اجرای سیستم نوین آبیاری قطره‌ای در فضای سبز دانشگاه مراغه

دانشگاه مراغه توانسته با اجرای سیستم نوین آبیاری قطره‌ای در فضای سبز دانشگاه، گام‌های موثری در راستای حرکت به‌سوی دانشگاه سبز بردارد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی لطف الهی یقین، رئیس دانشگاه مراغه در حاشیه بازدید از باغ‌ها و فضای سبز دانشگاه گفت: مزرعه تحقیقاتی دانشگاه مراغه همزمان با احداث سایت اصلی (حدود سال ۸۱) در ضلع جنوبی دانشگاه با کاشت تعدادی محدودی درخت کاج و نیز تعداد قابل توجهی درختان سردرختی مثمر و برای تامین فضای سبز دانشگاه و همچنین ایجاد باغ تحقیقاتی برای استفاده دانشجویان دانشکده کشاورزی احداث شده بود که به مرور با رشد درختان با عنایت به کم آبی منطقه و مشکلات ناشی از نگهداری، برخی درختان و فضای باغ بخصوص در انتهای باغ رو به خشکی نهاده بود از سال ۱۳۹۴ در راستای ایجاد دانشگاه سبز و همچنین فراهم کردن محیط دلنشین برای دانشجویان توسعه و نگهداری باغ دانشگاه در اولویت کاری قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه مراغه افزود: این دانشگاه با به کارگیری نیرو‌های شاغل در بخش خوابگاه‌ها، با انجام اقداماتی علاوه بر احیای مجدد باغ دانشگاه، آن را در بخش‌های مختلف و با روش آبیاری قطره‌ای توسعه داده و با بهره گیری از پتانسیل اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه در راستای درآمدزایی آن تلاش می شود.

او با اشاره به اقلیم منطقه و توجه به امر کشاورزی در باغ شهر مراغه گفت: این پتانسیل شهرمراغه را به یکی از صادر کننده‌های محصولات کشاورزی تبدیل کرده که دانشگاه مراغه نیز از آن مستثنی نیست. امیدواریم با توسعه باغ‌های دانشگاه علاوه بر جلوه زیبای آن در راستای دانشگاهی سبز بحث درآمدزایی آن را نیز جدی بگیریم.


بیشتر بخوانید


لطف الهی یقین بیان کرد: در این راستا اقدامات مختلفی انجام پذیرفته است از جمله در طول سال‌های ۹۵ لغایت ۹۷ بخش اعظم باغ موجود تحت پوشش آبیاری قطره‌ای رفته و کلیه فضای باغ از جمله درختان نیمه خشکیده طراوت اولیه خود را بازیابی  کرده است. بعلاوه بخش قابل توجهی باغ انگور جدید احداث شده و در طول سال‌های ۹۶ و ۹۷ با تامین نهال‌های مختلف تزیینی و بخصوص نهال‌های اهدایی خیرین (بیش از ۴۰۰۰ اصله نهال درخت تبریزی) فضای سبز و منظر دانشگاه رنگین‌تر شده است. کلیه نهال‌های غرس شده به صورت آبیاری قطره‌ای آبیاری شده و سیاست‌های وزارت علوم در راستای رسیدن به دانشگاه سبز دنبال شده است.

او افزود: به جهت تنوع بخشی به درآمد‌های اختصاصی دانشگاه و با توجه به پتانسیل‌های موجود از اواخر سال ۱۳۹۸ تصمیم بر این شد که مزرعه باغ دانشگاه توسعه یابد یکی از مهمترین موانع در مسیر راه توسعه باغ دانشگاه کمبود منابع آبی دانشگاه بود که پس از بررسی‌های لازم تصمیم بر این گرفته شد که کل مجموعه آبیاری مزارع، باغات و فضای سبز دانشگاه در وهله اول آبیاری قطره‌ای شود. 

لطف الهی یقین گفت: در طراحی سیستم قطره‌ای از فشار حاصل از اختلاف ارتفاع استخرمخروبه ذخیره آب که در دو سال گذشته تعمیر و آب‌بندی، استفاده شده است که تاثیر قابل توجهی در جهت حذف هزینه کرد خرید و نگهداری پمپ‌ها و همچنین کاهش مصرف برق داشته است.

او افزود: در کنار توسعه باغات دانشگاه با هدف افزایش فضای سبز دانشگاه به‌خصوص در بخش‌های بصری دانشجویان طرح توسعه فضای سبز با تراس بندی و کاشت انواع درختان مثمر در جنب دانشکده علوم پایه جهت زیبا سازی محوطه و ایجاد فضایی دلنشین و جذاب برای عموم دانشگاهیان نیز از اهم اموری است که در ابتدای سال ۱۳۹۹ به انجام رسیده است. در این محوطه انواع درختان مثمر مانند گیلاس، آلبالو، زردآلو، توت و … در این تراس‌ها کاشته شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار