الجزیره: تیم آکسفورد بزودی وارد مرحله سوم آزمایش واکسن کرونا می‌شود

تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد در گفتگو با الجزیره از مرحله سوم آزمایش واکسن کرونا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه الجزیره در گفتگو با تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد از مرحله سوم آزمایش واکسن کرونا خبر داد و اعلام کرد ماه سپتامبر، ماهی سرنوشت ساز خواهد بود.

پایگاه خبری شبکه الجزیره در گزارشی نوشت: پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در حال رقابت هستند تا بتوانند واکسنی را در برابر ویروس کرونا ارائه دهند؛ خصوصا پس از آنکه نتایج آزمایش این واکسن در مراحل اول و دوم منتشر شد و نشان از موفقیت آن در ایجاد آنتی بادی در بدن انسان علیه این ویروس اشت؛ بدون آنکه هرگونه عوارض جانبی در بدن داوطلبانی که واکسن به آن‌ها تزریق شده بود، ظاهر شود.

در ادامه این گزارش آمده است: طبق اطلاعاتی که الجزیره موفق شده از دانشگاه و تیم تحقیقاتی آکسفورد در خصوص این واکسن کسب کند، نگاه‌ها هم اکنون به مرحله سوم آزمایش آن رسیده و بزودی نتایج آن مشخص خواهد شد.

طبق اعلام این تیم در خصوص جزئیات مرحله سوم، دانشگاه آکسفورد در حال همکاری با شرکت دارویی «آسترازنکا» (AstraZeneca) و با مشارکت شماری از بیمارستان‌های سرتاسر جهان است تا این واکسن را در سطحی جهانی مورد آزمایش قرار دهند. این مرحله شامل تزریق واکسن به روی ۳۰ هزار داوطلب در آمریکا خواهد بود.

آسترازنکا شرکت بریتانیایی-سوئدی و چندملیتی داروسازی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر لندن، پایتخت انگلیس قرار دارد.

بر پایه این گزارش، آزمایش‌های مرحله سوم تنها در این تعداد خلاصه نمی‌شود؛ بلکه طبق آنچه الجزیره توانسته در خصوص دانشگاه آکسفورد بدست آورد، هم اکنون عملیات آزمایش این واکسن در کشور‌های جهان سوم یا در حال توسعه، به خصوص برزیل که از مراکز گسترش این همه گیری محسوب می‌شود، و نیز «آفریقای جنوبی» با هدف شناخت رفتاری این واکسن در محیط‌های مختلف در حال انجام است.

بروز نتایج مثبت
بر پایه این گزارش، تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد از نتایج این آزمایش در مرحله اول و دوم رضایت دارد؛ بطوری که این واکسن توانسته پادتن‌هایی را در بدن ظرف ۱۴ روز ایجاد کند. دانشگاه آکسفورد تأیید کرده نگرانی‌ها از عوارض خطرناک این واکسن در مرحله نخست برطرف شده است؛ چرا که هیچ عوارض غیر طبیعی در مرحله اول و دوم برای داوطلبان تزریق واکسن ایجاد نشده است. همچنین ایمنی بدن با تزریق دو دوز از این واکسن، افزایش می‌یابد. با این وجود، پژوهشگران در مرحله سوم آزمایش این واکسن، بر روی این مسأله کار خواهند کرد که آیا این واکسن می‌تواند بدن را از ابتلا به ویروس محافظت کند یا تنها به تولید آنتی بادی می‌پردازد.

در صورت تولید، واکسن به دست چه کسی خواهد رسید؟
دانشگاه آکسفورد و شرکت استرازنکا از مهمترین پایه‌های تولید واکسن کرونا در این پروژه هستند. دولت انگلیس تا کنون ۸۴ میلیون پوند (بیش از ۱۰۰ میلیون دلار) برای ساخت این واکسن اختصاص داده است.

اما بر پایه این گزارش، دانشگاه آکسفورد به خبرنگار الجزیره گفته شرکت استرازنکا به حقوق همگان در برخورداری از این واکسن بطور مساوی پایبند است؛ همچنانکه نتایج امیدوار کننده از آزمایش‌های این واکسن که به شکلی خوب در حال پیشروی است، این شرکت را بر آن داشته تا برای تولید دو میلیارد دوز از آن با همکاری دولت انگلیس و آمریکا و نیز کشور‌های اروپایی به علاوه شرکت هندی سروم (Serum Institute of India) که از بزرگترین کارخانجات تولید واکسن در جهان محسوب می‌شود، برنامه ریزی کند.

همچنین با وجود آنکه دانشگاه آکسفورد می‌داند در شرایطی حساس به سر می‌برد، اما تاریخ دقیقی برای تولید این واکسن مشخص نکرده، اما گفته می‌شود ماه سپتامبر، تاریخی سرنوشت ساز محسوب می‌شود؛ چرا که نتایج آزمایش واکسن بر روی هزاران داوطلب اخذ شده و اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار