بهترین فیلم‌های سینمایی که به سریال‌های تلویزیونی محبوب تبدیل شدند

وقتی فیلم‌هایی سینمایی به صورت یک سریال تلویزیونی بازسازی می‌شوند، معمولا هیچکس به تماشای دوباره یک داستان تکراری علاقه‌مند نیست. با این حال همیشه موارد نادری هم وجود دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دنیای سینما و تلویزیون بزرگ به نظر می‌رسد، اما همه افرادی که به فیلمسازی و تولید سریال‌های تلویزیونی مشغول هستند، خلاقیت زیادی ندارند. گروهی از آن‌ها ترجیح می‌دهند با بازسازی عناوین قدیمی و تکراری، یک داستان از پیش روایت‌شده را دوباره معرفی کنند. این تصمیم در ابتدا چیزی بیشتر از ساده‌کردن کار عوامل سریال به نظر نمی‌رسد، اما واقعیت این است که روایت دوباره داستانی که بسیاری از اهالی سینما آن را می‌دانند، دقیقا مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند.

از یک سو، روایت متفاوت یک داستان نقل‌شده می‌تواند رنگ و بوی تازه‌ای به آن ببخشد، اما از سویی دیگر، ساخت چنین روایت متفاوتی واقعا دشوار است. با این حال سریال‌های تلویزیونی محبوبی وجود دارند که با اقتباس از فیلم‌های سینمایی دوست‌داشتنی به آثاری به‌یادماندنی و خارق‌العاده تبدیل شده‌اند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به بهترین فیلم‌های سینمایی که به سریال‌های تلویزیونی محبوب تبدیل شده‌اند و نه تنها چیزی از ارزش‌های داستانی‌شان کم‌نشده بلکه یک روایت مدرن و جذاب را به تصویر کشیده‌اند.

Fargo (فارگو)

بهترین فیلم‌های سینمایی که به سریال‌های تلویزیونی محبوب تبدیل شدند

نمره منتقدان: ۹۶ از ۱۰۰

شاید وقتی برادران کوئن در سال ۱۹۹۶ فیلم سینمایی «فارگو» را اکران کردند، هرگز فکر نمی‌کردند سال‌ها بعد سریالی براساس داستانی که آن‌ها پرورش داده بودند، نوشته شود. این فیلم که در شصت و نهمین دوره از مراسم اسکار برنده دو جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر نقش اول زن شد، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های دهه ۹۰ میلادی سینمای ایالات متحده است و نقش بسیار مهمی در توسعه بیش‌تر ژانر جنایی داشت.

پخش سریال «فارگو» از سال ۲۰۱۴ آغاز شد. این سریال که تا امروز سه فصل از آن منتشر شده، یک عنوان آنتولوژی است. یعنی داستان هر فصل آن به صورت کامل با فصل‌های دیگر تفاوت دارد و با آغاز هر فصل، شخصیت‌ها و فیلم‌نامه به صورت کامل دگرگون می‌شوند؛ بنابراین اگر به تماشای عناوین خیلی طولانی علاقه‌ای ندارید، سریال «فارگو» انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد. با این حال بهتر است پیش از تماشای این سریال، فیلم «فارگو» را تماشا کنید. اگرچه ارتباط زیادی میان فیلم و سریال «فارگو» وجود ندارد، اما بهتر است پیش از آغاز تماشای سریال، فیلم آن را ببینید.

بخش کوچکی از داستان فصل نخست سریال، ارتباطی با فیلم قدیمی «فارگو» دارد. البته این به معنای آن نیست که اگر فیلم را تماشا نکنید، در درک اتفاقات سریال هم دچار مشکل می‌شوید. بلکه در سریال با سرنوشت یکی از شخصیت‌های فرعی فیلم مواجه می‌شویم. سریال «فارگو» با به تصویرکشیدن داستان‌های جدید و شخصیت‌های گسترش‌یافته بدون شک یکی از بهترین سریال‌های جنایی تاریخ تلویزیون است که اگر از فیلم قدیمی‌اش بهتر نباشد، چیزی هم کم ندارد.

شبکه اف‌اکس که مسئولیت ساخت این سریال را برعهده دارد، مدت‌ها پیش آن را برای فصل چهارم هم تمدید کرد. فصل چهارم سریال «فارگو» برای انتشار تقریبا آماده بود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، پخش آن به تعویق افتاده است.

The Exorcist (جن‌گیر)

بهترین فیلم‌های سینمایی که به سریال‌های تلویزیونی محبوب تبدیل شدند

نمره منتقدان: ۸۹ از ۱۰۰

هنوز هم بسیاری از منتقدان سینما اعتقاد دارند فیلم «جن‌گیر» یکی از ترسناک‌ترین آثار تاریخ سینما است. فیلمی که در سال ۱۹۷۳ و به کارگردانی ویلیام فریدکین اکران شد، پس از گذشت حدود نیم قرن هنوز هم یکی از تاثیرگذارترین آثار سینمای ترس لقب می‌گیرد و منبع الهام بسیاری از فیلم‌های ترسناک بوده، اما به نظر می‌رسد ساخت یک سریال تلویزیونی از «جن‌گیر» ایده جالبی نباشد. عوامل سریال «جن‌گیر» با بازگشت به داستان‌های اصلی کتابی که فیلم سال ۱۹۷۳ براساس آن ساخته شده بود، یک سریال واقعا ترسناک و مرموز را خلق کرده‌اند که تماشای آن می‌تواند از تجربه بسیاری از فیلم‌های ناامیدکننده ژانر ترس بهتر باشد.

سریال «جن‌گیر» بازگویی دوباره و روایت مستقیم داستان فیلم یا کتاب آن که توسط ویلیام پیتر بلتی نوشته شده نیست. بلکه در این سریال با یک داستان جدید روبرو می‌شویم که در حقیقت از عناصر نمادین و به طور کلی ماجرا‌های جن‌گیری استفاده می‌کند تا تماشاگرش را جذب دنیای ترسناک خود کند. این عناصر ترسناک، آهسته آهسته به فیلم‌نامه سریال تزریق می‌شوند و از آن‌جایی که عجله زیادی برای روایت داستان خود ندارند واقعا ترسناک هستند.

شبکه فاکس که ساخت سریال «جن‌گیر» را برعهده داشت، پخش این سریال را تنها پس از ۲ فصل و ۲۰ اپیزود متوقف کرد. اگر از تماشای سریال‌های تکراری با موضوعات بیش از حد پرداخته‌شده خسته شده‌اید، سریال «جن‌گیر» می‌تواند یک عنوان متفاوت و جذاب باشد. در میان همه سریال‌هایی که براساس فیلم‌های سینمایی ساخته شده‌اند، سریال «جن‌گیر» یکی از نمونه‌های موفق بود که متاسفانه فرصتی برای ادامه داستان خود ندارد.

Ash vs Evil Dead (اش در برابر شیطان مرده)

بهترین فیلم‌های سینمایی که به سریال‌های تلویزیونی محبوب تبدیل شدند

نمره منتقدان: ۹۹ از ۱۰۰

سریال «اش در برابر شیطان مرده» در حقیقت دنباله سه‌گانه سینمایی «شیطان مرده» است که در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی توسط سم ریمی کارگردانی شد. بروس کمپبل، بازیگر نقش اش ویلیامز در این سه‌گانه سینمایی برای حضور در سریال آن هم بازگشت و شاید بتوان گفت سریال «اش در برابر شیطان مرده» در حقیقت دنباله تلویزیونی این سه‌گانه سینمایی است که با تکیه بر اصول و ویژگی‌های اصلی آن ساخته شده است. این سریال توسط شبکه استارز و برای سه فصل منتشر شد، اما در نهایت فرصتی برای روایت ادامه داستان خود پیدا نکرد؛ بنابراین پیش از تماشای سریال «اش در برابر شیطان مرده» باید فیلم‌های سینمایی آن را تماشا کنید. سم ریمی که به عنوان سه‌گانه مشهور «مرد عنکبوتی» شناخته می‌شود در تولید سریالی که براساس فیلم‌های خودش ساخته شده هم نقش مهمی داشته تا «اش در برابر شیطان مرده» یک فانتزی خنده‌دار و ترسناک و دوست‌داشتنی باشد که شبیه به آن را به سختی پیدا می‌کنیم. اگر این سریال راه موفق فیلم‌های سینمایی‌اش را ادامه نداده باشد، حداقل چیزی از آن‌ها هم کم ندارد.

۱۲Monkeys (دوازده میمون)

بهترین فیلم‌های سینمایی که به سریال‌های تلویزیونی محبوب تبدیل شدند

نمره منتقدان: ۸۸ از ۱۰۰

فیلم «۱۲ میمون» در سال ۱۹۹۵ اکران شد و موفق شد لقب یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های آخرالزمانی سینما را تصاحب کند. با توجه به ایده جذاب و داستان خارق‌العاده‌ای که فیلم «۱۲ میمون» داشت، شبکه سایفای برای ساخت یک سریال تلویزیونی از آن وارد عمل شد؛ بنابراین فصل نخست سریال «۱۲ میمون» در سال ۲۰۱۴ انتشار پیدا کرد و پس از آن برای سه فصل دیگر هم ساخته شد. داستان فیلم و سریال «۱۲ میمون» که شباهت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارد، در سال ۲۰۳۵ رخ می‌دهد. جایی که یک زندانی سیاسی به نام جیمز کول تنها به شرط سفر در زمان و بازگشت به گذشته فرصت آن را دارد تا از زندان آزاد شود.

او در دورانی که انسان‌ها می‌توانند در زمان سفر کنند باید به سال‌های دور بازگردد و مانع گسترش ویروسی شود که انسان‌ها را برای سال‌ها درگیر خود کرده است. این ویروس وحشتناک محیط زیست را آلوده می‌کند و بشریت را به زیرزمین کشانده و هر روز قربانی‌های بیشتری می‌گیرد. سریال‌های آخرالزمانی به دلیل بودجه اندکی که دارند، چندان به فیلم‌های این ژانر نزدیک نمی‌شوند، اما به نظر می‌رسد سریال شبکه سایفای یک عنوان متمایز و جذاب باشد.

سریال «۱۲ میمون» تفاوت‌های زیادی با فیلم آن ندارد، اما چیزی که جذابیت‌های آن را بیشتر می‌کند، روایت متفاوت و خیره‌کننده‌ای است که ارائه می‌دهد. به همین دلیل سریال «۱۲ میمون» به شکلی باورنکردنی در روایت دوباره یک داستان تکراری موفق عمل می‌کند و به یکی از بهترین سریال‌هایی تبدیل می‌شود که براساس فیلم‌های سینمایی محبوب ساخته شده‌اند.

Snowpiercer (برفی)

بهترین فیلم‌های سینمایی که به سریال‌های تلویزیونی محبوب تبدیل شدند

نمره منتقدان: ۶۲ از ۱۰۰

بونگ جون هو که این روز‌ها به دلیل ساخت فیلم «انگل» شهرت بسیاری دارد، چندین سال پیش با ساخت فیلم «برفی» شانس خودش برای ساخت یک فیلم آخرالزمانی را امتحان کرد و اگرچه ساخته او فیلم بی‌نظیری به نظر می‌رسید، اما به دلیل مشکلاتی که در اکران داشت، به اندازه‌ای که باید دیده نشد. حدود هفت سال پس از ساخت این فیلم که در سال ۲۰۱۳ اکران شد، شبکه تی‌ان‌تی تصمیم گرفت سریال تلویزیونی این عنوان متفاوت را بسازد.

سریال «برفی» که جنیفر کانلی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگرانش می‌بیند، فعلا در وضعیت پخش فصل نخست قرار دارد. شاید سریال «برفی» در جذب منتقدان موفق نبوده، اما به نظر می‌رسد تماشاگران تلویزیونی از این سریال رضایت دارند. در شرایطی مشابه با فیلم «برفی»، سریال آن هم روایت جذابی را ارائه می‌دهد؛ وقتی تلاش‌های دانشمندان برای مقابله با گرمایش جهانی نتیجه نمی‌دهد، فاجعه عظیمی رخ داد و سراسر کره زمین وارد عصر یخبندان شد. به همین دلیل بیشتر جمعیت کره زمین به دلیل این سرمای کشنده جان خود را از دست می‌دهند و تنها بازماندگان، مسافران قطاری هستند که باید برای آینده بشریت و انسان تصمیم‌گیری کنند.

شبکه تی‌ان‌تی باتوجه به داستان جذابی که در فیلم «برفی» دیده تصمیم گرفته یک سریال جذاب از آن بسازد و تماشاگران آن امیدوار هستند انتشار آن ادامه‌دار باشد. شاید سریال «برفی» یکی از آخرین نمونه سریال‌های تلویزیونی باشد که براساس فیلم‌های سینمایی ساخته شده و موفقیت قابل قبولی را تجربه کرده است.


بیشتر بخوانید


منبع: ایرنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۵:۳۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
سریال وست ورلد رو فراموش کردید! و به جاش سریال نچسب اسنو پیرسر رو قرار دادید! واقعا چرا؟؟؟
آخرین اخبار