باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چرا رهبر انقلاب بر همکاری سه قوه تاکید کردند؟

در میان دغدغه‌های امروز کشور تنها موردی که می‌تواند روزنه امیدی برای فائق آمدن به آنها باشد حفظ امید و جلب اعتماد مردم به مسئولان است.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها همانند گذر ثانیه‌ها تغییراتی در وضعیت اقتصادی کشور رخ می‌دهد. اتفاقاتی پیش بینی نشده که نتایجش تنگ‌تر کردن عرصه معیشت بر مردم است. مشکلاتی که ویروس کرونا بر پیچیدگی این روز‌های آن افزوده؛ اما در میان این دغدغه‌ها تنها موردی که می‌تواند روزنه امیدی برای فائق آمدن به آنها باشد حفظ امید و جلب اعتماد مردم به مسئولان است.

رهبر معظم انقلاب هم در بیست و دومین روز از تیرماه امسال در ارتباط تصویری با نمایندگان ملت در مجلس یازدهم شورای اسلامی، تاکید کردند که با وجود شرایط اقتصادی سخت و تبلیغات ناامید کننده‌ از سوی شبکه‌های معاند و دشمنان جمهور اسلامی، حضور درصد قابل قبولی از مردم در انتخابات مجلس نشان از امیدواری و انتظار ملت برای حل مشکلات است و ایشان به نمایندگان مجلس دور یازدهم توصیه کردند: قدر این موقعیت مهم را بدانید.

رهبر انقلاب یکی از دلایل مهم امیدواری به مجلس تازه نفس یازدهم را وجود سه دسته از نمایندگان مجلس در کنار هم یعنی «جوانان پرانگیزه، باایمان، پرتوان، تحصیل‌کرده و کارآمد»، مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی و همچنین پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، دانستند.

چرا رهبری بر همکاری سه قوا تاکید کردند؟

جوانگرایی فاکتوری مهم برای رسیدگی به مشکلات کشور

جوانگرایی یکی فاکتور‌هایی است که در آن شوق به خدمت برای رسیدگی به مشکلات کشور دیده می‌شود و در همین راستا قوه مقننه با هدف میدان دادن به جوانان تشکیل و چهره‌های جوان حاضر در مجلس نشان از عملی شدن طرح جوانگرایی در کشور را داد که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است و حتی بهره‌گیری از تجربیات چهل ساله انقلاب اسلامی نیازمند مدیرانی با سوابق اجرایی و که پیش‌تر از آن در مجلس حضور داشته اند و از چم و خم مجلس برای پیشبرد قوانین جهت حل مشکلات مردم آشنا هستند. حضوری پرشور، توأم با تجربه که می‌تواند مسیر حل مشکلات ملت را هموارتر کرده و دیگر رنگ و بوی ناکارآمدی به خود نگیرد.


بیشتر بخوانید


در گفت‌وگویی که با حجت الاسلام والمسلمین شبستری در خصوص همکاری سه قوا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری صورت گرفت، بیان کرد که مقام معظم رهبری در عین حال که مجلس را مجلسی انقلابی و حساس دانستند و نمایندگان را به انجام وظایفی نظیر تحقیق و تفحص دعوت کردند، در عین حال هم به تعامل توصیه کردند؛ زیرا اگر خدای نکرده بین قوای سه گانه تنازعی باشد، دشمن سوءاستفاده خواهد کرد و آنها همواره در صدد هستند تا بگویند که اختلاف داخلی وجود داشته و در این مواقع به اختلافات دامن زده و آتش را شعله ور می‌کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید  به اینکه رهبر انقلاب در خصوص تعامل مجلس با دیگر قوا اشاره کرد و گفت که تعامل به این معناست که پرخاش و تندی با مسئولان نباشد و مطالب را با استدلال و متانت کنند تعامل هم از نظر انعکاس داخلی و هم از نظر خارجی لازم است.

او یا اشاره به آخرین سال پیشتازی دولت دوازدهم بیان کرد که نباید به گونه‌ای باشد که دولت دلسرد شود در این سال آخری که باید کار‌های ناتمام خود را انجام دهد و بتواند کار‌های خود را به روال عادی انجام دهد معمولا در سال آخر دولت‌ها به خصوص در دوره دوم بسیار حساس است؛ بنابراین مقام معظم رهبری توصیه کردند که باید با قوای دیگر تعامل وجود داشته باشد و با لطافت و اخلاق مسائل را حل کنند و اگر انتقادی هم است در حالت تخریب بیان نشود بلکه با انتقاد ناصحانه و خیرخواهانه بیان شود.

چرا رهبری بر همکاری سه قوا تاکید کردند؟

هم افزایی سران قوا، کلید حل مشکلات

اما بیانات رهبری تنها به جوان بودن نیرو‌های مجلس و قوه مقننه ختم نشده بلکه توصیه‌های چندگانه رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های مختلف قابل توجه بود. نیت الهی و خالص، کار برای مردم و پرهیز از جو زدگی، عمل به سوگند شرعی نمایندگی مردم، توجه به مسائل کلیدی و اصلی کشور و پرهیز از دچار شدن به حاشیه‌ها و اولویت دادن به مسائل فرعی و از همه آن‌ها مهم‌تر تعامل و هم افزایی قوا از توصیه‌های رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس بود. در این میان موضوع تعامل و هم افزایی قوا با توجه به اتفاقات و نحوه تعامل مجلس با دولت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وهاب عزیزی تحلیل گر مسائل سیاسی هم در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم هماهنگی سه قوا معتقد است همه ما با سلایق سیاسی_ فکری مختلف در سرزمین پهناور ایران و همچنین درون فرهنگ و مکتب تشیع به مثابه مسافران یک کشتی واحد هستیم که با سکانداری و رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای در خط مستقیم ولایت به مقصد "عزت و تعالی" و تحقق آرمان‌های حضرت امام (ره) در حرکت است؛ لذا برای سران محترم سه قوه و همه مدیران اجرائی کشور تکلیف قانونی و شرعی هست با پرهیز از هرگونه اختلاف و حواشی، برای حل مشکلات اساسی که اخیرا بر اثر تحریم ها، تحرکات سیاسی جهان و همچنین شیوع بیماری کوید_۱۹ کشور را درگیر کرده است همت کنند.

دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی همچنین پویایی کشور را وابسته به وجود جریان‌ها و سلایق مختلف سیاسی دانست و تاکید کرد که این وابستگی به شرطی قابل قبول است که که درون دایره وحدت باشد اگر به هر دلیلی مانع از پیشرفت کشور باشد، نافی منافع ملی می‌شود که بایستی از آن پرهیز کرد.

چرا رهبری بر همکاری سه قوا تاکید کردند؟

عزیزی به دوران ریاست سید ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه اشاره کرد ما در این دوران شاهد پویایی و شکل گیری حرکت‌های امید آفرین در این قوه قضاییه هستیم. حرکت‌های خوبی در راستای مبارزه با فساد‌های سازمان یافته انجام شده است و انتظار مردم این است این حرکت‌ها به قوای دیگر نیز تعمیم پیدا کند.

او به جوشش مجلس شورای اسلامی و حواشی این روز‌های آن اشاره کرد که مجلس با حواشی مختصری همراه بود که باید مورد تحذیر قرار بگیرد و به خاطر اهداف انقلابی‌گری از طرف مقام معظم رهبری تشویق شد. امیدوارم سال آخر دولت با همراهی دو قوه دیگر بویژه مجلس شورای اسلامی، سال عبور موفقیت آمیز از بحران باشد.

فرمایشات رهبری رهنمود‌های کلیدی هستند که هرکدام می‌تواند بر دغدغه این روز‌های مردم مرهمی باشد. اکنون نوبت آن است که مطابق با بیانات رهبر معظم انقلاب دولت، مجلس و قوه قضاییه متحدتر از همیشه و با هم، افسار این شرایط نا به هنجار و بحرانی را به دست گرفته و تمرکز خود را برای فعالیت کارآمدتر بکار گیرند. بی شک همدلی سه قوه تاثیراتی شگرف در جامعه خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار