داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از گرانی ماسک تا را‌زهایی از سقط جنین زیرزمینی با ۴ میلیون در کمتر از ۲ ساعت

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

فهرست مراکز ۱۶ ساعته تست رایگان کرونا اعلام شد

این روزها موارد ابتلا به کووید ۱۹ افزایش پیدا کرده و تست کرونا به یکی از دغدغه ها و چالش های افراد مشکوک به بیماری تبدیل شده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت افراد مشکوک به کرونا برای تست رایگان کرونا باید به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند، این مراکز به صورت سرپایی و طبق دستورالعمل های ابلاغی از افراد علامت دار و گروه های پرخطر مشکوک به کووید ۱۹ مانند زنان باردار تست کرونا می گیرند.

همچنین این مراکز ۱۶ ساعته کرونا یا مراکز جامع سلامت، از افرادی که مشکوک به کرونا هستند و با سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفته اند و به این مراکز ارجاع داده شده اند، تست رایگان کرونا می گیرند.

اگر شما هم علائم ابتلا به کرونا را دارید، می توانید به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنید تا در صورت لزوم از شما تست رایگان بگیرند و دیگر نیازی نیست هزینه گزاف چند صد هزارتومانی برای تست کرونا بدهید.

ممنوعیت تجویز داروی رمدسیویر در خارج از بیمارستان/ گرانفروشی ماسک در داروخانه‌ها را قبول ندارم

شانه ساز در واکنش به انتشار نامه‌ای درباره کمبود مواد اولیه ماسک به وزارت صمت و حواشی ایجاد شده پس از انتشار این نامه گفت: این یک نامه معمولی بود که طبق روال عادی کار، به وزارت صمت زده شد. همیشه این دسته از مکاتبات وجود داشته است و کمیته تامین و توزیع و لجستیک ستاد ملی مقابله با کرونا همیشه بازار را رصد می‌کند تا مشکلی در تامین نداشته باشیم.

او ادامه داد: خوشبختانه پس از شروع کرونا علی رغم تحریم‌ها، مشکلی در تامین و تدارک ماسک نداشتیم. مطابق پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای تامین نیاز آینده، این نامه را به وزارت صمت سمت نوشتیم تا مواد اولیه لازم برای تولید ماسک به موقع تامین شود چراکه برخی تولیدکنندگان نسبت به تامین مواد اولیه و قیمت آن اظهار نگرانی کرده بودند و ما طبق معمول این موارد را به جناب آقای مدرس خیابانی انعکاس دادیم.

او تصریح کرد: متاسفانه در برخی شبکه‌های معاند زیرنویس شد که رئیس سازمان غذا و دارو در مورد کمبود ماسک و مواد اولیه هشدار داده است؛ در حالیکه این موضوع با واقعیت فاصله دارد و ما مشکلی در مورد تامین ماسک نداریم. 

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: همکاران داروساز از برخی اظهار نظر‌ها درباره گرانفروشی ماسک در داروخانه‌ها گلایه داشتند چرا که خدمات آن‌ها زیر سوال رفته است این در حالی است که ما در ایام نوروز داروخانه‌ها را با وجود آن که چرخش مالی پایینی داشتند مجبور به سرویس دهی کردیم. 

او با تاکید بر اینکه گرانفروشی ماسک در داروخانه‌ها را قبول ندارم، گفت: ماسک سه لایه صنعتی هیچ وقت در داروخانه‌ها توزیع نشده است ماسک‌های دیگری نیز مانند ماسک نانو وجود دارد که قیمت آن هم بالا و غیر متعارف نیست، اما در سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی روی ماسک نانو اقدام ویژه‌ای انجام نداده ایم. هموطنان برای اطلاع از استاندارد و قیمت ماسک‌ها به سایت اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا دارو مراجعه کنند.

احتمال تغییر زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

علی اکبر حق دوست، رئیس کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت و معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اظهار کرد: قرار است بر اساس مستندات موجود مدارس و دانشگاه‌ها ۱۵ شهریور بازگشایی شوند، اما بسته به شرایط، ممکن است تصمیم گیری تغییر کند.

او افزود: اگر نگرانی ما برای زمستان بیشتر شود، ممکن است زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها جلوتر بیفتد و اگر شرایط تابستان نامساعد شود ممکن است بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها عقب‌تر بیفتد.

حق دوست گفت: در اکثر استان‌ها حداقل یک شهر یا شهرستان قرمز بودند، اما خوشبختانه به یک ثبات نسبی رسیده ایم. اگر رعایت بهداشت و پروتکل‌ها و ماسک زدن به همین شکل ادامه پیدا کند از هفته آینده شاهد کاهش بار بیماری و علائم آن خواهیم بود.

درخواست استخدام ۱۰ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت

سیدکامل تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، گفت: سازمان اداری و استخدامی کشور با درخواست صدور مجوز ۱۰ هزار نیروی انسانی جدید در قالب برگزاری آزمون استخدامی موافقت کرد؛ اما سازمان برنامه و بودجه فعلاً با تامین اعتبار برای بکارگیری ۳ هزار نیروی انسانی موافقت کرده است.

او ادامه داد: با توجه به شرایط موجود حوزه سلامت، مبارزه تمام وقت و خستگی ناپذیر مدافعان سلامت و در کنار آن مبتلا شدن تعداد زیادی از این عزیزان به ویروس کرونا، تسریع در تامین اعتبار و ابلاغ آن جهت رفع مشکلات موجود نیروی انسانی ضروری است.

تقوی‌نژاد عنوان کرد: البته جذب ۱۰ هزار نیروی اشاره شده بر اساس توافقنامه سه جانبه وزارت بهداشت، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور در سال ۹۷ است و در سال جاری نیز درخواست جذب و بکارگیری تعداد ۴۴ هزار نیروی جدید را به سازمان اداری و استخدامی کشور ارائه داده ایم.

تقوی نژاد یادآوری کرد: با راه اندازی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی جدید، نیازمند تسریع در صدور مجوز‌ها و برگزاری آزمون استخدامی برای رفع کمبود‌های موجود هستیم که انتظار داریم چاره اندیشی لازم در این زمینه صورت گیرد.

را‌زهایی از سقط جنین زیرزمینی؛ قتل با ۴ میلیون در کمتر از ۲ ساعت!

سقط جنین زیر زمینی یا غیرقانونی، اتفاقی تلخ و ناگوار که گاهی زیر پوست شهر خارج از چهارچوب‌های غیر قانونی و تعریف شده انجام می‌شود، به همراه یکی دیگر از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان سری به خیابان ناصرخسرو زدیم و به دنبال پیدا کردن مرکزی برای سقط جنین غیر قانونی بودیم، دلالان ناصر خسرو ما را به مسیر‌های مختلفی هدایت کردند و گزینه‌های متنوعی برای سقط جنین غیرقانونی داشتند از ماما و تکنسین اتاق عمل گرفته تا متخصص زنان.

یک بام و دو هوای قیمت ماسک در سطح شهر/ سردرگمی مردم در سایه نبود نظارت‌های وزارت صمت و بهداشت

چند وقتی است چهره شهر عوض شده و ماسک روی صورت‌ها جا خوش کرده است، ایرانی‌ها از ۱۵ تیر به پویش من ماسک میزنم پیوستند، چرا که ماسک شیوع کرونا را تا حدی زیادی کنترل می‌کند.

اجباری شدن ماسک یکی از راهکار‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بود چرا که کرونا از ابتدای تیر خیز برداشته بود و روند ابتلا و فوتی‌ها افزایش پیدا کرد تا جایی که رکورد روزانه فوتی‌های کرونا شکست و به عدد ۲۲۱ رسید.

احتمال یک تخلف بزرگ در کلینیک سینا؛ این مرکز درمانی مسئول فنی تجهیزات پزشکی نداشته است؟!

اطلاعات رسیده به باشگاه خبرنگاران جوان حاکی از آن است که تخلف دیگری هم علاوه بر مسائل ایمنی ساختمان در کلینیک سینا رخ داده و آن اینکه این مرکز درمانی مسئول فنی تجهیزات پزشکی نداشته است.

این در حالی است که بنابر تبصره ۳ ماده ۱۳ آخرین ویرایش آیین‌نامه تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، حضور مسئول فنی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی الزامی است.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران برای پیگیری ماجرا سراغ مسئولان مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رفت چرا که کلینیک سینا تحت پوشش این دانشگاه قرار دارد، اما مسئولان حاضر به پاسخگویی نشدند و اعلام کردند مسئولان علوم پزشکی شهید بهشتی فعلا درباره این کلینیک مصاحبه نمی‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان آمادگی دارد تا پاسخ مسئولان مربوطه را در زمینه کلینیک سینا انعکاس دهد و به این سوال پاسخ داده شود که آیا این کلینیک مسئول فنی تجهیزات پزشکی داشته است یا خیر؟

چرا ماسک به قیمت مصوب در داروخانه‌ها به فروش نمی‌رسد؟

چند روزی است که قیمت ماسک به یک چالش تبدیل شده است و مردم در سردرگمی به سر می‌برند، وزارت صمت از طرفی قیمت مصوب برای ماسک اعلام کرده و بر این اساس قیمت مصوب ماسک‌های صنعتی ۱۳۰۰ و قیمت ماسک‌های کارگاهی ۱۵۰۰ اعلام شده است، اما ماسک‌ها در داروخانه‌ها به قیمت مصوب به فروش نمی‌رسند.

مسئولان وزارت صمت فروش ماسک بالاتر از نرخ مصوب را تخلف عنوان کردند و داروخانه ها متهم به گرانفروشی شدند تا جایی که این موضوع واکنش انجمن داروسازان و حتی رئیس سازمان غذا و دارو را به دنبال داشت.

۱۹ هزار نفر از کادر درمان به کرونا مبتلا شدند

رضا گل پیرا، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در طول ۵ ماه گذشته ۱۹ هزار نفر از کل کادر نظام سلامت درگیر بیماری کرونا شدند، افزود: از این تعداد ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر از پرستاران خدوم  به بیماری کرونا مبتلا شدند.

گل پیرا  تصریح کرد: به پشتیبانی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تا جایی‌که در توان داشتیم از تمامی امکانات و ملزوماتی که در بیمارستان وجود داشت برای بهبودی بیماران استفاده کردیم. همکارانم شبانه روز وقت گذاشتند تا تک تک تجهیزاتی را که برای درمان بیماران نیاز بود را آماده سازی کنند تا کمترین خسارت را داشته باشیم.

کرونای پاییزی بدترین نوع کروناست/ شهادت ۱۳۸ تن از مدافعان سلامت تاکنون

حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی کل سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: امروز در جنگ با ویروس کرونا هستیم و این جنگ نیازمند حمایت است، ما دستمان را به سمت رسانه‌ها و مردم دراز کرده ایم چرا که نمی‌دانیم ویروس را باید چگونه کنترل کنیم و این جنگ با ویروس ادامه دارد، ما در جنگ تحمیلی گاهی پیش روی و گاهی عقب نشینی می‌کردیم و اکنون هم همین شرایط را داریم.

او ادامه داد: پرستاران، پزشکان، آزمایشگاهیان، رادیولوژیست ها، خدمه بیمارستان و ... همه در مواجهه با ویروس کرونا هستند، ما به عنوان مدافعان سلامت نیازمند روحیه هستیم، باید دست به دست هم بدهیم و شاید علت بروز پیک دوم کرونا جدایی مردم و مدافعان سلامت بود، دولت، مردم، مدافعان سلامت و حتی هموطنان در خازج کشور باید همه با هم همراه باشند تا بتوانیم با ویروس مبارزه کنیم.

کرمانپور اظهار کرد: کمپینی برای هنرمندان راه اندازی کرده ایم و تاکنون آثار هنری برای تقدیم به مدافعان سلامت به دست ما رسیده است، کمپین دانشجویی و کمپینی برای کسانی که از نظر معیشت مالی دچار مشکل شده اند، با عنوان کمپین ۵۰۵۰ و کمپین کارت تجلیل راه اندازی کرده ایم، مدافعان سلامتی که به شهادت رسیده اند، فکر نکنید که از نظر مالی حساب‌های پر پولی داشتند و ما برای حمایت از خانواده این مدافعان سلامت کمپین کارت تجلیل را راه اندازی کرده ایم.

او با بیان اینکه تا این لحظه ۱۳۸ نفر از کادر درمانی شهید شدند و جان شان را سر این کار گذاشتند، گفت: طبق آخرین آمار ۲۰.۳۷ درصد از شهدا در گروه پرستاری بودند. سایر پرسنل اعم از خدمات، تاسیسات، آزمایشگاهیان و... ۱۹.۱۹ درصد از شهدا را به خود اختصاص داده اند.

کرمانپور اظهار کرد: ما کرونای بهار، تابستانی و پاییزی داریم که بدترین نوع آن کرونای پاییزی است.کرونای زمستانی، کرونای بهاری و کرونای تابستانی با یکدیگر متفاوت است. کرونای زمستانی شامل ترس و هیجان و نگرانی بود که کمک کرد. مردم برای خودشان و اطرافیان نگران بودند. رسانه‌ها نیز از این ترس استفاده کردند. کرونای بهاری شامل تعطیلات نوروزی و نشاط و همدلی و با هم بودن را شامل می‌شد. این نشاط باعث شد در بهار کنترل قابل توجهی داشته باشیم.

او ادامه داد: کرونای تابستانی، کرونای کار و کم پولی و اضطراب است. در حال حاضر اضطراب و هیجان سرکوب شده مردم را گرفتار کرده است. کادر درمانی هم در حال حاضر خسته شده‌اند. مردم هم خسته شده و دچار مشکلات مالی هستند و از طرفی عادی سازی هم اتفاق افتاده است. یکی از تفاوت‌های این کروناها این است که کرونای تابستانی، خانوادگی شده است. به طور مثال ۴ نفر از عضو یک خانواده گرفتار ویروس کرونا شده‌اند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: بدترین مورد، کرونای پاییزی است. نقش رسانه‌ها این است که کرونای پاییزی را با کمک دولت و ملت و رسانه‌ها کنترل کنیم.

«رمدسیویر» وارد فهرست دارویی ایران شد

سیدحیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد: با ورود داروی رمدسیویر (Remdesivir) به فهرست دارویی کشور برای درمان کووید ۱۹ موافقت شد.

نیاز مبرم بیماران به دارو، تجویز آن توسط متخصصین عفونی و وجود داروهای مشابه تقلبی در بازار دارویی کشور علت ورود «رمدسیویر» به فهرست دارویی کشور عنوان شده است.

هشدار نسبت به مصرف خودسرانه داروی فاویپیراویر/ بیماران کرونایی دارو را به قیمت نجومی نخرند

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف خودسرانه داروی فاویپیراویر هشدار داد و گفت: این دارو در پروتکل درمانی بیماران کرونا وجود ندارد و تنها باید تشخیص پزشک متخصص در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی تجویز و مصرف می‌شود.

وی بابیان اینکه داروی فاویپراویر تنها در داروخانه‌های بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی موجود است، عنوان کرد: نمونه‌های موجود این دارو در بازار آزاد خارجی است و احتمالا به‌صورت قاچاق و تقلبی وارد و باقیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد و هیچ تضمینی در خصوص کیفیت و اصالت آن وجود ندارد.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: سازمان غذا و دارو، داروهایی که در درمان بیماران کرونا مطرح می‌شود را تهیه و با نظارت وزارت بهداشت برای بیماران نیازمند در اختیار داروخانه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌دهد.

افزایش حقوق نیروهای شرکتی دانشگاه های علوم پزشکی؛ حقوق پرستاران،کادر اتاق عمل و بهیاران بالا رفت

سید کامل تقوی نژاد، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، بخشنامه افزایش حقوق نیرو‌های شرکتی، مکلف نمودن شرکت پیمانکاری تامین نیروی انسانی به رعایت طرح طبقه بندی مشاغل قانون کار و استفاده این نیرو‌ها از خدمات رفاهی مشابه سایر کارکنان را به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ابلاغ نمود.

بر پایه این گزارش موارد مهم آیین نامه ابلاغی معاون توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرح زیر است:

-حق الزحمه ماهیانه هر یک از مشاغل گروه پرستاری در سال ۱۳۹۹، در صورت اشتغال تمام وقت بر اساس قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت (بدون احتساب اضافه کاری) برای کارشناسان پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی حداقل مبلغ ۴۱ میلیون ریال، برای کاردان اتاق عمل، هوشبری و فوریت‌های پزشکی ۳۶ میلیون ریال و برای بهیاری مبلغ ۳۴ میلیون ریال خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار