عشقی مطرح کرد:

جزئیات نوبت دهی اینترنتی برای نذر خون در ماه‌های محرم و صفر

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درباره آخرین جزئیات نوبت دهی اینترنتی برای نذر خون در ماه‌های محرم و صفر توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درباره برنامه ریزی‌های انجام شده به منظور نوبت دهی اینترنتی برای نذر خون در ماه‌های محرم و صفر اظهار کرد: ماه محرم و صفر که نمونه عملی ایثار و از خود گذشتگی بوده در راه است.

او افزود: سازمان انتقال خون از چند سال پیش تصمیم گرفت تا برای تغییر رفتار در ابراز ارادتی که مردم به امام حسین (ع) داشتند ایده نذر خون را به منظور حرکات انسان دوستانه و خداپسندانه  مطرح کند.

عشقی تصریح کرد: شعار نذر خون امسال هم ادامه دارد، منتهی با توجه به شرایط کرونا تغییرات و امکاناتی را در شعار‌ها و رفتار‌های انتقال خون  داریم که یکی از آن‌ها سامانه نوبت دهی انتقال خون است تا داوطلبان به علت عدم تجمع و حفظ فاصله گذاری اجتماعی در تمام ادارات کل ما در ۳۱ استان به سایت انتقال خون مراجعه کرده و با دریافت نوبت اینترنتی خون خود را اهدا کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه شعار نذر خون در ۴۰ روز محرم و اربعین امکان پذیر است، تاکید کرد: امسال ارادت عملی افراد به امام حسین (ع) با اهدای خون از روز‌های چهارم و پنجم محرم آغاز می‌شود و سعی می‌کنیم تا این کار با حضور مسئولان وزارت بهداشت و به یاد مدافعان و شهیدان سلامت به خوبی انجام گیرد.

عشقی ادامه داد: سامانه انتقال خون چند سالی است که فعالیت می‌کند و اهدا کنندگان خون می‌توانند در هر زمانی که تمایل داشتند به دریافت نوبت با انتخاب خودشان اقدام کنند.

او گفت: همه جوامع باور‌های درست و غلطی از ویروس کرونا دارند، اما از آنجایی که ویروس کرونا از طریق ذرات تنفسی منتقل می‌شود مستندات علمی و مطالعات قبلی نشان می‌دهد که این ویروس از طریق خون منتقل نخواهد شد و این موضوع همانند این است که بگوییم بیماری ایدز از طریق نفس کشیدن منتقل می‌شود. باید بگویم که هر ویروسی از راه‌های مشخص خود وارد بدن خواهد شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: فرد سالم اهدا کننده و پزشک او به علت اینکه مسائل بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، دستکش و سوزن یک بار مصرف را رعایت می‌کنند و هیچ دغدغه‌ای برای ابتلا به ویروس کرونا در زمان خون دهی وجود نخواهد داشت.

عشقی تصریح کرد: تجمعات اجتماعی مانند مسافرت، شرکت در مراسم عزاداری و عروسی باعث انتقال ویروس کرونا خواهد شد و اینکه می‌گویند این ویروس از طریق خون دهی منتقل می‌شود درست نیست.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درباره اهدای خون بهبود کنندگان کووید ۱۹ به بیماران کرونایی گفت: بنده خواهشمندم که نیت و نذر افراد برای خون دهی در شروع ایام محرم باشد و بعد از آن افراد هر سه یا چهار ماه یک بار به نیت اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) اقدام به خون دهی کنند، هر سال یک بار در ایام محرم این کار را انجام دهند و این کار بهتر است توسط افراد سالم انجام شود.

۲ درصد بهبودیافتگان کرونایی اقدام به اهدای پلاسما می‌کنند

عشقی ادامه داد: بانوان و جوانان بهتر است وارد عرصه اهدای خون شوند؛ چرا که جمعیت اهدای خون جوانان ما در کشور با کم شدن رو به روست.

او در پایان یادآوری کرد: در حال حاضر حدود ۲۸۰ الی ۲۹۰ هزار نفر از بیماری کرونا بهبود پیدا کرده اند، اما تنها ۶ هزار نفر (۲ درصد) برای اهدای پلاسمای خون مراجعه می‌کنند. از تمام بهبود یافتگان کرونا خواهشمندیم که به اهدای پلاسمای خون خود اقدام کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار