لزوم رعایت الگوی مصرف بهینه آب توسط شهروندان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس بر لزوم رعایت مصرف بهینه و الگوی مصرف توسط شهروندان تاکید کرد و گفت: نباید با یکی دو سال بارندگی فکر کنیم که از شرایط سخت خشکسالی عبور کرده‌ایم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی بوستانی با بیان اینکه ۱۱ سال خشکسالی رمق سفره‌های آب زیر زمینی در استان فارس را کشید، گفت: در این سال‌ها معادل تولید آب از ۷۷۵ حلقه چاه به منابع آب شرب این استان آسیب وارد شده است.

او افزود: حتی اگر معادل ۱۱ سال آتی در استان فارس بارندگی مناسب باشد باز هم نمی‌توان تصور کرد که چاه‌ها و منابع آب آسیب دیده در این استان ترمیم شود، از این رو رعایت مصرف بهینه و الگوی مصرف آب توسط شهروندان یک ضرورت است و نباید با یکی دو سال بارندگی فکر کنیم که از شرایط سخت خشکسالی گذر کرده ایم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس بیان کرد: اگر آبدهی هر چاه را به طور متوسط حدود ۲۰ لیتر در ثانیه برآورد کنیم، در این سال‌های خشکسالی ۱۵.۵ متر مکعب آب بر ثانیه از منابع آب شرب فارس کاسته شده است؛ این ضربه بزرگی به منابع آب است که صرفا با صرفه جویی و مصرف بهینه به ویژژه در ماه‌های پر تنش آبی قابل جبران است.

بوستانی با بیان اینکه ژرفای برخی از چاه‌های آب در استان فارس به ۵۰۰ متر رسیده است گفت: در عین حال به رغم مشکلات موجود، خدمتگزاران مردم در شرکت آب و فاضلاب فارس در کار خدمت همچنان تلاش می‌کنند آب مورد نیاز شهر‌ها و روستا‌ها را تامین کنند، اکنون ۱۰۵ پروژه آبرسانی روستایی در ۳۱۵ روستای فارس با سرمایه گذاری ۱۵۷ میلیارد تومان و ۸ پروژه آبرسانی شهری با سرمایه گذاری ۲۴ میلیارد تومان در حال اجرا است.

او اضافه کرد: همچنین ۵ طرح توسعه فاضلاب روستایی با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومان و طرح‌های توسعه فاضلاب در هشت شهر استان فارس با سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه گذاری شرکت آب و فاضلاب استان فارس هم در این نشست از افتتاح طرح‌های توسعه فاضلاب و تامین آب در هفته دولت خبر داد و بیان داشت: در هفته دولت امسال ۲۳ طرح شهری و روستایی در حوزه آب و فاضلاب به بهره برداری می‌رسد.

محمد علی قلندری افزود: این طرح‌ها با صرف اعتباری معادل ۲۸۵ میلیارد ریال اجرا شده و ۱۸ هزار و ۸۰۰ خانوار از خدمات آن بهره مند می‌شوند، در هفته دولت امسال شاهد بهره برداری از هشت حلقه چاه، ۲۲ کیلومتر خط انتقال، چهار باب مخزن آب و چهار هزار متر شبکه توزیع آب در استان فارس خواهیم بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار