۲۰ میلیون یورو برای مقابله با گرد و غبار در کشور اختصاص یافت

دبیر ستاد ملی مقابله کانون‌های گرد و غبار در کشور گفت: امسال مبلغ ۲۰ میلیون یورو برای مقابله با کانون‌های گرد و غبار در کشور پیش‌بینی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، علی محمد طهماسبی دبیر ستاد ملی مقابله کانون‌های گرد و غبار در کشور با اشاره به اینکه در سه سال گذشته مبلغ ۳۵۰ میلیون یورو برای مقابله با کانون‌های گرد و غبار در کشور اختصاص یافته است، اظهار داشت: امسال نیز مبلغ ۲۰ میلیون یورو برای مقابله با کانون‌های گرد و غبار اختصاص یافته است.

او تصریح کرد: در مجموع از سال ۹۶ تاکنون مبلغ ۳۷۰ میلیون یورو در رابطه با همین موضوع از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است و با وجود اینکه نوع عملیات مشخص شده، اما عملیات اجرایی آن در سال ۹۹ آغاز نشده است و باید فصل گرما به پایان برسد و شرایط مناسب باشد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: در اواخر سال ۹۶ تهیه نقشه و طرح مناطق غبارخیز کشور آغاز شد و در سال گذشته به پایان رسید و در این راستا مناطقی در سطح ۳۴.۶ میلیون هکتار در ۲۳ استان شناسایی شد، چون سالانه آسیب‌های جدی به مناطق زیستی و اقتصادی کشور وارد می‌کرد.

او با ابراز خرسندی از اینکه خیزش غبار در آذربایجان‌غربی چندان زیاد نیست، بیان کرد: در این استان چند منطقه شامل میاندوآب، جبل ارومیه و بورالان ماکو وجود دارد که جزو مناطق غبارآلود محسوب شده، اما در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت غبارخیزی آنها بالا نیست.

طهماسبی اظهار داشت: برای مقابله با کنترل گرد و غبار در حاشیه دریاچه ارومیه نیز در دو نقطه شامل میاندوآب و ارومیه از سپرغان تا جبل‌کندی بادشکن غیرزنده و عملیات نهال‌کاری و بوته‌کاری انجام شده و خوشبختانه مشکلی از این منظر وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه برخی استان‌ها شامل سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی و رضوی، کرمان و هرمزگان دارای شدت غبارخیزی بالایی هستند، افزود: هم اکنون برخی استان‌ها بین ۶ تا هفت میلیون هکتار مناطق غبارخیز هستند و بنابراین باید تمرکز اصلی در این استان‌ها بوده و بیشترین اعتبارات به آنها تخصیص یابد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور با اشاره به اینکه در بحث‌های مقابله‌ای بیش از ۵۰ درصد اعتبارات به استان خوزستان اختصاص یافته است، تصریح کرد: برای مقابله با گرد و غبار کشور بیش از دو تا سه میلیون هکتار با عملیات اصلاحی، احیایی، پیشگیرانه، قرق، تله رسوب‌گیر، نهال کاری، مدیریت چرایی، بوته‌کاری و مرطوب‌سازی عرصه‌ها مدیریت شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.