آلمان: به همکاری با چین برای حفظ توافق هسته‌ای ایران نیازمندیم

وزیر خارجه آلمان اعلام کرد همکاری سازنده با چین در حفظ برجام تاثیر گذار است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون «سی سی تی وی» چین، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفت: به همکاری سازنده چین در حفظ برجام نیاز داریم.

بر این اساس، وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه در یک گفتگوی ویدئو کنفرانسی با وانگ یی، همتای چینی خود گفت: چین و آلمان باید تلاش‌های مشترکی برای حصول اطمینان از توسعه بی عیب و نقص و پایدار روابط دوجانبه خود انجام دهند.

وی افزود: آلمان آمادگی دارد همکاری با چین را برای توسعه واکسن (کرونا) و نیز احیای اقتصادی دوران پساکرونا تقویت و همین طور برای افزایش سطح مبادلات میان چین و اتحادیه اروپا برنامه ریزی کند.

در مقابل، وزیر امور خارجه چین هم اعلام کرد: سران دو کشور از زمان شیوع کووید-۱۹ تلفنی و ویدئویی، ارتباطات نزدیک خود را حفظ کرده اند.

وی افزود: چین امیدوار است روابط چین و اتحادیه اروپا با ریاست (دوره ای) آلمان بر این اتحادیه، ارتقای بیشتری یابد. پکن آماده است به همراه اتحادیه اروپا دستور کار‌های سیاسی بیشتری میان خود و این اتحادیه در مرحله بعد تنظیم کند.

وزیرخارجه آلمان در این گفتگو تاکید کرد: چین برای ما شریکی مهم، اما همزمان رقیب و حریفی مهم نیز محسوب می‌شود. برای ما حفظ همکاری (با چین) مهم است. همزمان این مسئله‌ای تعیین کننده است که در گفتگوها، به ویژه در مورد مسائل منتقدانه نیز همچنان صحبت شود. در مورد توسعه شبکه نسل پنجم تلفن همراه (۵ G) و همین طور سرمایه گذاری میان اتحادیه اروپا و چین نیز توجه به این نکته ضروری است که مسائل اقتصادی، جزء مهمی از گفتگو با چین را تشکیل می‌دهند.

هایکو ماس خاطر نشان کرد: در گفتگوی امروز با همتای چینی در مورد دو مسئله لیبی و ایران با هم صحبت کردیم. برای پیشرفت در هر دو مسئله به چین نیازمندیم. من بار‌ها تاکید کرده ام حمایت بیشتر چین در مسئله لیبی در شورای امنیت سازمان ملل و نیز همکاری سازنده پکن در مسئله ایران و حفظ برنامه جامع اقدام مشترک به عنوان نهایی‌ترین هدف باید مدنظر قرار گیرد.

وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه طبعا ما در دوران شیوع بیماری «کووید-۱۹» در حال گفتگو با هم هستیم، گفت: به نظر می‌رسد همه گیری کرونا در دو کشور، تحت کنترل قرار دارد که این، حاصل همکاری و همبستگی ماست. البته از منظر ما بررسی علمی منشاء این ویروس مهم است. به همین خاطر است که ما نیز دعوت سازمان جهانی بهداشت در خصوص اعزام یک هیئت کارشناسی (به چین) را مورد حمایت قرار دادیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار