توضیحات اسماعیلی درباره چگونگی رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در یک سال اخیر اقدامات خوبی در حوزه رسیدگی به تخلفات حوزه رسانه انجام شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در سی و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه امروز جامعه ما از ناحیه دشمنان با دو گانه تحریم و تحریف مواجه است، گفت: همان گونه که کشور با جنگ اقتصادی مواجه است، شاهد جنگ رسانه‌ای دشمن با ابراز تحریف هستیم، اهمیت حرفه خبرنگاری در جامعه امروز ما بیش از پیش بر ما آشکار است، آنجا که خبرنگاران با رعایت امانت و صداقت و شفافیت و امید خنثی کننده تهاجم دشمن هستند.

اسماعیلی  ادامه داد: در دوره تحول جلب مشارکت گروه‌های مختلف مردمی به ویژه گروه‌های نخبگانی از اولویت‌های قوه قضاییه است و در این برنامه تحولی خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای در حوزه ترویج گفتمان عدالت و مبارزه با مظاهر فساد نقش مهمی دارند.

حمایت جدی مسئولان قضایی از اهالی رسانه؛خبرنگاران در حوزه مبارزه با فساد نقش مهمی دارند

وی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد نمونه‌های خوبی از گزارشگرهای فساد بودیم، در این حوزه خبرنگاران ما را همکاران خود بدانند و ما آن‌ها را همکار خویش می‌دانیم، چراکه آن‌ها چشم و گوش دستگاه قضا در یافتن مشکلات به شمار می‌آیند.

اسماعیلی با اشاره به رویکرد دستگاه قضا در حوزه تخلفات رسانه گفت: در هر جامعه‌ای امکان وقوع تخلف و ارتکاب جرم از ناحیه هر یک از اقشار را محتمل می‌دانیم و توجه داریم دشمن تلاش بسیاری می‌کند تا در هر گروهی عامل نفوذی داشته باشد و در نتیجه گاهی اوقات تشکیل پرونده امری اجتناب ناپذیر خواهد بود، اما آنچه مهم است، سیاست دستگاه قضا در رسیدگی به جرایم و تخلفات حوزه رسانه است.

هیچ روزنامه، رسانه و خبرگزاری‌ای از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده است

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در دوره تحول رویکرد توأم با آرامش، جایگزین رویکرد سختگیرانه شده است و رسانه‌ها باید قوانین را رعایت کنند و اگر تخلفی باشد در واحد صنفی مورد رسیدگی قرار گیرد و هیأت نظارت بر مطبوعات و وزارت ارشاد به عنوان نهادهای متولی، مأموریت‌های قانونی خود را به نحو شایسته انجام دهند تا نوبت به رسیدگی قضایی نرسد.

اسماعیلی گفت: در یک سال اخیر اقدامات خوبی انجام شد از جمله فعال شدن شورای حل اختلاف اصحاب رسانه، برگزاری جلسات تذکر از ناحیه همکاران ما در فرهنگ و رسانه و دیگر دست اندر کاران حوزه خبر، صدور بخشنامه رئیس قوه قضاییه در چارچوب رسیدگی به جرم سیاسی و نهادینه شدن آن که پس از این بخشنامه، جرایم با حضور هیأت منصفه رسیدگی می‌شوند.

حمایت جدی مسئولان قضایی از اهالی رسانه؛خبرنگاران در حوزه مبارزه با فساد نقش مهمی دارند

سخنگوی دستگاه قضا خاطر نشان کرد: هیچ روزنامه، رسانه و خبرگزاری‌ای از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده است و جمعی از خبرنگاران با توجه به عفو مقام معظم رهبری آزادی مشروط گرفتند و توصیه ما این است که جامعه مطبوعاتی خط قرمز‌ها را رعایت کنند، چاره‌ای نیست اگر جرمی انجام شد، رسیدگی مأموریت اصلی ما است.

گفتنی است؛ به مناسبت "روز خبرنگار" مسئولان قضایی اظهارات مختلفی برای گرامی داشت روز خبرنگار داشتند؛ حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس دستگاه قضا در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت: از خبرنگارانی که واسطه بین مسئولان و مردم هستند و نقش بسیاری در انتقال دیدگاه‌های مسئولان یا نظر مردم دارند و به تبیین مسائل می‌پردازند، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: همچنین یاد شهدای خبرنگار را گرامی می‌داریم و به روحشان درود می‌فرستیم که جلوه‌هایی از دفاع مقدس و جلوه‌هایی از دفاع از حریم و حرم هستند. بعضی از گزارش‌های بسیار میدانی را خبرنگاران علی‌رغم موانع پیش پایشان تهیه و گاهی نقش یک بازرس را ایفا می‌کنند مانند همین گزارش‌هایی که از صدا و سیما مثلاً در مورد فولاد و بعضی از بنگاه‌های اقتصادی پخش می‌شود.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز طی چند روز گذشته در پیامی ضمن تبریک روز خبرنگار، گزارشگری فساد، روشنگری در بستر رسانه و بیان اقدامات پیشگیرانه در بستن منافذ فساد را از اقدامات موثر اصحاب رسانه در تحقق تکالیف قانونی این نهاد برشمرد.

البته گفتنی است؛ طی روز گذشته،  محمدرضا سعدی مدیرمسئول روزنامه «جهان صنعت» در گفت‌وگویی  از توقیف این روزنامه خبر داده بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار