باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چرا فیلمی با موضوع ترویج ازدواج ساخته نمی‌شود؟/ روابط نامشروع جایگزین ازدواج پایدار

مغفول ماندن موضوع ازدواج در تولیدات سینمایی و نمایش خانگی، اگرچه بارها مطرح شده اما نسخه قابل درمانی برای آن پیدا نشده است.

حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، چندسالی است که تولیدات سینمای ایران روی دو ژانر طنز و اجتماعی درجا می‌زنند. دلیل این تکرر هرچه که باشد بی میلی مخاطب برای تماشای ژانر‌های معمایی، علمی تخیلی، اکشن، وحشت و... نیست. زیرا بار‌ها شاهد بودیم که حتی مردم عادی جامعه هم فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را به تولیدات داخلی ترجیح داده اند.

البته ناگفته نماند که دست فیلمسازان و سینماگران ایرانی متاثر از اوضاع اقتصادی جامعه در تولید پروژه‌های بزرگ تا حد زیادی بسته است. یک تهیه کننده پیش از هرچیز به بازگشت سرمایه فکر می‌کند تا ساخت فیلمی که شاید تفاوت زیادی با زمینه‌های سلیقه‌ای مخاطب داشته باشد. این تصمیم و اقدام در کشور ما ریسک نامیده می‌شود نه حمایت از فیلمنامه و فیلمسازی که سعی دارد مردم را با دریچه‌های جدیدی از سینما آشنا کند.

بی میلی سرمایه گذاران سینما برای ساخت فیلمنامه‌های اقتباسی ریشه در بسیاری از مسائل جامعه دارد که بررسی آن‌ها در قالب این گزارش نمی‌گنجد. اما مسئله‌ای که صحبت‌های ما در این گزارش را جهت دار می‌کند، موضوع کم رنگ شدن مقوله ازدواج در تولیدات سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی است.

چند سالی است که در فیلم‌های سینمایی، قبح روابط نامشروع شکسته شده و دیگر خبری از عشق و عاشقی‌های پایدار که زمینه ازدواج دو نفر را فراهم می‌کند، نیست. اگر یک نگاه کلی بر فیلم‌های پرفروش چندسال اخیر داشته باشیم متوجه می‌شویم که نویسندگان آن آثار، موضوع ازدواج را از ذهن و فیلمنامه‌های خود پاک کرده اند. اکثر روابط عاشقانه در این تولیدات یا به جدایی ختم می‌شود و یا اینکه پس از عقد رسمی، روابط زن و شوهر سرد می‌شود که  در شکل دادن ذهن مخاطب نسبت به ازدواج نقش مهمی دارند.

چرا باید در کشور آمار فساد‌های اجتماعی سر به فلک بکشد؟ چرا سینماگران که به مراتب تریبون قوی تری نسبت به سایر هنر‌ها در دست دارند به داد این وضعیت نمی‌رسند؟ مگر نگارش فیلمنامه‌ای که تحکیم ارکان خانواده را دنبال کند، از نگارش فیلمنامه‌ای که به جز سیاهی، دورویی، اعتیاد و مشکلات اجتماعی چیزی از جامعه ارائه نمی‌دهد، سخت‌تر است؟

درست است ما قبول داریم که هنر بازتاب عینی و زبان گویای جامعه است، اما مگر جامعه ما فقط به مشکل اعتیاد و نزاع‌های خیابانی مبتلاست که فیلمسازان جوان به بهانه شناخت پهنه‌های جنوبی شهر، چنین خوراکی در فیلم هایشان به مردم ارائه می‌دهند؟ مگر در دنیا ثابت نشده که ایرانیان مردم احساسی هستند، چرا این ویژگی ما دست مایه سینما قرار نمی‌گیرد؟

این موضوع دقیقا نقطه ضعفی است که شبکه‌های خارجی به ویژه شبکه جم بر روی آن دست گذاشته اند. سریال‌هایی که فقط و فقط بر روی سکانس‌های عاشقانه تکیه کرده و دیگر هیچ حرف و پیامی برای گفتن ندارند، با تحریک کردن احساسات مردم ایران، مخاطبان خود را تامین می‌کنند. در روز‌هایی که اهالی رسانه و سینماگران ما در خواب به سر می‌برند، رقبا  بر اسب نفوذ سوار شده و خوب می‌تازند.  رنگ و لعاب‌هایی که آن‌ها به تولیدات خود می‌دهند، ذهن و چشم نیمی از مردم ایران را به خود جلب کرده است. البته مردم ما هم تقصیری ندارند، وقتی به تماشای آن سریال‌ها می‌نشینند، می‌بینند که تا چه حد در احیای فرهنگ‌های خودشان موفق هستند، چقدر بر قوانین و ضوابط سرزمینشان پایدار بوده و ابدا تصویری از نازیبایی‌های شهر‌ها و مسائل سیاه جامعه را نشان نمی‌دهند.

چرا سینماگران در آثارشان به موضوع ازدواج توجه نمی‌کنند/حجتی: فیلم‌های امروز به نقد حواشی و متن ازدواج می‌پردازند نه مشکلات حقیقی جوانان!

باید بگوییم که کسی منکر بیان انتقاد‌ها از زبان فیلم و هنر نیست، اما مسئله بر سر غفلت هنرمندان و سینماگران ما از اخلاق و فرهنگ اصیل ایرانی است. ازدواج موضوع و نیاز بسیار مهم جامعه امروزی است که متاسفانه بار سفر از تولیدات هنری ایران بسته است.

درباره همین موضوع با احسان حجتی نویسنده رادیو و پژوهشگر سینما گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

سینما بعد از انقلاب دچار تغییر شد نه تحول!

 به نظر شما پرداختن به مقوله ازدواج در سینمای ایران بعد از انقلاب چگونه بوده است؟
سینما بعد از پیروزی انقلاب دچار تغییراتی شد، اما دچار تحول نه! سینمای ایران در ظاهر با اعمال ممیزی‌های بعد از انقلاب تغییراتی را در بدنه و ساختار خود مشاهده کرد اما محتوای سینمای بدنه ما تقریبا در رگه‌های سینمای قبل از انقلاب باقی ماند. یکی بخش سینمای موج نو یا روشنفکری و دیگری بخش فیلمفارسی. این دو بخش همچنان از سینمای پیش از انقلاب به سینمای کنونی ما به ارث رسید. به همین دلیل فیلم‌هایی که در موضوعاتی همچون ازدواج کار میشوند، تقریبا از همان مدل‌های قبل سرچشمه می گیرند. فیلم‌هایی که امروز درباره مقوله ازدواج تولید می شوند، عموما یا در دسته سینمای طنز قرار می گیرند یا در دسته سینمای اجتماعی که به نقد حواشی و متن ازدواج می‌پردازد. معدود فیلم‌هایی درسال‌های بعد از انقلاب کار شد که سعی می کرد به مشکلات حقیقی جوانان بپردازد. معمولا فیلم‌هایی که در این حوزه کار می شود غالبا دچار تکرار و تیپ میشوند، در واقع توانست از کلیشه سازی خوب و بد، فقیر و غنی، ظالم و مظلوم فاصله بگیرد، اما نتوانست به یک جریان سینمایی تبدیل شود.

به نظر شما چرا در تولیدات اخیر سینما و نمایش‌های خانگی، ازدواج سفید و روابط دوستی دختر و پسر را ترویج می‌دهند؟
برخلاف نظر بسیاری که عقیده دارند سینما در سال‌های اخیر آثار خاصی با مضامین خاصی تولید کرده است، باید یادآور شد که این موضوعات برای سینمای ایران، به هیچ وجه تازگی ندارد. با رجوع به پیشینه سینمای ایران و آثار تولیدی در گذشته آن می توان دریافت  موضوعاتی که امروز تولید می شوند درواقع به نحوی بازتولید و بازخوانی آثار گذشته هستند. یعنی قصه‌ها همان قصه‌های گذشته هستند که ظاهر متفاوت و امروزی به خود گرفته اند. البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که نگاه بدنه سینمای ما به سینمای خارج از کشور معطوف است و به نوعی از آثار و فضای غالب بر تولیدات کشور‌هایی همچون آمریکا و فرانسه الهام و الگو برداری می کند. به تبع مضامین تولیدی در آن کشور‌ها با اندکی تغییر و همگام سازی با ممیزی‌های موجود در ایران، روی پرده‌های سینما‌های ایران نقش می بندد.

