ظهره‌وند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران برای حل و فصل مناقشه قره باغ بسیار توانمند است

سفیر سابق ایران در ایتالیا معتقد است تهران برای حل و فصل مناقشه‌های منطقه ای همچون موضوع قره باغ بسیار توانمند است.

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چرایی عدم استفاده از ظرفیت بالای ایران در حوزه حل مناقشات پیش آمده در منطقه مانند مناقشه قره باغ گفت: واقعیت امر این است که ایران در یک موقعیت ژئوپولتیکی و ژئو استراتژیکی قرار گرفته که این موقعیت و ظرفیت را به ایران می‌دهد که در هر نوع مناقشه احتمالی بتواند ورود و به رفع آن کمک کند.

وی ادامه داد: هم اکنون ایران با هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان روابط خوب و حسنه‌ای دارد و این پیوند‌ها باعث شده تا نوعی از همکاری راهبردی بین این کشور‌ها با ایران برقرار شود؛ بنابراین اگر مناقشه‌ای مانند قره باغ اتفاق می‌افتد، قطعا در نوع رابطه موثر خواهد بود، چون هم برای ارمنی‌ها و هم برای آذری‌ها گرفتاری ایجاد می‌کند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا اظهار کرد: وجود چنین مناقشه‌هایی بین این دو کشور همسایه ایران اصلا به نفع هیچ کدام از آن‌ها نیست و از طرفی هم وجود چنین مناقشاتی بر روی روابط ایران با این دو کشور موثر خواهد بود.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: ساکنان این منطقه از سال‌های گذشته ایران و موقعیت آن را پذیرا هستند. ما در همین منطقه یک هویت مشترک بین ایران و کشورهای منطقه داریم که خود می‌تواند  عاملی برای اجازه داوری و شیخوخیت برای ایران باشد. البته اروپایی‌ها تلاش داشتند که در این موضوع میانجیگری کنند و در چند سال اخیر هم طبق توافق نامه مینسک موفق نبودند این مسئله را حل و فصل کنند.

ظهره‌وند گفت: اگر بررسی کنیم طرفین درگیر در قره باغ بخشی از هویت تاریخی خود را در پیوند با ابران می‌بینند. پس تاثیر گذاری ایران بر طرفین از جنبه تاریخی و فرهنگی هم قطعا بی بدیل است و هیچ کشوری هم به این گونه برای از بین بردن مناقشه در چارچوب روابط دیپلماتیک توانمند نیست.

وی افزود: از این جهت است که ایران موقعیت ممتازی دارد و در صورت وقوع چنین مناقشه‌ای در غرب و یا شرق کشورمان، باز هم ایران چنین جایگاهی دارد. دلیل آن هم عمق تاریخی، هویت مشترک و موقعیت ژئوپولتیک و تأثیراتی است که ایران به طور بالفعل می‌تواند بر روی مسائل داشته باشد.

سفیر سابق ایران در افغانستان در پاسخ به این پرسش که چرا ایران از این موقعیت برای حل این مناقشه استفاده نمی‌کند، اظهار کرد: این موضوع به نوع مدیریت سیاست خارجی و نوع روابطی که ما اکنون به شکل بالفعل از جنبه دستگاه سیاست خارجی با این کشور‌ها داریم. من تصور می‌کنم که این موضوع به شجاعت و تهور دیپلماتیک نیاز دارد و قطعا ما باید وارد این صحنه شویم که به کاهش مسئله کمک کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار