خسارت  اولین کسی که به ذهنمان خطور می‌کند مدیر ساختمان است؛ باید بدانیم مسئولیت حقوقی افتادن سنگ نمای ساختمان بر روی افراد، ماشین‌های پارک شده و جبران خسارت بر عهده مدیر ساختمان است. 
 
اما علاوه بر رئیس ساختمان مالکین مجتمع هم مسئولیت‌هایی دارند اگر ساختمان مدیر نداشته باشد مسئولیت جبران خسارات برعهده مالکین مجتمع است البته این مسئولیت بر اساس نسبت مساحت آپارتمان یعنی مساحت اعیانی سند است.
 
 البته اگر ساختمان درحال ساخت باشد سازنده مسئول است، اما اگر ساختمان قدیمی باشد با توجه به قوانین قبلی، مسئولیت نگهداری از آپارتمان و مجتمع ساخته شده به عهده مالکین است یعنی در صورتی که سازنده، آپارتمان را به شخص دیگری فروخته باشد، امکان شکایت از او وجود ندارد مگر اینکه در زمان تنظیم مبایعه نامه، دوره تضمین و رفع عیب ساختمان با مسئولیت سازنده، به همراه جبران خسارت مالی و جانی درج شده باشد.
 
در قانون جدید نظام مهندسی ساختمان‌ها، لازم است هر ساختمان دارای شناسنامه فنی و ملکی یا دفترچه مشخصات فنی باشد و یکی از تعهدات سازنده در آن گارانتی کردن عملکرد ساختمان در یک دوره پنج یا ده ساله است.
 
یکی از مهمترین اقدامات این است که مجتمع بیمه مسئولیت مدنی درجهت جبران خسارت‌های مالی و جانی نسبت به شخص ثالث را داشته باشد و برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث و خساراتی لازم است در زمان ساخت ساختمان سنگ نما پیچ و رولپلاک شود. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی محرابی
۱۵:۰۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
سلام بنده کارشناس نمای ساختمان هستم و این بگم که مدیر ساختمان اصلا مقصر ریزش نیست و در هر شرایط باید کل ساختمان خسارت بپردازند و این در صورتی است که ده سال از ساخته شدن ساختمان گذشته باشد و اگر زیر ده سال باشد باید سازنده و مهندس ناظر خسارت به وجود امده را بپردازند. اگر روز اول با هزینه کم و سریع نمای ساختمان را پیچ و رولپلاک کنند دیگر خسارتی پیش نمی اید. البته پیچ و رولپلاک نما را باید به یک شرکت معتبر مانند جهان فرود واگذار کرد تا بعدها دوباره ریزش نکند. ساختمان های قدیمی چرا ریزش نمیکنند ؟ چون مصالح خوب به کار میبرند. اقای سازنده لطفا مصالح خوب به کار ببر تا ملت زیر ساختمان هایی که میسازید نمیرند و خسارت نبینند.
Iran (Islamic Republic of)
قانون من درآوري
۱۱:۲۷ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
يعني چي ؟!!! مدير ساختمان كه مجاني براي ساختمان كار مي كند بايد از جيبش هزينه خسارت را بپردازد ؟ !!!! اگر مالكين در بهسازي ساختمان تلاش نكنند مدير ساختمان هيج وظيفه شرعي و قانوني ندارد و همه اعضا مالكين در خسارت سهيم هستند و فقط مدير ساختمان موظف است در اولين فرصت عيب را گوشزد و در برطرف كردن آن ه نظر اعضا مالك و مستاجر برساند اگر چنين كرده باشد و كسي محل ندهد متخلفين ( همان كساني كه اهميت ندادند ) بايد خسارت بپردازند . والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۱۱ تير ۱۴۰۱
خیر قربان. اگر خسارتی بشه ابتدا مدیر ساختمان را توقیف میکنند. بعد از دادگاهی شدن و تعیین خسارت مدیر هم مانند باقی مالکان خسارت پرداخت میکند. باید مواظب باشید که الک گول این حرفارو نخورید و سریعا نماتونو پیچ و رولپلاک کنید.

با تشکر جهان فرود
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۷:۴۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
بنظرم بهتره سنگ نمای یه ساختمان جوری باشه که ذاتا محکم و اسوار باشه و کاشی و از این دسته ها نباشه، چون هر لحظه ممکنه کنده بشه مخصوصا این مجتمع های مسکن مهر ...
باید مردم و صاحبان دائما حواسشون باشه ...
آخرین اخبار