جامعه ما فقط چیزی است که فیلمها نشان می دهند؟

آیا این موضوع که نمایش این موضوعات بازتاب عینی از جامعه است را قبول دارید؟
سینما و جامعه از هم تاثیرپذیر هستند و در عین حال روی یکدیگر تاثیر میگذارند. این واقعیت که برخی اتفاقات در جامعه رخ میدهد کتمان ناپذیر است. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا تمام جامعه، تصویریست که سینمای ایران ترسیم می کند؟ یعنی جامعه وجوه دیگری ندارد؟ یا تمام جامعه همین قدر تاریک و پر از ایراد است؟ مساله اینجاست که سینما به عنوان یک هنررسانه، وظیفه درمانگری دارد. مگر می شود یک پزشک با تکرار مکرر مشکلات بیمار، او را درمان کند؟ ما اگر سبد سینمای ایران را بررسی کنیم، باید توازن موضوعی و محتوایی را شاهد باشیم در صورتی که سینمای ایران به هیچ وجه متعادل نیست. یعنی به یکباره در یک دهه، میزان آثار با مضامین خاص بر تمام آثار غلبه دارد. راه نجات جامعه، راه رفتن روی اعصاب جامعه نیست. اگر امروز تلخ و تاریک است، سینما همان فردای روشنی که آرمانیست را تصویر کند. برای صعود به قله، کسی به دره نگاه نمی کند، چشم‌هایی که به قله معطوف باشند، به قله هم دست می‌یابند.

برای بهبود این وضعیت چه پیشنهادی دارید؟
راه حل ساده است، اما برخی موضوع را سخت می کنند. این فقط در سینما وجود ندارد بلکه در تمامی بخش‌ها و ارگان‌های فرهنگی می توان مشاهده کرد. حتی در جایی مثل ستاد امر به معروف، بیشتر شاهد نهی از منکر هستیم. همه به شرایط موجود اعتراض می کنند اما چرا کسی آنچه درست هست را نمی گوید؟ بهترین کار این است که « آنچه خوب است» را نشان دهیم. بعضی‌ها به این کار شعار میگویند. شعار یعنی آرمان، بدون آرمان نمی شود هیچ جامعه‌ای را ساخت. سازنده‌ترین اثر تاریخ ایران، شاهکار حکیم طوس است. فردوسی بزرگ در بدترین دوره تاریخی ایران به جای اینکه بنشیند و یک مصیبت نامه از اوضاع تلخ ایران آن روزگار بسراید یا از ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی مردم سخن بگوید، نامورنامه‌ای سرود که نه تنها ایران آن روزگار را از کژی نجات داد که حتی چراغی شد برای نسل‌های بعد تا هر زمان که دچار مشکل شده اند با استفاده از آن، خود و جامعه خود را نجات دهند. شاهنامه با اینکه تلخی و ناکامی‌هایی دارد، اما هرگز از ابهت خود نمی کاهد و همواره از بزرگی این سرزمین یاد میکند حتی در بدترین احوال.

اقتباس بهانه ای برای کلیشه نباشد

به نظر شما افزایش فیلمنامه‌های اقتباسی و احیای سنت‌های گذشته می‌تواند تاثیر گذار باشد؟
عنصر گمشده و فراموش شده در سینمای ما ، اصالت است . فیلم های سینمای ما اصالت ایرانی ندارد . یعنی اگر بگذاریم کنار آثار فرهنگی ادبی تاریخ ایران ، تشابهات کمی را میتوان یافت . اگر در مقوله ازدواج ، منظور از سنت ها همان ازدواج های سنتی و کلیشه ای است که در آثار تصویری شاهد آن هستیم ، باید گفت خود این فیلم ها خارج از سنت و فرهنگ ماست .
آنچه امروز به عنوان سنت در سینمای ما تصویر میشود ، اساسا با فرهنگ اصیل این سرزمین در تضاد است . اگر جامعه درگیر مهریه و شیربها و جهیزیه های سنگین و ازدواج های گران قیمت هست ، دلیلی نمیشود که سینما این ها را بهانه ای قرار دهد تا به عنوان سنت روی پرده ها تصویر کند . اگر نگاهی به تاریخ گذشته این سرزمین بیاندازیم در می یابیم که شرایط و الزامات ازدواج با آنچه امروز مرسوم است تفاوت دارد . کلیشه های امروزی با گذشته اصیل این سرزمین در تضاد است و این اصالت را میتوان در ادبیات کهن و عاشقانه های این سرزمین مشاهده کنیم . لزوم اقتباس و بازخوانی قطعات ادبی عاشقانه ایرانی که سرامد جهانیان است بر کسی پوشیده نیست . اما اگر قرار باشد به بهانه اقتباس ، باز هم کلیشه های تکراری مرسوم و همان نگاه های دگم امروز را درون قصه های جای بدهیم که سراغ اقتباس نرویم سنگین تر است . اگر کسی پیدا میشود که قصه های ایرانی را با همان جوهره اصیل خود روایت کند ، مسولان و تولیدکنندگان آثار باید در خدمت تولید اینگونه آثار بسیج شوند

گزارش از زهرا علیزاده

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۸:۴۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
برای ازدواج فقط یه چیز لازم هست "عشق" و بعد"تفاهم" اگه همسر کسی واقعا عاشقش باشه و خوب باشه با فقر کنار میاد اما با بیکفایتی شوهر سر مهارت نداشتن در حرفه ای کنار نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
بی کفایتی در همه جا تو ایران موج میزنه.
همه کارا دقیقه ۹۰ هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
پول بدید حاتمی کیا بسازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
اقتصاد خوب بشه نیازی به فیلم نیست
در ضمن هنرپیشه‌ای که یا خودش مجرد مانده یا تو کارنامش طلاق ثبت شده بیاد درباره‌ی ازدواج فیلم بسازه تاثیرگذار خواهد بود؟
Canada
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
برای انگیزه ازدواج جوانان دولت روحانی باید
مشکلات ازدواج را از جلوی پایشان بردارد
اول .ایجاد کار .اشتعال جوانان نخبه و بیکار
دوم مسکن ..سوم مکانی مثل پارک برای شناخت دختر و پسر ها از همدیگر
چطور دولت انتظار داره .جوانان بیکار .بی مسکن ازدواج کنند
بعد از همه مهمتر تست روان شناسی از هر دو
که بدرد هم میخورند یا نه
آموزش زن داری .شوهر داری
کلاس اشپزی .خانه داری
کلاس اخلاق .مردم داری .مادر شوهر .وووو داری
چطور با محیط جدید کنار بیایند
و سالی یک بار مجانی نزد روان شناس بروند
تا جامعه سالمی داشته باشیم
باید از ریشه کارها درست شود
Germany
رضا
۲۲:۱۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
حماقت هست که بچه دار بشی تو این کشور

به نظرم این بزرگترین گناه هست چون زندگی یک نفر رو خراب میکنی اونم تو جامعه ای که هیچ اینده مثبتی نداره
بانک جهانی اعلام کرده تا ۱۴۱۰ ایران روند سقوط اقتصادی در پیش داره بعد اون کم کم مثبت میشه
اگه الان بچه دار بشین و ازدواج کنین ظلم به اون بچه و زن هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
من ازدواج کردم در شرف پدر شدن هم هستم بیکارم فاقد شغل و فاقد بیمه هروز جنگ و جدل داریم اعصابمان خورد است خدا بزنه این دولت رو هروز نفرینشان می کنم با فوق لیسانس بیکارم خدا الهی فرزندانشان را به چه کنم بیندازه انشالله خداوند خودش جواب شان رو بدهد جواب تمام اینها رو انشالله ابا عبدالله بزنتشون انشالله دست جدا شده عباس جوابشون رو بده کشور مال ما هم هست چرا شماها فقط باید خانه 4000 متری داشته باشید و فرزندانتان سر کار باشند انشالله خدا خودش جواب بده ما که راضی نیستیم از تون
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۸:۳۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
میرفتی یه حرفه هنری یاد میگرفتی مکثل بازی سازی الن به این روز نیفتاده بوده فقط کسی که درس بخونه که موفق نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
با کدام پول . با کدام کار . باکدام خونه . با کدام امید و .......
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
خداوکیلی هر وقت فیلم های کره جنوبی دیدنی میلم به ازدواج خیلی زیاد میشه. فیلم هاشون واقعاً خیلی عاطفی عاشقییه.
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۱۹:۲۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
حالا خوبه همه فیلم های ایرانی با مضمون روابط دختر و پسر هست که اکثرا هم با ازدواج تموم میشه. بیشتر از این باشه که همه حالت تهوع می گیرن. برای ترویج ازدواج باید کاری کنید تا توقع های دختر ها پایین بیاد. ازدواج رو با بردگی پسرا اشتباه گرفتن.
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
ازدواج به خاطرات پیوست
Iran (Islamic Republic of)
اولادی
۱۸:۵۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
احسنت بر خانم علیزاده با این گزارش خوب ومفیدشون....
بله متاسفانه در واقع سینمای ما دچار غفلت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
فیلمهای ما عموما نشان دهنده نگاه منفی به ازدواج است که نهایتا به طلاق می انجامد ، به اجراء گذاشتن مهریه و دادگاه و درگیری و معتاد از آب در آمدن داماد و زن دوم داشتن داماد و سوء نیت یکی از طرفین برای ازدواج و غیره همه نگاه های منفی نویسندگان و فیلمسازان هستند ، در عوض نقش امید و تلاش و سازگاری طرفین و کلا نتیجه مثبت ازدواج در فیلمها کمرنگ یا بیرنگ است ، باید دید چه انگیزه ای پشت ساخت این فیلمهاست .
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
ازدواج دیگه فاتحش خیلی وقته خونده شده رفته . با این وضعی که شما درست کردین طرف نمی تونه یه خونه ماشین بخره دیگه چه برسه به اینکه زن بگیره. با فیلم و سریال و داستان و شجرنامه و... مشکلات ما حل نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۸:۰۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
اگر ما جلوی دلالی و احتکار و سوداگری و سفته بازی علی الخصوص در زمینه ارزی (دلار، یورو و...) و زمین و مسکن را بگیریم آنوقت سرمایه ها به سمت تولید خواهد رفت ، شغل ایجاد خواهد شد ، ثبات خواهیم داشت و افراد توانایی اجاره و خرید مسکن و ازدواج و تشکیل خانواده را پیدا خواهند کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
هزار فیلم بسازن وقتی ی جوان کار نداشته باشه چجوری ب فکر ازدواج باشه الانه فرق میکنه با 40 سال پیش که میشد با دست خالی زندگی شروع کرد.شغل کجاست .خونه کجاست. بهتره خودمون گول نزنیم ما ی ملت شعار گرا هستیم فکر میکنیم همچی با یه شعار دادن درست میشه.پس الکی پول بیت المال حروم نکنید ی جوون اول نگاه ب وضعیت خودش میکنه بعد اقدام ب ازدواج میکنه حالا تو هر روز بگو ازدواج بکنید بهتره ب واقعیتها توجه بکنیم تا شعاری رفتار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
فیلم نمی خواد
وضعیت معیشت و شغل مردم خوب بشه
ازدواج هم میکنن
من خودم یک پسر جوانم
تنها دلیل من (و اکثر دوستانم)در ازدواج نکردن
وضعیت بد اقتصادی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
با فیلم و سریال کسی به فکر ازدواج نمی افته . باید مشکلات کار و مسکن و مسائل اقتصادی حل بشن . من بیکار با چه رویی برم خواستگاری ؟ تامام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
تا وقتی گرانی هست کسی تن ب ازدواج نمیده. حتی تو فیلم هم سخته ازدواج کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
زندگی واقعی با فیلم و توهم فرق داره اگه پول نداشته باشی حتی گداهای سر چهارراه هم جواب سلامت نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
فیلم ایرانی سراغ دارید که در اون ازدواج و طلاق و زن باردار نباشه؟!
ماشاالله همشون کوله باری از فرهنگن!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
جوانان برای تشویق به ازدواج فیلم لازم ندارن ،پول لازم دارن، کار لازم دارن، خانه لازم دارن، شما با این گرانی کمر به قطع نسل ایرانی بستید
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۷:۰۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
همیشه مسائل را سر ته مینگرید مگر من دیوانه ام ازدواج کنم و یکی را هم در این اوضاع وابسته خودم کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
دلت خوشه با این شرایط زندگی طرف به خودش هم زیادیه
بعدش پسر عموی من ی دختر عقد کرد با مهری که میگن کی داده کی گرفته بدون این که به ازدواج برسه و حتی ی شب در خانه مشترک زندگی کنند الان با کلی آبروریزی خانم در محل کار که پلیس برده بود سالی دوتا سکه هم باید پیاده بشه اینه که چنین چیزایی رو میبینیم که کرکره رو میکشیم پایین✋
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۵۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام
مشکل مردم فیلم و قصه نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
نیازی به فیلم ساختن نیست / بجاش اوضاع گرانی و اقتصاد درست کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
پول فیلم سازیو بدین کارخونه بزنین جونا برن سرکار ازدواج زیاد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
پیشنهاد میکنم یه سریال ساخته بشه هر دو سه قسمتش داستان یه ازدواج آسان باشه و نشون بده وقتی دو نفر همدیگرو دوست داشته باشن برای هم کوتاه میان خیلی از ماها از صفر شروع کردیم حتی زیر صفر حتی بدهکارم بودیم اما الان زندگی های خوبی هم داریم ما مدتی خانه پدر و همسرم زندگی کردیم الانم زندگی خوبی داریم خدا روشکر اگه ایمان و اخلاق و تلاش باشه خدا برکت میده الان بهم خوردن ازدواج ها از بی ایمانی و خیانته تا اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
وقتی ما شغل نداریم مگه مجبوریم خودمون رو گرفتار کنیم اینجوری خرجه دختره مردمم باید پدر ما بده این ظلم نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
شما احتمالا در جامعه زندگی نمی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
حالاپدرامون توخرج زندگی خودشون موندن ازکجاخرج یه زندگی دیگروبدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
همه مث هم نیستن بعضی دخترا پر توقع ن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
میشه بفرماین داری از کدوم قرن حرف میزنی
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۶:۲۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
شما نفست از جای گرم بلند میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
ترویج ازدواج بر سه اصل استوار است:
۱. شغل
۲.امنیت در قدرت خرید و تامین نیازهای زندگی
۳.فرهنگ زندگی زناشویی حاکم بر جامعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
که هیچ کدوم رو ما نداریم
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۵:۳۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
با این اوضاع کسی هم ب ازدواج مگه میتونه فکر کنه
Germany
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
والا برا ترویج ازدواج لازم نیست فیلمی ساخته بشه!!! اگه شرایط جامعه خوب بود و جوونا امکانات لازم برا تشکیل زندگی رو داشتن خودشون ازدواج میکردن!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
لازم نبست فیلم درست کنید ما مردمو بدبخت کردید کسی نمیتونه ازدواج کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
اون دنیا تمام کسانی که میگن چرا ازدواج نمیکنید اگاهانه میگن باید جواب پس بدن مردم و بدبخت کردین طرف با یک بچه بخاطر فقر طلاق گرفته
Germany
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
جامعه که فقیر باشه به سمت بیراهه میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
بافیلم میخواین ازدواج روگسترش بدین؟فیلم مگه کار میشه؟مگه پول میشه؟مگه خونه میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
مگه الان جلو بی حجابی را میشه گرفت ازدواج هم مشکلش فیلم نیست هر کاری نیازوپیش نیازهای خودش باشه انجام میشه ساختن فیلم رنگ کردن گنجشک هست فروش به جای ...
آخرین اخبار