جعفری در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران:

شمارش معکوس برای پرتاب مریخ‌نورد ۲۰۲۰ ناسا آغاز شد

دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا به بیان جزئیاتی درباره زمان پرتاب مریخ نورد پشتگار ناسا پرداخت.

سعید جعفری دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC) در گفت وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات پرتاب مریخ نورد پشتگار ناسا گفت: ناسا امروز پنج شنبه ۹ مرداد ساعت ۱۶:۲۰ دقیقه به وقت ایران مریخ نورد پشتگار را به فضا پرتاب و راهی سیاره سرخ می‌کند.

جعفری در ادامه اظهار کرد: نام‌ گذاری مریخ ‌نورد ۲۰۲۰ از میان ۲۸ هزار انشایی که دانش ‌آموزان آمریکایی برای ناسا ارسال کرده بودند انتخاب شده است. از میان رای عمومی مخاطبان، انشاء الکساندر مَثِر، دانش‌آموز کلاس دوازده ‌هم به عنوان انشاء برگزیده منتخب شد و به پیشنهاد این دانش‌آموز نام مریخ‌نورد ۲۰۲۰، Perseverance ( پِرسِویِنس ) گذاشته شد.

مریخ نورد ناسا ۶.۵ ماه دیگردر مریخ فرود خواهد آمد

دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC) در ادامه اظهار کرد: اگر شرایط آب و هوایی برای پرتاب امروز مناسب باشد، مریخ‌نورد پشتکار توسط پرتاب‌گر اطلس ۵ از پایگاه کیپ کناورال کندی به فضا پرتاب می‌شود و طبق برنامه تا ۶/۵ ماه دیگر یعنی در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ (اواخر بهمن‌ماه) به گودال جِزرو در مریخ فرود خواهد آمد.

این روزنامه نگار علم در ادامه افزود: این دهانه، بستر رودی باستانی است که ممکن است نشانه ‌هایی از حیات میکروبی در خود داشته باشد. در آنجا، مریخ ‌نورد سنگ‌ هایی را که در ایام گذشته مریخ با آب و هوای گرم و مرطوب شکل گرفته‌ اند برای یافتن نشانه‌ هایی از زندگی میکروبی باستانی بررسی می‌‌کند. ماموریت پِرسِویِنس همچنین نمونه ‌های خاک و سنگ را در این منطقه گرد آوری کرده و آن‌ها را برای یک مأموریت بازگشت ‌پذیر دیگر در آینده  روی سطح سیاره مریخ رها می‌کند.

شمارش معکوس برای پرتاب مریخ‌نورد ۲۰۲۰ ناسا آغاز شد

فعالیت های علمی مریخ نورد پشتکار ناسا

دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC) در پایان بیان کرد: این مریخ ‌نورد به اندازه یک خودرو است و با استفاده از ۷ ابزار علمی خود به بررسی فرایند‌ های سطح‌ شناسی مریخ در اطراف دهانه جِزِرو که شعاعی حدود ۴۵ کیلومتری را شامل می ‌شود مورد مطالعه قرار می ‌دهد همچنین تعیین وضعیت آب و هوای سیاره، جمع آوری سنگ ‌ها و نمونه برداری از آن‌ها از دیگر فعالیت علمی این ماموریت است که در طول فعالیت یک ساله مریخی خود مورد بررسی قرار خواهد داد.

گفتنی است، این پروژه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری ناسا قرار است با نخستین فضاپیمای بین سیاره‌ای به فضا پرتاب شود؛ این کاوشگر دارای ابزارآلات پیچیده برای کاوش نشانه‌هایی از زندگی باستان در مریخ است.

این ربات کاوشگر که با سوخت هسته‌ای کار می‌کند پس از فرود کاوشگر وایکینگ بر سیاره سرخ در دهه ۱۹۷۰ و کشف نخستین نشانه‌های حیات، نهمین ماموریت ناسا را در مریخ انجام خواهد داد؛ ناسا اعلام کرده است کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین رباتی خواهد بود که تاکنون به اعماق فضا ارسال شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار