تندگویان خبرداد؛

۲۰۰ میلیون تومان هزینه تشکیل زندگی در تهران/کرونا ماه های طلایی ازدواج را از بین برد

معاون امور جوانان حداقل هزینه تشکیل زندگی مشترک در کلانشهر تهران را صد تا ۲۰۰ میلیون تومان برآورد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: ازدواج مولفه‌ها و وابستگی‌های فراوانی دارد، همچنین در شرایط کنونی ازدواج سخت شده و موضوعات مختلف برای جوانان ایجاد شده است.

او با بیان اینکه مسائلی همچون اشتغال و مسکن، ازدواج را سخت کرده است، گفت: نباید از حق بگذریم که امکان حذف مسائل تشریفاتی وجود دارد تا بتوان زندگی را ساده‌تر شروع کرد.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه بنده ۲۰ سال قبل با دست خالی زندگی را شروع کردم و هیچ سرمایه‌ای نداشتم، ادامه داد:  هم اکنون جوانان ازدواج را سخت می‌گیرند و فکر می‌کنند باید همه چیز مهیا شود تا بتوانند زندگی کنند. این در حالی است که بسیاری از مشکلات همچون اشتغال و مسکن با اعمال طرح‌ها در کشور حل و فصل می شود.

تندگویان  افزود: زندگی شهری، روستایی، کلانشهری و... اعداد و رقمش برای اختصاص هزینه در تشکیل زندگی مشترک متعدد است.

او با بیان اینکه به باور بنده صد تا ۲۰۰ میلیون تومان حداقل هزینه تشکیل زندگی مشترک در کلانشهر تهران است، ادامه داد: در جامعه روستایی به این سرمایه نیاز نیست، چون اشتغال در روستا تامین است و زندگی مناسب را با ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان سرمایه می‌توان آغاز کرد.

او با بیان اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی در سه ماهه نخست امسال متقاضیان وام ازدواج نسبت به سه ماهه سال گذشته افزایش داشته است، بیان کرد:  این قضیه شاید به دلیل افزایش مبلغ این وام است، طبیعتا انگیزه بیشتری را به دنبال دارد. هر ساله تعداد مزدوجین بیش از اخذ وام است.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه بر اساس قانون افرادی که از یکم فروردین ۹۶ تا کنون ازدواج کرده‌اند می‌توانند درخواست وام ازدواج کنند، تأکید کرد: تعدادی از افراد از ۹۶ به بعد ازدواج کرده و الان درخواست داده‌اند. درضمن تنها یک ضامن برای وام باید ارائه شود.

تندگویان اظهار کرد: بخشی از وام که هر ساله پرداخت می‌شود از بازپرداخت‌ها است و اگر بازپرداخت‌ها درست نباشد برای نسل‌های آینده فرآیند پرداخت وام با مشکل مواجه می‌شود.

او گفت: به طور عادی از زمان تشکیل پرونده تا یک یا دو ماه در نوبت هستند. ۴۰ درصد از متقاضیان وام دریافت کرده اند و ۶۰ درصد هم در نوبت اخذ هستند.

تندگویان با بیان اینکه فعلا هیچ محدودیت سنی برای دریافت وام وجود ندارد و با دستورالعمل، همگان برای اخذ وام اقدام و دریافت می‌کنند، تصریح کرد: دستورالعمل برای پرداخت وام ازدواج در راستای نظارت بر دریافت کنندگان است.

او ادامه داد: این وام تا سال ۹۶ یک عدد ۱۰ میلیون تومانی بود و در گذشته چندان ارزشمند نبود و هرچند ازسال گذشته که عدد وام به ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان رسید، شاهد سایت‌هایی برای خرید وام، ازدواج و طلاق صوری بودیم همچنین در این شرایط باید مطمئن شد که فردی که وام اخذ میکند باید زیر یک سقف می‌رود.

تندگویان با بیان اینکه درخواست کردیم تا بعد از دریافت وام ناظران بتوانند بر اساس اعلام هزینه‌های وام نظارت کرده تا حتما صرف ازدواج شود، افزود: بنده بر این باور هستم که وام ازدواج در افراد بالای ۵۰ سال که دیگر موضوع فرزند آوری را ندارند باید هدفمند توزیع شود. برای مثال زن و شوهر‌هایی دارای نوه هستند، طلاق گرفته و دوباره ازدواج کردند تا وام ازدواج دریافت کنند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان  با بیان اینکه  اگر قانون گذار ثبت احوال را نسبت به ارائه آمار به بانک مرکزی درباره افرادی که طلاق گرفته و دوباره ازدواج می‌کنند موظف کند دیگر نرخ افرادی که وام دریافت می‌کنند، اما جزء جمعیت مولد جامعه نیستند مشخص می‌شود، ادامه داد: در سنین زیر ۱۸ سال هم باید نظارت مناسب باشد تا وام خرج زندگی مشترک شود. در این نوع ازدواج‌ها باید نظارت کرد تا حق و حقوق زوجین رعایت شود.

تندگویان بیان کرد: از اسفند تاکنون کرونا باعث شد تا ماه‌های طلایی ازدواج از بین برود.

او ادامه داد: بنده به جوانان و خانواده‌ها توصیه میکنم که افراد بدون صرف هزینه اضافه وارد زندگی مشترک شوند. برای مثال برخی از جوانان هزینه عروسی خود را صرف آزادی زندانیان کرده اند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه قانون تسهیل ازدواج روی زمین مانده امید است در مجلس جدید این قانون تغییر کند، گفت: افرادی که بدون انجام مراسم وارد زندگی شوند از جوایز ویژه سازمان در حوزه خیرین استفاده می‌کنند.

بیشتربخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۲۱:۱۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
فکر نکنید خیلی ساده میتونید از مسئولیتتون شانه خالی کنید، شما تو گناه جوونایی که به خاطر بی مسئولیتی دولت تدبیر و امید! نمیتونن ازدواج کنن و از راه های غیر شرعی وارد این مساله میشن شریک هستید و روز قیامت باید پاسخ گو باشید.ایران رو تبدیل به کابوس کردید برا جوونا.
آخرین اخبار