مدیرکل انجمن اولیا و مربیان:

تعامل مالی مدارس با اولیا بدون جلب رضایت آن‌ها تخلف است

عباسپور گفت: چنانچه مدرسه با اولیا حساب و کتاب مالی داشته باشد اما با جلب رضایت خانواده ها نبوده باشد، تخلف صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نورعلی عباسپور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره نقش این انجمن برای سال تحصیلی آینده با توجه به شرایط فعلی با اشاره به اینکه همانند سال تحصیلی گذشته خانواده و انجمن متناسب با شرایط فعلی باید نقش آفرینی داشته باشند، بیان کرد: در شرایط فعلی عملا مدیریت آموزش و یادگیری درون خانواده اتفاق می‌افتد و مدرسه پشتیبان است.

او ادامه داد: انجمن‌های اولیا و مربیان به عنوان حلقه واسط میان خانواده و مدرسه تاکنون برنامه‌های در نظر گرفته شده مدرسه برای دانش آموزان را به خانواده‌ها منتقل کرده و ارتباطشان با خانواده‌ها برقرار است.

عباسپور بیان کرد: پیش از شیوع کرونا شرایط به گونه‌ای نبود که خانواده‌ها تا این حد وارد مسائل آموزشی و پرورشی دانش آموزان شوند.

برنگرداندن هزینه سرویس در ایام تعطیلات کرونا تخلف است

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان درباره بازگرداندن هزینه سرویس مدارس در ایام تعطیلات کرونایی بیان کرد: دو بار بخشنامه‌ای مبنی بر الزام بازگرداندن هزینه سرویس مدارس در روز‌هایی که مدرسه تعطیل بوده است از سوی اداره کل انجمن اولیا و مربیان و اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شد.

او ادامه داد: نه تنها در شرایط تعطیلی مدارس در ایام کرونا بلکه در هر زمان دیگری هم که مدرسه به هر علتی تعطیل باشد، نباید هزینه آن ایام از دانش‌آموزان دریافت شود، در غیر این صورت مدرسه تخلف کرده است.

عباسپور با اشاره به اینکه مدارس باید در پایان سال تحصیلی که همان خرداد است ارزیابی از روز‌های فعالیت سرویس داشته باشند و هزینه اضافی را بازگردانند، تاکید کرد: چنانچه مدیر مدرسه‌ای در این مورد غفلت کرده و تخلف است.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان اظهار کرد: اگر خانواده‌ها با مواردی مواجه شدند که هزینه سرویس مدارس در روز‌های تعطیل را مدرسه بازنمی‌گرداند، از طریق بخش رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش منطقه خود یا ثبت در بخش رسیدگی به شکایات پورتال آموزش و پرورش این موضوع را منعکس کنند تا ظرف مدت یک هفته پیگیری شود.

عباسپور بیان کرد: چنانچه مدارس با خانواده‌ها حساب و کتاب مالی داشته باشند و این موضوع با جلب رضایت خانواده‌ها نباشد، باید هزینه برگشت داده شود در غیر این صورت تخلف از سوی مدرسه صورت گرفته است و با آن برخورد می‌شود.

تهیه لباس فرم جدید الزامی ندارد

او درباره تهیه لباس فرم جدید دانش‌آموزان با تاکید بر اینکه نیازی به تهیه لباس جدید نیست، تصریح کرد: طبق آیین‌نامه اجرایی مدرسه تصمیم گیری درباره لباس فرم منوط به نظر شورای مدرسه است و البته با این وجود برای سال تحصیلی پیش‌رو هیچ الزامی مبنی بر تهیه لباس جدید نیست.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان گفت: بار‌ها با خانواده‌ها هم صحبت کردیم که مطالبه گری آن‌ها بسیار مهم است و انتظار می‌رود خانواده در موضوع تعلیم و تربیت که موضوعی اساسی است.

او افزود: در تلاش هستیم تا با بازنگری آیین نامه اجرایی مدارس، نقش حاشیه‌ای انجمن‌ها در همکاری و مشارکت را به تصمیم گیری تبدیل کنیم.

عباسپور با اشاره به استفاده از لباس رسمی در کلاس درس بیان کرد: حضور دانش آموز در کلاس آنلاین با لباس رسمی حریم دانش آموز و معلم در ارتباط‌های تصویری را حفظ می‌کند و منظور از لباس رسمی، لباس فرم نیست، بلکه لباس عرف جامعه است، در واقع نوع لباس پوشیدن هم جنبه تربیتی دارد.

پوشیدن لباس یکدست در مدارس دنیا مرسوم است

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان با بیان اینکه در دنیا هم مرسوم است که دانش‌آموزان لباس یکدست در مدرسه بپوشند، گفت: لباس فرم به دانش آموز هویت می‌دهد و با این وجود مدرسه باید خانواده‌ها را اقناع کند.

او درباره موانع فعالیت انجمن اولیا و مربیان با اشاره به اینکه مهره کلیدی مدیر مدرسه است، اظهار کرد: مبنای انتخاب و انتصاب مدیران هم اهمیت بسزایی دارد و از شاخص‌های مهم آن داشتن نگاه مشارکت پذیر و مشارکت جو است.

عباسپور از بازنگری آیین نامه اجرایی مدارس خبر داد و گفت: در وظایف و اختیارات انجمن‌ها بر نقش همکاری تاکید شده است بنابراین تلاش کردیم نقش تصمیم گیری برای اولیا قائل شویم، همچنین انجمن اولیا باید استقلال داشته باشد که البته این موضوع باید به صحن شورای عالی آموزش و پرورش برود.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان با اشاره به اینکه از وزیر آموزش و پرورش درخواست کردیم تا انجمن اولیا در انتخاب مدیر مدرسه امتیاز داشته باشد، بیان کرد کرد: اصل کار خانواده است و در سند تحول هم آمده است که خانواده‌ها باید در تمام مراحل سیاست گذاری تا اجرا نقش داشته باشند.

تهیه منشور حقوق خانواده

عباسپور با بیان اینکه منشور حقوق خانواده در حال تهیه است، گفت: خانواده‌ها هم باید مطالبه گر باشند و مسئولان به دنبال آن مسائل را پیگیری کنند.

او درباره ایراداتی که خانواده یه شبکه شاد دارند، اظهار کرد: مکان امنی برای خانواده‌ها می‌خواهیم و اکنون هم بسیاری مشکلات شبکه شاد رفع شده است و آمادگی بیشتری برای استقبال از مهر داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
حضوری رفتن دانش اموزان بدون رضایت والدین چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
مردم رو مسخره کردید. اول میگید پول نگیرن. بعد اسم پول گرفتن رو میگذارید تعامل؟!
آخرین اخبار