لیزر‌های با فناوری پیشرفته، جایگزینی برای امواج رادیویی

کارشناسان معتقدند، فناوری لیزر‌های تراهرتز می‌تواند جایگزین امواج رادیویی شود.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فناوری مرتبط با لیزر‌های تراهرتز جز علوم "های تک" و دارای فناوری بسیار پیشرفته محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که امواج لیزری تراهرتز به زودی جایگزین امواج رادیویی معمولی شود. این پروژه در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد و این امید وجود دارد که این فناوری به زودی وارد مرحله تجاری‌سازی شود.

در واقع لیزر‌های موسوم به لیزر نستو به یک صفحه رسانا برخورد می‌کند و پس از آن موج تراهرتز تولید می‌شود. فناوری لیزر نستو از جمله فناوری‌های جدید محسوب می‌شود. طرح مربوط به این فناوری جوان دو سال قبل موفق شد که برنده جایزه نوبل شود. کشور ما نیز با توجه به اهمیت فناوری لیزر تراهرتز و لیزر نستو، اقدام به تشکیل هسته‌های علمی برای بومی‌سازی این فناوری کرد.


بیشتر بخوانید


این طرح با همکاری حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز و از دانشمندان برجسته این حوزه اجرایی شد. مهدی موسوی از مدیران شرکت‌های فناور، پایان نامه دکتری خود را در این زمینه تالیف کرد. طرح لیزر‌های تراهرتز توانسته است مراحل آزمایشگاهی را با موفقیت پشت سر بگذارد. تجاری‌سازی این فناوری می‌تواند موجب پیشرفت چشمگیری در صنایع مختلف از جمله هوافضا شود.

در صورت جایگزینی امواج لیزری تراهرتز با امواج رادیویی معمولی، بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌های فعلی باید با دستگاه‌های جدید جایگزین شود. این مسئله نیازمند این موضوع است که فناوری ساخت این تجهیزات از قبل در کشور وجود داشته باشد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌کند تا با حمایت از فناوری‌های نوظهور، کشور را در این حوزه‌ها همطراز با کشور‌های در حال توسعه به پیش ببرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار