ممنوعیت ارجاع کار اضافی به کارگران دارای مشاغل سخت و زیان آور

ارجاع کار اضافی به کارگرانی که کار شبانه و یا کار‌های خطرناک و سخت و زیان آور انجام می‌دهند، ممنوع است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مطابق ماده ۵۹ قانون کار در شرایط عادی ارجاع کار اضافی به کارگر با شرایط ذیل مجاز است.

الف) موافقت کارگر

ب) پرداخت ۴۰ درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی. ساعت کار اضافی بر کارگران نباید از ۴ ساعت در روز تجاوز کند. (مگر در موارد استثنایی با توافق طرفین)

مطابق ماده ۶۰ قانون کار ارجاع کار اضافی با تشخیص کارفرما به شرط پرداخت اضافه کاری و برای مدتی که جهت مقابله با اوضاع و احوال ذیل ضرورت دارد مجاز است و حداکثر اضافه کاری موضوع این ماده ۸ ساعت در روز خواهد بود. (مگر در موارد استثنایی با توافق طرفین)

- جلوگیری از حوادث قابل پیش بینی و یا ترمیم خسارتی که نتیجه حوادث مذکور است.

- اعاده فعالیت کارگاه در صورتی که فعالیت مذکور به علت بروز حادثه اتفاق طبیعی از قبیل سیل، زلزله و یا شرایط غیرقابل پیش بینی قطع شده باشد.

پس از انجام کار اضافی در موارد فوق کارفرما مکلف است حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت موضوع را به اداره کار و امور اجتماعی اطلاع دهد تا ضرورت کار اضافی و مدت آن تعیین شود.

در صورت عدم تایید ضرورت کار اضافی توسط اداره کار و امور اجتماعی محل کارفرما مکلف به پرداخت غرامت و خسارت وارده به کارگر خواهد.

طبق ماده ۶۱ قانون کار ارجاع کار اضافی به کارگرانی که کار شبانه و یا کار‌های خطرناک و سخت و زیان آور انجام می‌دهند، ممنوع است.

بیشتربخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار