اعتراض رسمی ایران به اقدام ترکیه برای ثبت جهانی «خوشنویسی اسلامی»

ایران اعتراض رسمی خود را نسبت به پیشنهاد ترکیه برای ثبت پرونده «خوشنویسی اسلامی» برای اجلاس سال ٢٠٢١ به یونسکو ارائه داد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور، در واکنش به حواشی اخیر اقدام ترکیه برای ثبت جهانی خوشنویسی اسلامی، گفت: همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده بود، برای سال ٢٠٢٠ پرونده‌ای با عنوان خوشنویسی از سوی ترکیه مطرح نبود؛ اما بنا بر اطلاع واصله اخیر، ترکیه پرونده‌ای را با عنوان «خوشنویسی اسلامی» برای سال ٢٠٢١ به یونسکو ارائه داده که این امر مورد اعتراض ایران قرار گرفته است.

او افزود: همان طور که قبلاً نیز اعلام شد، هر کشوری می‌تواند میراث‌فرهنگی ناملموس خوشنویسی کشور خود را ثبت کند، اما صفت «اسلامی» در واقع به گستره‌ای بیش از کشور ترکیه اشاره دارد و این خلاف کنوانسیون ٢٠٠٣ حراست از میراث فرهنگی ناملموس است.

طالبیان بیان کرد: عنوان پرونده پیشنهادی ترکیه برای خوشنویسی، دارای صفت «اسلامی» است که این امر مورد اعتراض رسمی ایران قرار گرفته است. صفت اسلامی نمی‌تواند محدود به ترکیه باشد، فارغ از آن‌که منشأ خوشنویسی اسلامی را باید در ایران جست.

او تأکید و یادآوری کرد: ایران نیز برای سال ٢٠٢١، پرونده خوشنویسی خود را در چارچوب فهرست اقدامات خوب پاسداری برای یونسکو ارسال کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: ثبت خوشنویسی از سوی کشور‌های مختلف قبلاً نیز صورت گرفته است؛ مثلاً چین خوشنویسی چینی را در سال ٢٠٠٩ ثبت کرده و کشور‌های عربی نیز برای سال ٢٠٢١، پرونده‌ای را با عنوان خوشنویسی عربی برای یونسکو ارسال کرده‌اند. چرا که طبق مفاد کنوانسیون مذکور، ثبت یک عنصر فرهنگی انحصار و مالکیت ایجاد نمی‌کند، اما اعتراض ما به پرونده «خوشنویسی اسلامی» ایرادی فنی است؛ به این معنا که صفت اسلامی اشاره به گستره‌ای بیش از محدوده ترکیه دارد و ترکیه نمی‌تواند از این عنوان برای پرونده خوشنویسی این کشور بهره ببرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
رکیه یه دزد به تمام معناست
مولوی رو هم به اسم خودشون کردن
ظریف هم که خواب تشریف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
خوب شما چرا ثبت نکردید؟
دست روی دست میذارید تا یکی ثبت کنه بعد اعتراض میکنید.
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد بهمنی
۰۴:۰۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
نوش جونشون خیلیم کار خوبی کردند! مسعولین ما هیچ کاری نمی‌کنند تازه بعد اینکه یکی یه کاری می‌کنه اینا یادشون میاد تازه از خواب بیدار می‌شوند که اینم اصلا به درد نمیخوره
نام گذاری جنگل مخصوصی رو که با آذربایجان مشترکه هم به همون آذربایجان باخته خدا رو شکر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۲:۰۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
ترکیه دیگه به خاک همسایه وقتی چشم داره دیگه خط بماند
France
ناشناس
۰۱:۲۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
خوشنویسی از قبل از اسلام مال ما تورک ها بوده و الان هم این حق ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
آقایان مسئول وزارت میراث فرهنگی ساعت خواب! افسوس که این مزرعه را آب گرفته؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
اشکال کار اینه که ما سازمان گردشگری و میراث فرهنگی داریم و وزارت خونه نیست، به همین دلیل کار خاصی از پسش بر نمیاد و فقط تماشاگر خواهند بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
شما حرف میزنید اون ها عمل میکنند، همین جوری دست روی دست بگذارین ، چیزی برای ایران و فرهنگ ایرانی نمیمونه که به اسم خودش باشه و کشورهای اطراف انواع سازها و دستاوردهای ایرانی رو به نام خودشون میزنند و از این طریق گردشگر جذب میکنند و کلی درامدی که حق ایران بوده رو به کام خودشون و به نام خودشون استفاده میکنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
ترکیه یه دزد به تمام معناست
مولوی رو هم به اسم خودشون کردن
ظریف هم که خواب تشریف داره
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۲۰:۱۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
ثبت جهانی نان بربری و بادگیر
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۰۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
آقا ترکیه و آذربایجان همه ساز های ایرانی و شاعران ایرانی و کتاب های قبل از اسلام ایرانی رو بنام خودشون زدن و هیچ مسئولی واکنشی نشون نداد.تا صحبت از خوشنویسی شد همه مسئولین صداشون درومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
وقتی که شما هیچ اقدامی نمیکنید اونا اقدام میکنن و نتیجه میگیرن و نتیجه هم میگیرن به خاطر بی مسئولیتی شما نوش جونشون
آخرین اخبار