نویسنده آمریکایی درباره تبدیل شدن نظام‌های دموکراسی به استبدادی هشدار داد

نویسنده آمریکایی درباره تبدیل نظام‌های دموکراسی به استبدادی در دنیای جدید هشدار داد و تصور اینکه یک کشور دیگر به گذشته خود قبل از دموکراسی برنخواهد گشت را نادرست دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، آنه آپلبائوم در گفتگو با این شبکه گفت: در سی تا چهل و حتی پنجاه سال گذشته، این تصور عمومی شکل گرفته است که دموکراسی، ​اتفاقی اتوماتیک (خود به خود) در جهان است و نباید برای رسیدن به آن کاری کرد.

این تصور شکل گرفته است که نظام‌های حاکم در جهان، اینگونه کار می‌کنند و وقتی دموکراسی در کشوری حاکم شود و چند مرتبه انتخابات آزاد در کشوری برگزار شود، دیگر آن کشور به صورت معکوس به گذشته نمی‌رود. این در حالی است که این تصور نیست.

وی افزود: بنیانگذاران آمریکا که قانون اساسی این کشور را نوشتند به خوبی می‌دانستند که دموکراسی‌ها در گذشته نیز شکست خورده اند. آن‌ها مطالبی درباره دموکراسی‌های باستانی از قبیل شکست جمهوری حاکم بر رُم قدیم خوانده بودند. آن‌ها به فکر این بودند که چگونه می‌توان نظامی را حاکم کرد که مانع از تکرار شکست‌های مذکور شود. همین حالا هم در دنیای اطراف خودمان، کشور‌های زیادی را می‌بینیم که با مشکل رقابت بر سر قدرت مواجه شده اند و با بحران‌های جدی درگیر شده اند.

این نویسنده آمریکایی ادامه داد: این بحران‌ها با بحران کنونی در داخل آمریکا هیچ تفاوتی ندارد. پس باید توجه داشت که دموکراسی‌ها ممکن است شکست بخورند همانطور که در گذشته این اتفاق بار‌ها رخ داده است. در کشور‌هایی همانند لهستان شاهد آن بوده ایم که احزاب دارای نگرش‌های استبدادی به قدرت رسیدند و وقتی به قدرت رسیدند، نهاد‌های دموکراسی را تضعیف کردند. دموکراسی نیازمند مراقبت است. اگر سیاستمدارانی در نظامی دموکراتیک حاکم شدند باید مراقب باشند، زیرا دشمنان دموکراسی می‌توانند در چند سال دیگر و در فضای انتخابات، آن‌ها را شکست بدهند و به قدرت برسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار