چرا مشکل برق خوزستان حل نمی شود؟

توزیع نیروی برق خوزستان یکی از قدیمی ترین شبکه ها را داراست، همین مسئله موجب فرسودگی تجهیزات انتقال انرژی شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مشکلات برق خوزستان، موضوعی است که همیشه وجود دارد، اما در تابستان بیش از پیش نمایان می‌شود. علت این مسئله، گرمای هوا با بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد است که در صورت نبود وسایل سرمایشی، در زندگی و کار هر شخصی اختلال ایجاد می‌کند. 

شرکت توزیع نیروی برق خوزستان پس از تهران بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات برق است. این شرکت یک میلیون و صد هزار مشترک داشته و در مساحتی ۵۸ هزار کیلومتر مربعی، ۹۵ شهر و شهرستان و ۳ هزار و ۵۰۰ روستا را پوشش می‌دهد و طول شبکه فشار ضعیف و متوسط آن نیز ۳۳ هزار کیلومتر است.

این شرکت همچنین یکی از قدیمی‌ترین مراکز توزیع نیروی برق در ایران است. اولین نیروگاه برق کشور به وسیله شرکت نفت در جوار اولین دکل نفتی کشور در مسجد سلیمان راه اندازی و مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن نیز به سرتاسر خوزستان از جمله آبادان گسترش یافت و همین مسئله نیز دلیل فرسوده بودن شبکه توزیع نیروی برق و بروز مشکلات در برق رسانی در استان است که طی چند سال اخیر اقدامات مهمی به منظور بهبود آن انجام شده است.

پایه برق در اهواز

افزایش قدرت مانور در تقابل با مشکلات برق

حسن کریمی مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز در گفتگو با خبرنگار ما ضمن عذر خواهی به دلیل قطعی برق مداوم در استان گفت: خاموشی نیاز به تعریف دارد و عواملی باعث وقوع این مسئله می‌شوند. گاهی در شرایط عادی شبکه دچار مشکل می‌شود، که می‌تواند ناشی از برنامه برای تعمیر شبکه و یا خاموشی‌های نا خواسته باشد.

او افزود: اما در شرایط اوج مصرف در شبکه سراسری، بعضی از حوادث غیر قابل پیش بینی در شبکه رخ می دهد که شرایط برق رسانی را دشوار‌تر می‌کند. در اواخر تیر و اوایل مرداد شرایط حادی را در شبکه تجربه کردیم که چندین حادثه با هم اتفاق افتاد و ما را دچار مشکل کرد. رطوبت با دمای ۵۰ درجه همراه شد که بدترین شرایط را در شبکه به وجود آورد.

کریمی گفت: اگر در شرایط حاد اتفاقاتی رخ دهد که قابل پیش بینی نباشد، در این موقعیت، وضعیت برای برق رسانی پایدار سخت‌تر می‌شود. هر چند همکاران ما در تلاش هستند شرایط را بهتر کنند، طی ۳ سال گذشته اقداماتی انجام شده تا بتوانیم قدرت مانور خود را در تقابل با حوادث افزایش دهیم.

گرمای هوا در اهواز

استفاده از برق در کلانشهر اهواز چقدر است؟

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز با اشاره به میزان مصرف برق در حوزه‌های مختلف، اظهار داشت: میزان مصرف برق در کلانشهر اهواز به اندازه استفاده از شبکه در ۲ کلانشهر مشهد و اصفهان است که نشان می‌دهد، بار هر یک از خطوط ما در شهر اهواز ۲ تا ۴ برابر خطوط دیگر استان‌ها است که راندمان تجهیزات نیز در این زمان کاهش می‌یابد.

کارکنان شرکت توزیع نیروی برق در حال تعمیر شبکه

این مقام مسئول با یاد آوری قطعی‌های برق در سال ۹۵، اذعان داشت: این بحران شبکه برق اهواز در کشور و دنیا بی نظیر بود، با گرد و خاکی در اهواز مواجه شدیم که شبکه توان تاب آوری در مقابل آن را نداشت و اصطلاحا شبکه برق اهواز دچار فروپاشی شد، اما با همکاری مجموعه صنعت برق کشور در مدت زمان ۴۰ شبانه روز بالای ۲۹ هزار مقره، نزدیک به ۳ هزار و ۸۰۰ فیوز تعویض و ۳ هزار کیلومتر شبکه شستشو شد که اقدامات مهمی در تحول و نوسازی شبکه توزیع برق اهواز بود.

دلیل خاموشی های شبکه توزیع نیروی برق چیست؟

علی خدری، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص مشکلات برق خوزستان با اشاره به استمرار گرما و رطوبت طی هفته‌های گذشته در شهر‌های جنوبی، گفت: این مسئله موجب بروز مشکلاتی در شبکه توزیع برق شد. البته شایان ذکر است که قرارداد‌هایی با ۹ هزار مشترک صنعتی، تجاری و کشاورزی منعقد شده که در ساعات اوج مصرف، استفاده از برق را کاهش دهند و برای آن پاداش دریافت نمایند.

علی خدری، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان

خدری با تاکید بر اینکه شرکت توزیع خوزستان قدیمی‌ترین شبکه برق رسانی در کشور است، بیان کرد: برخی از تجهیزات در مسجد سلیمان و آبادان پس از ۸۰ تا ۹۰ سال همچنان در مدار قرار دارند و مورد بهره برداری هستند و از سوی دیگر نزدیک به ۳۰۰ هزار پایه برق فرسوده هستیم که طی یک برنامه بلند مدت در حال تعویض آنها با پایه‌های سیمانی هستیم، اما فرسوده بودن تجهیزات آمار بالایی در بروز حوادث نشان نمی‌دهد.


