بورس، ستون اقتصاد غیرنفتی

بورس قادر است همزمان ضمن کنترل نقدینگی با جذابیتی که دارد خیل عظیم نقدینگی‌های خرد را جذب کند.

رضا عباسی کارشناس مسائل اقتصادی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: بسیاری از منافعی که نصیب افراد، گروه‌ها و جامعه می شود با برنامه و برمبنای اراده قبلی‌نیست، وضعیت فعلی اقتصاد ایران و تحریم‌های بی سابقه‌ی تحمیلی بر آن تحت تاثیر از چنین شرایطی است.

او افزود: اکنون و درنبود هژمونیک نفت در مدیریت اقتصادی کشور، دولتمردان ناگریز به سمت اتخاذ استراتژی اقتصاد بدون نفت رفته اند و بازار‌های متعدد داخلی اعم از طلا و سکه، مسکن، خودرو و ارز را دچار نوسانات و بی ثباتی‌های تندی کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بورس قادر است همزمان ضمن کنترل نقدینگی با جذابیتی که دارد خیل عظیم نقدینگی‌های خرد را جذب کند، از ورود به کانال ابرتورم جلوگیری کرده و مانع ورود پول‌های بی ضابطه به بازار‌های موازی شود.
 

بیشتربخوانید


عباسی بیان کرد: بورس مانند سایر بازار‌های اقتصادی الزامات و قواعد مربوط به خود را دارد و بزرگترین اشتباه نگاه تجویزی به آن است که بشدت به دستکاری‌های ناشی از عرضه‌های بی منطق حساس است و پاسخ‌های گستاخانه می‌دهد.

او تصریح کرد: دولت باید مزایای رشد بورس را به بدنه تولید تزریق کند و از تسری تبعات منفی آن به سایر بخش‌های اقتصاد جلوگیری کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بورس، این تالار شیشه‌ای استعداد کمک به شفافیت و تنویر اقتصاد و فرار از اپیدمی فساد را هم دارا می‌باشد و هر گونه تحمیل اراده‌ی غیرمنطقی و هیجانی منفی بر بورس، خیل بزرگ سهامداران که خیلی‌ها از آن‌ها هنوز در حال مکاشفه هستند را فراری خواهد داد و فرار سهامداران یعنی هجوم به بازار‌های موازی و اختلال در اقتصاد از یکسو و شکست سیاست اقتصاد بدون نفت از سوی دیگر.

انتهای پیام//ف. س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.