کاهش ۱۰ درصدی اهدای خون در استان همدان

مدیرکل انتقال خون همدان از کاهش ۱۰ درصدی اهدای خون در استان همدان نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

کاهش ۱۰ درصدی اهدای خون در استان همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، دکتر افشین محمدی مدیرکل انتقال خون همدان گفت: با وجود اینکه میزان اهدای خون نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است، اما خون مورد نیاز بیمارستان‌های این استان تامین شده است و جای هیچگونه نگرانی نیست.

او با بیان اینکه حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد خون از همدان به تهران ارسال شده است ابراز امیدواری کرد: با مشارکت اهداکنندگان مستمر بتوان نیاز استان به گروه‌های خونی و پلاکت خون را تامین کرد.

مدیرکل انتقال خون همدان بیان کرد:  به منظور ایمن‌سازی مرکز انتقال خون برای کارکنان و مراجعه‌کنندگان، سطوح به طور مستمر ضدعفونی شده همچنین رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای کارکنان و اهداکنندگان خون الزامی است.

محمدی ادامه داد: انتقال ویروس کرونا از طریق خون شایعه‌ای بی‌اساس است چرا که این ویروس تنها از طریق تنفس و ترشحات قابل انتقال بوده بنابراین خطری اهداکنندگان و گیرندگان خون را تهدید نمی‌کند.

 او  گفت: به شکرانه فائق آمدن به ویروس کرونا ۱۰۷ بیمار با پیوستن به پویش شکرانه سلامت نسبت به اهدای پلاسما اقدام کردند.

مدیرکل انتقال خون همدان اظهار کرد: با توجه به نیاز جدی بیمارستان‌ها به پلاسما یکی از اولویت‌های انتقال خون دریافت پلاسما روزانه از سه تا چهار بیمار بهبود یافته از ویروس کرونا است.

محمدی گفت: هر بیمار بهبود یافته از کرونا یک تا ۲ نوبت می‌تواند نسبت به اهدای پلاسما اقدام کند.

او  در ادامه بیان کرد:  با گذشت بیش از سه ماه از بهبودی، میزان آنتی‌بادی موجود در خون کاهش می‌یابد بنابراین به علت کاهش سطح آنتی‌بادی با گذر زمان، بهبود یافتگان از کرونا همچنان در برابر ویروس آسیب‌پذیر هستند.

مدیرکل انتقال خون همدان گفت: اهدا کنندگان پلاسما باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن داشته باشند بنابراین با توجه به اینکه افراد بالای ۶۰ سال سهم بالایی در ابتلا به کرونا دارند در صورت بهبود نمی‌توانند پلاسما اهدا کنند.

محمدی ادامه داد: بخشی از بهبود یافتگان کرونا بانوان هستند که شرایط پیش بینی شده برای دریافت پلاسما از این افراد بسیار سختگیرانه است همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای نمی‌توانند پلاسما اهدا کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/د.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.