بیشتر بخوانید


 

پایه بتنی انتقال برق در خوزستان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان در خصوص تصویب بودجه ۵۰ میلیون دلاری مجلس برای توسعه شبکه برق استان اظهار داشت: این مصوبه پس از وقوع پدیده ریز گرد‌ها از سوی مجلس به خوزستان اختصاص یافت و مقداری بودجه به شرکت‌های توزیع برق استان، توزیع برق منطقه‌ای و توزیع برق اهواز رسید که در همان زمان نیز اقداماتی انجام شد تا بر اثر ریزگرد‌ها شبکه برق قطع نشود، اما برای اجرای کامل علاوه بر اعتبار به برنامه و زمان نیز احتیاج است.

برنامه ریزی های شرکت توزیع برق در استان خوزستان برای بهبود شبکه چیست؟

مهرداد بلادی، معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص برنامه ریزی‌ها برای فصل تابستان گفت: یکی از مشکلات ما در طول سال، دمای بالای هوا است. از ۱۷ خرداد ما تاکنون بیشترین دمای هوا را تجربه کردیم و بار کلی شبکه خوزستان که شامل استان کهگیلویه و بویر احمد نیز می‌شود به ۸ هزار و ۵۱۵ مگاوات رسید که روز شنبه ۱۱ مرداد ۹۹ ساعت ۱۶:۱۶ دقیقه ظهر رخ داد و ۱۰ درصد نسبت به روز مشابه پارسال رشد داشته است.

وجود تعداد زیادی کولر در یک مجتمع در خوزستان

او در خصوص مشکلات برق در فصل زمستان افزود: تا پیش از فرا رسیدن فصل پاییز و شروع بارندگی‌ها به دلیل وقوع گرد و خاک و نشستن ذرات معلق روی خطوط دچار مشکلاتی در شبکه توزیع برق طی این دوره زمانی هستیم، اما با بارش باران و شستشوی تجهیزات، در زمستان مشکلی به وجود نخواهد آمد، هر چند مشکلات را هیچ کدام از مشترکین احساس نمی‌کنند، زیرا در سطح شبکه انتقال، یکپارچگی وجود دارد.

بلادی در خصوص گسترش انرژی خورشیدی بیان کرد: توجیه اقتصادی مصرف مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود، زیرا برق مصرفی که اکنون به مشترکین ارائه می‌شود؛ یارانه‌ای است، اما برقی که با انرژی خورشیدی تولید شود؛ گران حساب می‌شود و مقرون به صرفه نیست و با توجه به افزایش قیمت دلار توجیه اقتصادی این نیروگاه کمتر شده است هر چند امیدواریم حمایت بیشتری از تولیدکنندگان در این زمینه انجام شود، تا شاهد استفاده از این نعمت خدادادی باشیم.

درجه بالای دما در استان خوزستان

علاوه بر فرسوده بودن شبکه برق خوزستان به دلیل قدمت آن، علت دیگر ایجاد مشکلات در شبکه برق استان، رعایت نشدن الگوی صحیح مصرف برق از سوی شهروندان است. هر چند لازمه زندگی مردم خوزستان، مصرف بالای برق است و شرکت‌های توزیع نیروی برق در استان اقدامات مهمی در این زمینه انجام داده اند، اما لازم است تا با طرح‌های تشویقی و حتی ایجاد تفاهم نامه‌هایی مشابه قرارداد‌های عقد شده با بخش صنعت و کشاورزی بر پایه اعتماد به مردم، الگوی صحیح مصرف برق به شهروندان آموزش داده شود.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

برچسب ها: مشکلات برق ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۲۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
این خدری عجب صندلی داره.
دوتاشون برای هم نگه داره
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۱۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
اگر برق رو به کشورهای شمالی ایران مثل آذربایجان و ترکمنستان و یا عراق ندیم چی میشه؟ اونا در گرما کولر گازی استفاده کنند. اما خوزستانیهای عزیزمون که ۸سال دفاع از خاک ایران کردن از برق و کولر گازی محروم باشه. چه اشکالی داره عراقیها از نعمت برق ایران برخورد باشن ولی خوزستانی باید با بادبزن خونشو خنک کنه. در هر صورت روزگار اینطوری نمیمونه و هوا خنک میشه (باید اینجوری فکر کرد)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
کدوم مشکلش حل شده که بخواد مشکل برقش حل بشه؟ آبش،گرد و خاکش، فقرش، بیکاریش؟ کدومش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
مسئولین کجایند واقعاازشمامیخواهیم پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
چرامشکل اب برق گرد خاک خوستان حل نمیشود ؟بخاطر مسئولین بی کافیت اونجاهست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
دولتی که فقط ادعا داره هیچ ... نیست
Germany
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
خوزستان نیازمند نوسازیست
کجاست مسوولی دلسوز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
برای دولت محترم و خدمتگذار فقط نفت خوزستان مهم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
چون اولین تولید کننده گندم (نان)بزرگترین منابع استخراجی نفت و گاز و پتروشیمی و پر آب ترین استان و صادرات آب و برق به استان های دیگر و اولین استان در مقابل رژیم بعث و.. . این حال و روزش است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
چرابهای برق دوبرابر شده!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
به همان خاظر که بهای نوشابه در دو هفته دو برابر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
خوزستان مشکل آب،برق،گرد و غبار و...داره به عبارت دیگر جای زندگی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
آب ندارن برق ندارن گاز ندارن..خدارو خوش نمیاد بخدا..حیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
چون مسئول بی اراده و ... چیزی داره