داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از راه اندازی اولین آمبولانس ریلی کشور تا مهمترین علائم بیماران کرونایی

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

شاید هرگز سلاح جادویی برای مقابله با کرونا وجود نداشته باشد

تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: دولت‌ها و شهروندان باید تمرکز خود در مبارزه با ویروس کرونا را بر روی انجام تست، ایجاد فاصله گذاری اجتماعی، ردیابی و قرنطینه بیماران و نیز استفاده از ماسک در اماکن عمومی قرار دهند.

او افزود: امیدواریم به تعدادی واکسن موثر که بتواند از ابتلای افراد به ویروس کرونا جلوگیری کند، دست یابیم. در حالی که امیدهای زیادی درباره ساخت واکسن «کووید-۱۹» وجود دارد، باید این را در نظر داشت که شاید هرگز سلاح جادویی در مقابله با این ویروس وجود نداشته باشد.

ادهانوم تصریح کرد: در حال حاضر، توقف شیوع بیماری تنها به مسائل ابتدایی مانند بهداشت عمومی و کنترل بیماری محدود شده است. از همه می‌خواهم که به توصیه‌های پزشکان عمل کنند.

تأثیر زهر زنبور عسل در درمان کرونا هنوز تأیید نشده است

مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا

درباره زهر زنبور عسل و تاثیر آن روی ویروس کرونا اظهار کرد: در حال حاضر موضوع تاثیر زهر زنبور عسل بر ویروس کرونا قطعی نیست و هنوز اطلاع و مقاله‌ای در این باره بیرون نیامده است.

او گفت: البته شاید این موضوع مقاله و مطالعات خود پرفسور اکبرزاده خیاوی متخصص بیوشیمی بالینی باشد که هنوز درباره آن به قطعیت با ستاد مقابله با کرونا در وزارت بهداشت صحبتی نشده است.

ساخت واکسن کرونا با تولیدکنندگان بزرگ دنیا/ رهبر انقلاب الگوی جهانی در حمایت از پروتکل‌های بهداشتی

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: یکی از عمده فعالیت ها در حوزه واکسن کرونا در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حال انجام است البته هنوز هیچ کس درباره اثرگذاری واکسن کرونا چیزی نمی داند، ما از هیچ جای دنیا در واکسن کرونا عقب نیستیم و بزرگترین افتخار ما این است که ملت ما می داند ما در اوج تحریم محتاج سایر کشورها نیستیم، ما در واکسن کرونا به جای پیش پرداخت به سایر کشورها، روی ساخت سرمایه گذاری می‌کنیم و مذاکراتی با تولیدکنندگان بزرگ دنیا داریم تا در قالب پروژه مشترک با شرکت های دانش بنیان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و صاحب تکنولوژی در خارج ایران بتوانیم زیر ساخت های ساخت واکسن های انسانی رادر کشور ایجاد کنیم.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: گرچه سختی هایی داشتیم اما در سایه بلای کرونا وفاق ملی شکل گرفت و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد کنترل کرونا در کشور باشیم و الگوی فعال و پویا در عرصه بین المللی ارائه دهیم و در این زمینه از حمایت های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قدردانی می‌کنم و به عنوان سربازی کوچک وظیفه دارم زانو بزنم و دست مدافعان سلامت از پزشک و پرستار تا خدمه بیمارستان و کادر بهداشتی و خانواده آنها را ببوسم و بعد زانو بزنم و دست کسانی که ما را حمایت و همراهی کردند، ببوسم و سپاسگزاری کنم و امیدواریم روزهای خوش تر رقم بخورد.

جذب ۳ هزار نیروی جدید وزارت بهداشت در روز‌های آتی/ تلاش برای حل مشکل کمبود نیرو در بحران کرونا

سید کامل تقوی‌نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت  با اشاره به آغاز ثبت‌نام آزمون استخدامی وزارت بهداشت از فردا اظهار کرد: یکی از مسائلی که این روزها وزارت بهداشت به   جدی به دنبال حل آن است، بحث تامین نیروی انسانی کافی و مورد نیاز برای بخش‌های توسعه‌ای و نیروهای جایگزین است تا افرادی که در این مدت درگیر کارهای بیمارستانی بودند،  با توجه به اینکه زمان طولانی خدمات ارائه کردند، نیروهای تازه‌نفس‌تر به آنها کمک کنند.  

او افزود: برهمین اساس با توجه به مذاکراتی که تاکنون با ستاد ملی مقابله با کرونا، سازمان اداره استخدامی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم،  چند مرحله استخدام نیرو برای وزارت بهداشت در پیش‌رو داریم، یک مرحله،  آزمونی است که از فردا به عنوان نیروی کار معین در نظر گرفته شده است و در این مرحله ۲ هزار و ۲۸۴ نفر در رشته‌های مختلف از جمله پرستاری، بخش بهداشتی، فوریت‌های پزشکی و سایر مشاغل اداری و مالی و به طور کلی بخش‌هایی که می‌توانند به نوعی در وضعیت فعلی هرچه سریع‌تر در خدمت نظام بهداشت و درمان کشور قرار گیرند،  جذب شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت درباره زمان ثبت‌نام  آزمون استخدامی وزارت بهداشت اظهار کرد: ثبت‌نام آزمون از فردا از طریق سایت sanjeshp.ir شروع خواهد شد و حدود دو هفته ثبت‌نام ادامه دارد.  با توجه به شرایط کرونا، پیش‌بینی ما این است که روز جمعه (۱۴ شهریورماه) آزمون متمرکزی استخدامی وزارت بهداشت را در کشور برگزار کنیم، البته این تصمیم فعلی است و با توجه به شرایط پیش‌رو امکان دارد در خصوص نحوه برگزاری با توجه به پروتکل‌های بهداشتی تغییراتی حاصل شود.  

علائم گوارشی و تنفسی مهمترین علامت‌های بیماران کرونایی

پیرحسین کولیوند رئيس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه تا امروز ۴ شهيد خدمت و ۱۹۰۰مبتلای بهبوديافته در همکاران اورژانس داشتيم، ادامه داد: بيماران کرونایی بيشتر با علائم گوارشی و تنفسی با اورژانس تماس می گیرند.

کولیوند با اشاره به اینکه بیماران مثبت کرونایی در مراکز درمانی باید جابجا شوند، گفت: همکاران من روحیه جهادی دارند و نگاه آنها مبتنی بر نجات و خدمت رسانی به مردم است ، جابجایی بیماران توسط اورژانس ۱۱۵ صورت می گیرد و لذا تیم عملیات ویژه اورژانس اقدامات لازم را انجام می دهد.

او  گفت: سامانه ۴۰۳۰ به سوالات مردم در زمینه کرونا پاسخ می دهد، همچنین مردم می توانند مشکلات خود را با ۱۱۵ هم در میان بگذارند اما باید دانست که بحث پیشگیری در این بیماری ویروسی امری حیاتی است زیرا پیشگیری هزینه کمی دارد و انجام آن راحت است.

۴۳۰۰ بهبودیافته کرونا پلاسما اهدا کرده‌اند/ هموطنان نذر خون را فراموش نکنند

پیمان عشقی مديرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه باور غلط انتقال کرونا از طريق خون بايد از بين برود، بیان کرد: پلاسما درمانی مهمترين راه درمان کروناست، از ۲۸۰ هزار بهبود يافته کرونايی تاکنون، ۴ هزار و ۳۰۰ نفر پلاسمای خود را اهدا کرده اند و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۰ تا ۱۵ هزار پلاسما دریافت کنیم.

عشقی با اشاره به اینکه در هفته سوم اسفند ۳۵ درصد اهدای خون کاهش یافت، گفت: اما به تدریج اوضاع بهتر شد، به طور متوسط ۱۳ الی ۱۵ درصد کمبود اهداکنندگان خون داریم ، ما هر روز ذخیره‌ خون را رصد می‌کنیم و فعلاً ذخیره‌ خون کشور قابل قبول  و حدود ۶ روز است البته در ابتدای شیوع کرونا مصرف خونهم به دلیل تعطیلی جراحی های غیر اورژانسی هم کم شد.

عشقی با بیان اینکه اوایل اردیبهشت ماه وضعیت تغییر پیدا کرد و  ذخایر خون پایین آمد اما الان وضعیت خوب شده است، گفت: باید به مردم بگوییم که صادرات و واردات خون مطابق قانون ممنوع است بنابراین باید مردم خودمان به هم وطنان خون مورد نیاز را برسانند، بیماران تالاسمی ۲۰ درصد خون کشور را مصرف می‌کند و بهترین فراورده خونی را برای آنها در نظر می گیریم، استانداردهای اهدا در ایران بالا بوده و تغییری نیافته است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: مردم به پاساژ ، مسافرت، عروسی و مهمانی می‌روند و از کرونا نمی ترسند اما وقتی کار به اهدای خون می رسد، امتناع می کنند، این در حالی است که ما همه پروتکل ها را رعایت می‌کنیم، سامانه شکایت مردمی راه اندازی شده است و ما شرایط را بررسی می‌کنیم و ۶۰ یا ۷۰ درصد شکایت به بنده منعکس می شود، تکریم اهدا کننده شعار ماست، مردم باید بدانند که کرونا بیماری تنفسی است از مردم می خواهیم که در اهدای خون خود کوتاهی نکنند.

اداره‌ها رکورددار رعایت پروتکل‌های بهداشتی/ در نانوایی‌ها و پاساژ‌ها خبری از بهداشت نیست

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی بیان کرد: پس از اداره‌ها و آرامستان‌ها، رستوران‌ها با ۷۷.۲۷ درصد و داروخانه‌ها با ۷۶.۵ درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار دارند.

او  ادامه داد: همچنان نانوایی‌ها و پاساژ‌ها درصد‌های کمی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی را دارند و تقاضای ما این است که به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت درباره میزان افزایش استفاده از ماسک نیز گفت: تا ۲۴ تیر ماه مردم در مراکز و اماکن عمومی حدود ۶۶.۸۴ درصد از ماسک استفاده می‌کردند که این میزان تا اول مرداد به ۶۸.۲۳ درصد و در هفتم مرداد ماه به ۷۲.۹۸ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: همچنان افراد شاغل و کارمندان در اداره‌ها و موسسه‌ها و بانک‌ها بیشترین میزان استفاده از ماسک در کشور را دارند. به طوری‌که این میزان تا ۲۴ تیر ماه، ۸۲.۳۱ درصد بود و در اول مرداد ماه به ۸۶.۲۷ و در هفتم مرداد ماه به ۸۷.۵۶ درصد رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره روند میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور نیز اظهار کرد: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور تا ۲۷ اردیبهشت ماه حدود ۷۷.۵۷ درصد بود که این میزان تا ۱۵ خرداد ماه به حدود ۲۲.۶۶ درصد و تا ۲۱ خرداد ماه به ۱۷.۵۹ درصد رسید. این روند با توجه به نگرانی‌ها و ارائه آموزش‌ها و تشدید بازرسی‌ها به مرور روند صعودی گرفت و تا ۴ تیر ماه به ۲۶.۳۶ درصد و تا اول مرداد ماه به ۴۵ درصد و تا هفتم مرداد ماه به ۵۱.۸۱ درصد رسیده است.

راه اندازی اولین آمبولانس ریلی کشور/ تربیت تکنسین‌های خانم ویژه بانوان

سعید نمکی وزیر بهداشت با بیان اینکه اورژانس یکی از خط‌های مقدم عرصه‌های ارائه خدمت است، بیان کرد: وقتی کسی دچار گرفتاری می‌شود بعد از خدا و ائمه اولین جایی که به یادش می‌رسد شماره ۱۱۵ است. این موضوع قدر و منزلت اورژانس را نشان می‌دهد؛ در این واحد  به ویژه بعد از آنکه تبدیل به سازمان شد، تحولات خوبی را شاهد بودیم.

او افزود: اورژانس کشور یکی از مهمترین و مطمئن‌ترین تکیه گاه‌های ما بوده و خواهد بود؛ وقتی می‌خواستیم ۵۷ دانشجوی ایرانی را از ووهان چین به کشور منتقل کنیم اولین کسی که برای خدمت در دل آتش کرونا حضور یافت دکتر کولیوند و همکارانشان بودند. بعد از اعلام اولین مورد موارد بیماری در قم ایشان حضور پیدا کردند. کولیوند عزیز بود، من برای همه همکاران مبتلا غصه خوردم و یکی از این عزیزان دکتر کولیوند بودند. متاسفانه  اورژانس کشور ۴ شهید تقدیم نظام سلامت کرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه خدمات اورژانس گسترده است و اولین خط رسیدگی به دردمندان است، تصریح کرد: خدمت اورژانس برای بیماران سکته قلبی و مغزی باعث شد جان بسیاری نجات پیدا کند و اورژانس هوایی خدمات ارزنده‌ای ارائه کرد و به یاد دارم سال گذشته یک فروند اورژانس‌هوایی که برای ارائه خدمات به مادری باردار پرواز کرد و دچار حادثه شد؛ در این حادثه ۵ نفر از عزیزان ما شهید شدند که بر روح ۵ شهید اورژانس هوایی درود می‌فرستم. حتی با وجود شهادت این عزیزان، اما خدمت رسانی به آن مادر باردار فراموش نشد.

نمکی با تاکید بر اینکه  امروز مفتخریم ۱۱۵ پروژه اورژانس را در ۷ استان کشور افتتاح کنیم و امیدواریم این پروژه‌ها در اختیار مردم قرار گیرد،  افزود: اورژانس هوایی داشتیم و سال گذشته هم ۳ اورژانس دریایی برای سواحل نیلگون خلیج فارس افتتاح کردیم؛ امروز نیز اولین اورژانس ریلی افتتاح می‌شود و اولین گام اورژانس ریلی را برداشتیم و امیدواریم این اورژانس با شبکه ریلی گسترده که در دولت تدبیر و امید گسترش یافت، توسعه پیدا کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: برای اولین بار خانم‌هایی را در اورژانس کشور تربیت می‌کنیم و همیشه این دغدغه را داشتیم که وقتی خانمی در اتاق خواب خود یا شرایط خاص نیازمند فوریت‌های پزشکی شود، تکنسین خانم اعزام شود. هرچند که آقایان خدمت گذار در اورژانس کشور از پاکدستان و افراد قابل اعتماد هستند.

افتتاح ۱۱۵ پروژه اورژانس در کشور/ آمادگی برای اعزام تیم‌های عملیات ویژه به لبنان

پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور اظهار کرد: ۲۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس در دستور خرید قرار دارد. توان مهارتی پرسنل را افزایش داده ایم و پرسنل ما کار‌های بالینی خوبی انجام می‌دهند.

او ادامه داد: در شرایط کنونی با شیوع کرونا ماموریت‌های اورژانس ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و کیفیت کار بالا رفته است. اورژانس یار را در قالب طرح هر خانه یک پایگاه سلامت اجرایی کردیم. در حال حاضر ۶۰ دانشجوی فوریت‌های پزشکی خانم داریم و  تلاش می‌کنیم تا دانشکده فوریت‌های پزشکی ایجاد شود.

کولیوند با اشاره به اینکه امروز اولین آمبولانس ریلی کشور راه اندازی شد، گفت: در مراسم ۵۳ مخاطره را راه اندازی کرده ایم و ۱۳ مخاطره در اولویت قرار دارند که نیرو‌های ما در این زمینه آموزش دیده اند.

رئیس اورژانس کشور بیان کرد: پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای و شهری ما امروز افزایش پیدا می‌کند و ۱۱۵ پروژه اورژانس امروز افتتاح می‌شود.

کولیوند به خدمات اورژانس در دو کد ۲۴۷ و ۷۲۴ در حوزه سکته‌های قلبی و مغزی، اشاره کرد و افزود: برای مدیریت سکته‌های قلبی در این قسمت از دستگاه نوار قلب تولید داخل استفاده می‌کنیم و اگر کسی دچار سکته قلبی حاد شود به محض گرفتن نوار قلب و تشخیص پزشک یک راست به بخش مخصوص ارجاع داده می‌شود. تاکنون ۹۵ هزار نفر در کمتر از ۶۰ دقیقه به این مراکز رسیده‌اند. در مورد بیماران سکته مغزی نیز ۱۹ هزار نفر در زمان طلایی سه ساعت اولیه به مراکز مربوطه انتقال داده شده‌اند بدون آنکه زمانی در پذیرش اورژانس از دست برود. تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ نفر با تزریق RTPA از عوارض سکته مغزی نجات یافتند.

رئیس سازمان اورژانس با تاکید بر اینکه در حوادث مختلف اورژانس اولین دستگاهی است که حضور می‌یابد، اظهار کرد: در حوزه کرونا هم همین اتفاق افتاد. اکنون حتی انتقال بین بیمارستانی را هم ما انجام می‌دهیم و تیم عملیات ویژه که برای عملیات‌های رادیواکتیو و ... تعبیه شده است خوب کار می‌کند و رشد قابل قبولی داشته‌ است. در این زمینه تقویت سامانه MCMC، مانیتورینگ آمبولانس‌ها و... انجام شده است.

او با اشاره به خدمات اورژانس در نوروز، اربعین، چهارشنبه سوری و... افزود: در این قسمت‌ها رضایتمندی زیادی از عملکرد اورژانس داشتیم. خوشبختانه از ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس به ۵۵۰۰ دستگاه رسیده‌ایم و همچنین قصد خرید تعداد بیشتری آمبولانس تا آخر سال جاری را داریم.

کولیوند با اشاره به افزایش توان مهارتی پرسنل اورژانس، گفت: با اینکه این عزیزان پزشک نیستند و پزشک همراهشان نیست، اما با راهنمایی‌های مناسب اقدامات بالینی مناسبی انجام می‌دهند. در توسعه پایگاه‌های اورژانس از ۱۹۰۰ پایگاه به ۳۳۰۰ پایگاه رسیده‌ایم.

مطالعات بالینی واکسن‌های ایرانی روی انسان به زودی آغاز می‌شود

سعید نمکی وزیر بهداشت اظهار داشت: علیرغم تحریم‌های طولانی مدت علیه ایران، اما در مسائل بهداشتی و درمانی در شرایط مطلوبی قرار داریم. در حال حاضر حدود ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل ایران ساخته می‌شود و برای تولید سه درصد داروی وارداتی توسط شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های داروسازی ایرانی تلاش می‌کنیم تا از واردات دارو بی نیاز شویم.

او افزود: در پاندمی کووید ۱۹، دستاورد‌های بسیار خوبی در عرصه‌های بین المللی داشتیم. در مرحله ورود این بیماری به ایران علیرغم مشکلات ناشی از تحریم ها، توانستیم آزمایش‌های تشخیصی را با کیت ساخت داخل انجام دهیم و در حوزه کیت تشخیصی، دستگاه ونتیلاتور، ماسک و سایر اقلام مورد نیاز گرچه در روز‌های اول مجبور به واردات بودیم، اما در کمتر از ۵۰ روز به یک تولید کننده مقتدر در سطح منطقه تبدیل شدیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: دارو‌های معروفی که علیه کووید ۱۹ در جهان مصرف می‌شوند مانند فاویپیراویر را سریعا در کشور تولید کردیم و حتی داروی رمدسیویر که جدیدترین داروی ضد ویروس است در دو شرکت ایرانی تولید می‌شود و از هفته آینده در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.

 نمکی افزود: در ایران توانستیم با بسیج ملی علیه کرونا، درمرحله اول با استفاده از پرونده الکترونیک، سلامت ۷۸ میلیون نفر را غربالگری کنیم و در این راستا افراد را در مراحل اولیه تست مثبت شناسایی و ایزوله کنیم و تحت مراقبت قرار دهیم و بار بیمارستان‌ها در این شرایط، به شدت کاهش پیدا کرد و با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری، هرگز نیاز به تخت اضافه در بیمارستانها، پیدا نکردیم.

او یادآور شد: در حال حاضر علیرغم اینکه در پیک جدید کووید ۱۹ در ایران بعد از بازگشایی مشاغل، صنایع و اصناف قرار داریم، اما همه چیز تحت کنترل است و در استان‌هایی که مشکل داریم در حال مهار بیماری هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار