بایدن: توافق تجاری با چین که جمهوریخواهان به آن می‌بالند در حال شکست است

نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، این بار موضوع توافق تجاری با چین را برای اعلام مخالفت با رقیب خود پیش کشید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با افزایش لفاظی خود علیه نحوه عملکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور در هدایت مناسبات پکن و واشنگتن که به طرز فزاینده‌ای رو به تنش گذاشته است افزود توافق تجاری که جمهوریخواهان به آن می‌بالند در حال شکست است.

اطلاعات حاکی از آن است که کسری تجاری چین و آمریکا ماه ژوئن در مقایسه با ماه پیش از آن با پنج درصد افزایش به ۲۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده و این اطلاعات نشان از آن دارد که پکن نتوانسته است به طور کامل به تعهداتش برای خرید محصولات آمریکایی عمل کند.

جو بایدن در بیانیه‌ای که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفت اعلام کرد مرحله اول توافق تجاری ترامپ با چین به طرز بدی در حال شکست است.

«کن فارناسو» سخنگوی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در مقابل اعلام کرد بایدن به نوعی مرهون شی جین پینگ، رئیس جمهور چین است و در دوره فعالیت خود به عنوان معاون رئیس جمهور «سیاست ضعیف مماشات» را در پیش گرفته بود.

در چارچوب مرحله اول توافق تجاری چین و آمریکا، پکن متعهد شده است کالا‌های آمریکایی را ۲۰۰ میلیارد دلار بیشتر از سطح تعیین شده در سال ۲۰۱۷ خریداری کند که محصولات کشاورزی و صنعتی و فراورده‌های انرژی را شامل می‌شود. اما چین به دنبال شیوع ویروس کرونا در جهان، تنها به بخش کوچکی از تعهداتش عمل کرده و نتوانسته است هدف تعیین شده برای افزایش ۷۷ میلیارد دلاری خرید محصولات آمریکایی در سال اول را محقق کند.

جو بایدن اعلام کرد توافق تجاری کنونی «غیرقابل اجرا» و سرشار از تعهدات مبهم، ضعیف و تغییر یافته از جانب پکن است که به این کشور امکان می‌دهد همچنان کمک هزینه‌هایی را در اختیار شرکت‌های دولتی خود قرار دهد و ایده‌های آمریکا را به سرقت ببرد.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از دو مقام آگاه اعلام کرد قرار است مقامات بلندپایه چین و آمریکا اجرای مرحله اول توافق تجاری دو کشور را مورد بازنگری قرار دهند و احتمالا در کنفرانس ویدئویی که ۱۵ اوت برگزار خواهد شد گلایه‌های خود را از این توافق مطرح خواهند کرد.

سفیر چین در آمریکا روز سه شنبه اعلام کرده بود نشست بین دو طرف بسیار مثبت خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار