هرس درخت با چاشنی مرگ و حبس/ درخت خرمالو پیرزن را به بند کشید

هرس درختان خرمالو منجر به زندانی شدن یک پیر زن ۸۴ ساله شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اختر خانم پیرزن ۸۴ ساله‌ای است که پس از مرگ همسر و ازدواج تمامی فرزندان تک و تنها در خانه‌ای کوچک ساکن شده بود. خانه‌ای استیجاری که اجاره‌بهای آن از سوی دو دختر متأهل او تأمین می‌شود.

خانه اختر خانم هر اندازه که وسعت نداشت، اما با سلیقه صاحبخانه و حیاط نقلی آن گرما و صفای بسیاری داشت. میوه‌های درختان حیاتش هم هر ساله سهم در و همسایه بود و ساکنین یکی از محله‌های فقیر نشین بنا به مراوده‌ای که با این خانه داشتند با سبد یا دستچین از ثمرات آن بهره‌مند بودند.

یکی از افرادی که شیفته میوه‌های درشت و شیرین این درخت بود، حاج رحمان مرد ۷۱ ساله‌ای بود که بنا به مشکلات معیشتی مدت مدیدی بود که با خانواده تنها فرزند خود هم‌خانه بود.

سخت بود برای حاج رحمان که برای هر کار کوچکی مقابل فرزند و خانواده اش دست دراز کند، برای همین به هر طریقی که ممکن بود و توان فیزیکی او یاری می‌کرد برای خودش کاری دست و پا می‌کرد تا جیبش خالی نباشد.

مدتی به سوپرمارکتی در خیابان افلاک می‌رفت و به عنوان پیک اقلام خریداری شده از سوی مشتریان را به در خانه آن‌ها می‌برد و کم و زیاد مبلغی را هم از سوی همان سفارش دهندگان دریافت می‌کرد. اتفاقی که به دلیل عدم توانایی جسمانی در حمل بار‌های سنگین و همچنین کندی و در پاره‌ای موارد تأخیر‌های حتی چند ساعته در تحویل اجناس امکان همکاری بیشتر را در این زمینه از او سلب کرده بود.

برای همین حاج رحمان مجبور بود به هر طریقی که بلد است، برای کسب درآمد حداقلی کاری برای خودش دست و پا کند. مدتی را به فروشندگی کفی کفش و واکس اشتغال یافت و برای چند هفته نیز در یک دفتر املاک به کار مشغول شد، اما مشکلات کلیوی به او اجازه ادامه کار نداد تا اینکه در همین تقلا‌های بسیار برای کسب معاش حاج رحمان به ذهنش می‌رسد موضوع هرس درخت خرمالوی اختر خانم را با او مطرح کند.

اختر خانم که قصد داشت بعد از تعطیلات نوروز ۹۵ خانه استیجاری خود را برای نزدیکی با خانه دختر بزرگترش عوض کند با موضوع هرس درختان در اواخر زمستان سال ۹۴ مخالفت کرد. دلیل او منقضی شدن وقت هرس بود و از سوی دیگر او تنها یک ماه یا نهایت دو ماه دیگر در آنجا حضور داشت و قرار بود طبق توافق برای همیشه خانه را به مستأجر بعدی تحویل دهد.

اصرار‌های آقا رحمان، اما اختر خانم را که از زنان مومنه و با اخلاق محل بود راضی کرد تا این اتفاق به رغم میل باطنی او انجام گیرد، برای همین هم چارپایه‌ای را از انباری خانه بیرون کشید و به همراه اره‌ای تحویل حاج رحمان داد.

نه اینکه عملیات هرس درخت ناتمام بماند بلکه در ابتدای همین کار حاج رحمان وقتی پایش را از روی آخرین پله آهنی بر روی یکی از شاخه‌های خشکیده درخت گذشت از ناحیه سر نقش بر زمین شد و درجا جان باخت.

برای این همکاری اختر خانم قرار بود تا مبلغ ۲۵ هزار تومان در اختیار آقا رحمان قرار دهد، اما در فرآیند طرح شکایت اولیا دم از بانویی که صرفاً بر حسب تقاضا‌های مکرر فرد فوت شده مجاب به همکاری شده بود حاجیه اختر- الف با تشخیص محکمه رسیدگی کننده با لحاظ تقصیر ۶۰ درصدی به پرداخت دیه‌ای معادل ۱۳۲ میلیون تومان محکوم می‌شود.

ماجرایی شبیه یک شوخی که خانمی را از خانه ۴۰ متری و در شرایطی که بسیاری از اسباب خانه‌اش را برای تخلیه کاغذ پیچ کرده بود در کارتن‌های کوچک و بزرگی جمع کرده بود، رهسپار زندان کرد.

در جریان این شکایت اگرچه قاضی پرونده با توضیح چند باره حقوق کارگر و کارفرما را برای این زن ۸۴ ساله تعریف کرد و در حین ناباوری عنوان کارفرما را بر وی الصاق کرد، اما هنوز هضم این تعاریف حقوقی برای اختر خانم و دخترانش ممکن نیست.

در حکم صادره که به دنبال گزارش‌های دقیق نیروی انتظامی و بر حسب استعلام‌های حاصله از سوی کارشناسان دادگستری اخذ شده است حاج رحمان به عنوان کارگر این عملیات به دلیل عدم رعایت نظامات دولتی در حین کار خودش تا میزان ۴۰ درصد مقصر تعیین و سهم پیرزن این ماجرا که خانمی بیمار و کارافتاده است تا میزان ۶۰ درصد معین می‌گردد.

در ادامه این حکم به دلیل ناتوانی مالی محکوم‌علیه با پیگیری بازماندگان فرد یاد شده به تاریخ ۳ دی ماه ۱۳۹۸ راهی یکی از زندان‌های استان لرستان می‌شود که در ادامه اگرچه با شیوع ویروس کرونا این مددجو در قالب مرخصی تا خرداد ماه از بند رهایی پیدا کرده و در ادامه با عنایت به شرایط جسمانی و تمدید مرخصی‌ها از سوی قوه قضائیه همچنان هم آزاد است، اما دین او باقی است و مطالبه ورثه آقا رحمان در استیفای حقوق همچنان پابرجاست.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار ۷۴/۷۴ بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، ۷۷۷۷ بانک تجارت شعبه مرکزی، ۸۸۸۸ بانک صادرات شعبه مرکزی یا ۵۵۵۵۵ بانک ملی واریز کرده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره ۸۸۹۱۶۰۱۱ دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن ۸۸۹۱۶۰۱۲ الی ۱۵ پاسخگوی سوالات شما در این زمینه خواهد بود.


بیشتر بخوانید


منبع: مهر

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
واقعا سخت و ناراحت کنندس که به انسان آخر عمرش رو به جای آرامش در زندان بگذرونه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۲۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
اصلا قابل هضم نیست،به نظرم خانواده ی اون آقا از خداشون بوده که ببخشینا از شر خرج‌های اون راحت بشن،الانم فوت کرده و راحت شدن،دیه چرا میخوان؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۲۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
میخواهید پول جمع کنید که چی بشه.پول برا جوانهای جمع کنید که جرایم غیر عمد دارن. اینطوری بهتره
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
دیه وقتی کسی توان نداره باید از بیت المال بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
چه قوانینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
خب بی مسئولیتی کرده پیرمرد ۷۱ سالرو بخاطر ۲۵ هزار تومان فرستاده بالای درخت. شاید پیر مرده بهش میگفت اگه ۲۵ هزار تومن بدی خودشو از بالای پشت بوم پرت میکنه پیرزنه باید شرایط و برای پرت کردنش فراهم کنه بعد بگه میخواستم لطف کنم دلم براش سوخت!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۱:۵۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
چرا از خزانه دولت پرداخت نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
این چه عدلیه چه دادیه ما نمی گیم به خانواده اون بنده خدا دیه ندهند نه این طور که این زن مقصر نیست ودر این سن آخه کجا مسلمانی بره زندان، خدا خودش رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
وارثان بدانندمبلغی که اخذمیکنند به عنوان صدقه میباشدواین موضوع درتاریخ برای وارثان حاج رحمان درج خواهدشد
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۰۹:۰۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
با این حکم بهمون فهموندن دیگه لطفی در حق کسی نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۰۸:۱۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
با سلام خدمت همه من از اولیای دم خواهان عفو و گذشت هستم درست که قانون میگه که می توان ۶۰درصد دیه را از این پیرزن بخت برگشته بگیرند ولی وجدان چی میگه عرف جامعه چی میگه از اولیای دم خواهش می کنم به وجدان خودشون رجوع کنن وگذشت کنن این پولها خوردن نداره
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۳:۳۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
معلومه یه زن 84ساله تقصیری نداره‌ واقعا آدم نامیدمیشه‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
بچه های پیرمرده اگه ادم بودن که نمیذاشتن پدرشون با اون وضعیت کار کنن.
حالا افتادن دنبال اینکه از مرده باباشون هم پول در بیارن‌. بیشتر از همه دلم واسه پیرمرده میسوزه که چه بچه های نمک نشناسی داشته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
چطوریه طرف توکارخونه کارمیکرده بیمه هم بود چهارتاانگشتش زیر دستگاه قطع شده خودشو مقصر دونستن عجیبه والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
بنده خدا، دادگری نیست
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۱۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
دیه گرفتن از چنیندخانمی ۸۴ ساله حرام اندر حرام بوده و به وارثین وفا نمیکند و سبب مرگ پی دردپی آنها میشود.
چون خود مرد اصرار به حرس درخت داشته .گرفتن دیه ظلم به پیرزن و فرزندان پیرزن هست .فرزندان متوفی در صورت نبخشیدن ، خیر نخواهند دید و زندگی شون تباه میشود .
Netherlands
محمد
۲۲:۰۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
عجب عدلی داشته این قاضی. حالا اگر اقازاده بود الان او بر اب با ماشین طلا استوری می گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
Sadaf
۲۱:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
یا امام زمان دنیا چه بی رحم شده، خدایا خودت امام زمانو برامون بفرس این عدالته؟ پیرزن بیچاره چه گناهی داشته خدایا
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۲۱:۰۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
وقاحت تا چه اندازه اگر حتی به درخواست پیرزن هم بود گرفتن دیه از کسی که پولی ندارد و مستاجر می باشد بی انصافی محض حتی اگر در نظر قانون طرف مقصر باشد برای رضای خدا باید از گرفتن دیه صرف نظر کنند آخرتی هست حساب و کتابی هست فقط این دنیای فانی که نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا اویسی
۲۱:۰۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
خانواده این پیرمرد با پدر مرحومشون دشمنی بسیار شدیدی داشتند و دارند و دلیل اصلی شکایت همین دشمنی است که با پدر خودشون داشته و دارند. پرواضح که خدا از حق الناس نمیگذره و اون خدابیامرز میسوزه و این پیرزن چه بمیره چه زنده بمونه تمام گناهانش بخشیده میشه. حکم حکم داوودی .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
یک ریال هم اگه به ورثه پیرمرد داده شه هم حرامه . این بی انصافها در زمان زنده بودن پدرشان هیچ کمکی به آن مرحوم نمی کردند حالا از مرده آن خدا بیامرز میخوان کسب درآمد کنند . ضمنا برای لحظه به لحظه در بند بودن آن پیرزن دلسوز هم باید آن دنیا جوابگو باشند
Germany
کیان
۱۸:۵۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
این هم یکی از شاهکارهای قضاوت در کشور ما است . از این نمونه های زیادی از این نوع قضاوت در ایران داریم . فرض کنید یک فرد به قصد دزدی با سلاح سرد وارد خانه ای شود و همان ابتدا به قصد کشتن صاحبخانه به او چاقو بزند . صاحبخانه هم در کمال نومیدی همان چاقو را از بدن خود بیرون کرده و سارق را زخمی کند سپس هر دو را به بیمارستان ببرند و سارق بمیرد و صاحبخانه زنده بماند . فکر میکنید حکم قاضی محترم در مورد دیه سارق چه خواهد بود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
حکم صاحب خانه رامقصر می داند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
دیه گردن صاحبخانه بیچاره است .
البته اگر دفاع از خود مطرح شود .
از این شاهکارها زیاد است .

حالا اگر میخواهید کمکی به این خانم انجام دهید ، مبلغی در راه خدا به حساب بریزید .
این از انسانیت ما می باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
چه جالب که بابای رومینا که با داس دخترش رو کشته هیچ دیه ای نباید بده ولی این خانم ۸۴ ساله که واقعا گناهی نداره ۱۳۴ میلیون باید دیه بده
به به عدالت موج میزنه......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
چطور کارفرماهای دیگه همیشه به بهانه‌های مختلف از دادن حق کارگر اجتناب میکنن
چندین و چند مورد کارگر ساختمانی زندگیش نابود شده بدون اینکه کارفرما پولی بده به خانواده و خود اون فرد
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۱۷:۴۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
قضیه روشن است قانون باید با واقعیت ها تطبیق داده شود تا معنی پیدا کنه قاضی باید تدبر بیشتری کرده تا حکم واقعی تری شود یا اگر نیاز قانون اصلاح شود وگرنه کسی دیگه دلش برای فقرا نخواهد سوخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
به نظر بنده خانم پییرزن بی گناه است و صحبت هایش هم این را بازگو می کند چرا که این دلیلی بر اصرار خانه استیجاری نداشته و وسایلش را هم بسته بود پس خود مرحوم بی دقتی کرده و به پیرزن ربطی ندارد که فوت شده و اصلا یعنی چه داب طه کارفرما و کارگر مگر قراردادی بین این دو بسته شده بود آیت حکم از اصل اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
با سلام با درنظر گرفتن اینکه این پیرمرد برای خرج ومخارج زندگی وسربار نبودن تمام سعی وتلاش خودش میکرده واقعا ایا خانواده او وجدانا قبول میکنن که بخوان از چنین خانمی با این سن وسال که مستاجر هم بوده دیه بگیرن بگو الحق النصاف در این شرایط کرونا که ادم به یه لحظه زندن بودن وسالم بودن خودش هم امید نداره برای چی میخوان مگه نه اینکه گذشت از بزرگانه این بنده خدا که تقصیری نداشته که حالا بخواد دیه پرداخت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
چه ربطی دارد این پیرزن بنده خدا را زندان کردید - یک نفر رفته در خونه شخصی کار کند زمین خورده مرده.... نشده کسی از درخت پرت بشه پایین بمیره... مثل پدر آقای بازیگر
این شغل ها که بیمه ای نیست یا استخدامی نیست که کارفرما مسئول باشه...
اصلا شاید مرگش رسیده بالای چهارپایه مرده بعد سقوط کرده...
مال حروم از این پیرزن نگیرید عاقبت نداره
Iran (Islamic Republic of)
یونس
۱۶:۳۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
اخه مگه پیرزن اونو کشته که باید دیه هم بده خودش عجلش رسیدو افتاد و مرد
Sweden
حسین جاوید
۱۱:۳۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
دیه درجایی مطرح میشه که قتلی عمدیاغیرعمد اتفاق بیفته دراینجا بهتراست بگوییم پیرمردکه توان بالارفتن نداشته نا خواسته خودکشی کرده .ورثه اوبایدبه جرم اینکه ازچنین فردی مواظبت نکردند محاکمه شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
با این قانونی که ما داریم یا ازین طرف بوم می افتیم یا اون طرف بوم دارن میلیارد میلیارد اختلاس میکنن حالا گیر دادن به این پیرزن اگه واقعا اون قاضی یه ذره تفکر میکرد میگفت دیه اون مرد از بیت المال پرداخت بشه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
چقدر بچه هاش پر روند و خودشون رو ردند بهاون راه که این فقط یک اتفاقه ای داد بر ما که همچین ادمهایی هستیم
Switzerland
ش
۱۴:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
خوبه والله . ولی دم پررویی کنه خرج پدرشونم ندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
واقعا فرزندان این پیرمرد مرحوم شده،چقدر بی انصاف و کم گذشت هستند.این پیرزن بنده خدا چه گناهی داشته؟تازه با این نداری ،براش کیسه هم دوخته اند.بی انصافها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
به خاطر همین زخم زبانها باعث شدند که پیرمرد را بیرون بیندازند .
.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
عجب ورثه ای داره این پیرمرد خوب بگذرند
از این پول هیچ خیری نمی بیند
Germany
سحر
۱۴:۱۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
واقعا احساس میشه قوانین مشکل داره اولیا دم این مرحوم یه سری آدم سود جو و فرصت طلب هستند که تا زنده بودن پدرشون او را تامین نمی‌کردند که مجبور به هر کاری برا معیشت خودش نشود حالا که فوت کرده می خواهند مرده خواری کنند از یه پیرزن 80 ساله که از روی دلسوزی یا حتی عیر آن کاملا غیر عمد در این حادثه نقش داشته. انسانیت از بین رفته
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۰۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
قاضی باید این پیر زن بی گناه را هر چه سریعتر آزادش کند تا حق الناس نابخشودنی بیش از این گریبانتان را نگرفته به ولی دم پرو و سودجوی طمعکار آن مرحوم هم بگویید بروند از درخت و حضرت اجل ملک الموت شکایت کنند بی وژدانهای بی انصافهای بی رحم که بویی از عدل و خرد و شعور و انسانیت نبرده اند . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
م.م
۱۴:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
اره واقعابیچاره تواین سن وسالش غصه زندگی خودش کم بوده اینم گریبانگیرش شده خداکمکش کنه انشاالله