واکنش سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق به حوادث اخیر بغداد

«یحیی رسول» با اشاره به حوادث میدان التحریر بغداد، تاکید کرد نیرو‌های امنیتی مکلف به حمایت از تظاهرکنندگان مسالمت‌جو هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سومریه نیوز، «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق در بیانیه‌ای به حوادث دیروز (یک‌شنبه) در میدان التحریر بغداد، پایتخت عراق واکنش نشان داد.

او در این بیانیه اعلام کرد: نیرو‌های امنیتی مکلف به حمایت از تظاهرکنندگان مسالمت‌جو هستند و دستوراتی آشکار و قاطع درخصوص درگیر نشدن با هیچ تظاهرکننده‌ای حتی درصورتی که اقدام طرف مقابل تحریک آمیز باشد، دریافت کرده‌اند و این نیرو‌ها نمی‌توانند از وسایل خشنونت آمیز استفاده کنند مگر اینکه ضرورتی فوق‌العاده به وجود آید و جان افراد در خطر باشند.

یحیی رسول افزود: برخی حوادث اسفناک در میدان‌‎های تظاهرات رخ داد. برای بررسی ابهامات آن و با هدف اطلاع از آنچه در واقعیت رخ داده و محاکمه هر فرد مقصر یا متجاوزی، دستور تحقیق صادر شده است.

او تاکید کرد: تحریک نیرو‌های امنیتی با نیت ایجاد درگیری، مسئله‌ای است که از سوی طرف‌هایی که خواهان ثبات در عراق نیستند ایجاد شده است.

سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق گفت: همه ما سختی‌های زندگی که فرزندان ملتمان در آن به سر می‌برند را درک می‌کنیم و این دولت با وجود عمر کوتاهش سعی دارد در سایه شرایط اقتصادی و بهداشتی استثنایی، آن‌ها را حل و فصل کند.

در پایان این بیانیه آمده است: نمی‌توان شهروندی را برای بیان نظرش به صورت مسالمت آمیز که بدون تحریک یا ایجاد درگیری با نیرو‌های امنیتی باشد، سرزنش کنیم.

به گفته شاهدان، نیرو‌های امنیتی عراق در بغداد برای متفرق کردن معترضان و بازکردن میدان التحریر اقدام به شلیک گاز اشک‌آور به سوی آن‌ها کردند که این اقدام به زخمی شدن ۷ نفر از معترضان منجر شد.

این در حالی است که شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد درگیری‌های شب گذشته میان نیرو‌های امنیتی و تظاهرکنندگان در میدان التحریر در مرکز بغداد به کشته‌شدن یک معترض منجر شده است.

المیادین افزود اندکی پس از نیمه شب صدای تیراندازی در اطراف میدان التحریر شنیده شد و تعدادی از چادر‌های تظاهرکنندگان در میدان التحریر دچار آتش سوزی شد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار