مجلس افغانستان:

طالبان در روند صلح مانع ایجاد می‌کند/ آمریکا باید به طالبان فشار بیاورد

مجلس افغانستان تاکید کرد که طالبان با بهانه جویی در روند صلح مانع ایجاد می‌کند و آمریکا باید بر این گروه فشار بیاورد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون امور بین‌المللی مجلس افغانستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که طالبان با بهانه جویی در روند صلح مانع ایجاد می‌کند و آمریکا باید به عنوان امضا کننده توافقنامه صلح بر این گروه فشار بیاورد.

مجلس افغانستان در این بیانیه نوشته است: «طالبان علیرغم اینکه بیش از 4 هزار زندانی شان رها گردیده است، همچنان به دنبال بهانه جویی و امتیاز طلبی و باجگیری سیاسی بوده و تاکنون هیچگونه اقدام عملی برای کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس سراسری، قطع ارتباط با تروریست های بین‌المللی داعش و القاعده و رفتار حسن نیت در مورد پروسه صلح از خود نشان نداده اند.»

به گفته کمیسیون امور بین‌المللی مجلس افغانستان، دولت ایالات متحده آمریکا همچنان نظاره‌گر این وضعیت بوده و این موضع آمریکا در روند صلح افغانستان جدا زیانبار است.

مجلس افغانستان از دولت آمریکا خواسته است که برای کاهش خشونت ها، اعلام آتش بس و آغاز گفتگوی بین‌الافغانی بر طالبان فشار وارد کند و بر تطبیق موافقتنامه آمریکا ـ طالبان به گونه مسئولانه و جدی عمل کند.

این بیانیه افزوده است: در روند گفتگوهای صلح باید قانون اساسی به عنوان یک قانون اساسی اسلامی و مدرن که هم ارزش‌های اسلامی را احتوا می‌کند و هم بر مردم سالاری تاکید می کند جدا مورد حمایت قرار گیرد، البته تعدیل قانون اساسی از مجرایی که خود این قانون پیشبینی کرده است امری معقول است.

کمیسیون امور بین‌المللی مجلس افغانستان اضافه کرده است: حفاظت و پاسداری از حقوق اساسی مردم، حقوق اساسی اتباع شامل حقوق زنان، حقوش شهروندی، آزادی‌های سیاسی و مدنی، آزادی‌ عقاید و مذاهب اسلامی و آزادی فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی از مطالبات جدی مردم است که به عنوان خط سرخ مذاکرات و گفتگوهای بین‌الافغانی باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین مجلس افغانستان خواستار حفظ دستاوردهای 20 سال اخیر به ویژه حفاظت از نهادهای امنیتی (ارتش ملی، پلیس ملی و امنیت ملی) شده و اعلام کرده است که دشمنان وطن هنوز هم آرزوی فروپاشی ارتش ملی را در سر می پروراند، بنابراین حمایت قاطع و همه جانبه از نیروهای امنیتی مسئولیت ملی همه مردم افغانستان است.

در این بیانیه همچنین بر محاکمه جنایاتکاران جنگی، قطع روابط طالبان با کشورهای بیگانه و گروه های تروریستی، اعلام آتش بس همزمان با آغاز مذاکرات بین الافغانی و تامین عدالت اجتماعی در روند صلح با طالبان تاکید کرده و این موارد را الزامی خوانده است.

گفتنی است که با گذشت چندین ماه از توافق آمریکا و طالبان، هنوز زمان آغاز مذاکرات مستقیم طالبان و دولت افغانستان مشخص نیست.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۹:۳۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
از همون اول معلوم بود شبیه جریان حکمیت توسط عمروعاص ابو موسی اشعری این وسط مردم افغانستان فریب میخورن .طالبان هم زندانیهایش ازاد میکنه وهم هیچگونه امتیازی نمیده .اون ها سرشون تو آخور امریکایی هاست.وهیچوقت بنای ترک مخاصمه شرافتمندانه ومشارکت عادلانه در حکومت ندارن
آخرین اخبار