یک مقام مسئول خبر داد؛

هزار واحد مسکونی تنها در اختیار یک نهاد؛ پرداخت مالیات خانه‌های خالی الزامی است

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: طبق آمار فردی ۱۹۵ واحد و یک نهاد هم هزار واحد خانه خالی در اختیار دارد.

 به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرزانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در برنامه روی خط خبر شبکه خبر با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه‌ها به هیچ عنوان به نابه سامانی بازار مسکن دامن نمی‌زند،گفت: در آمار و اطلاعات مربوط به تهران فردی وجود دارد که ۱۹۵ واحد مسکونی در اختیار دارد و یک نهاد هم بیش از هزار خانه دارد.

اصلانی ادامه داد: برای ما هیچ فرقی نمی‌کند که یک فردی ۱۹۵ خانه خالی یا ۱ هزار خانه خالی داشته باشد. باید تمام افراد که خانه خالی نگه می‌دارند؛ مالیات پرداخت کنند یا آن‌ها را برای فروش و اجاره عرضه کنند.


بیشتر بخوانید


او توضیح داد: افرادی که مالک این خانه‌ها هستند آن‌ها را احتکار کردند و طبق قانون باید از محتکران واحد‌های مسکونی مالیات اخذ شود.

اصلانی با اشاره به اینکه در گذشته طبق رای دیوان عدالت اداری دریافت کد رهگیری الزام نبود گفت: با سامانه‌ای که راه اندازی شده است، مجموعه‌ای از داده‌ها نشان دهنده وضعیت مالکان است و ما می‌توانیم از این داده‌ها استفاده کنیم.

به گفته مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی شناسایی خانه‌ها از طریق سامانه املاک و مستغلات صورت می‌گیرد و سامانه املاک و مستغلات تکلیفی بود که در سال ۹۴ از طریق قانون مالیات‌های مستقیم بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده شد و با وجود آنکه چندین سال طول کشید، اما توانستیم در نهایت این سامانه را با مدل‌های مختلف طراحی کنیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: خروجی اطلاعات باعث شده که کد‌های ملی مختلفی را به دست بیاوریم و این کد‌ها نشان دهنده آن است که هر فرد صاحب چند خانه است و این اطلاعات نشان داده که یک فرد ۱۹۵ خانه دارد و یک نهاد هم صاحب هزار واحد مسکونی است.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تفکیک استانی در این بخش وجود ندارد بیان کرد: در حال حاضر مشخص شده که هر فرد یا نهاد دارای چند واحد مسکونی است.

اصلانی بیان کرد: سامانه املاک و اسکان راه اندازی شده و دنبال فرصت مناسبی هستیم که بتوانیم عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم و بتوانیم خروجی آن را با حضور اصحاب رسانه عملیاتی کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مالکیت این واحد‌های مسکونی برای ما مهم نیست گفت: طبق قانون هر واحد مسکونی که خالی است باید مالیات پرداخت کند و در صورتی که فردی این تعداد واحد مسکونی دارد، باید مالیات آن‌ها را پرداخت کند و یا واحد مسکونی خود را برای فروش، عرضه کند.

او گفت: برای تمامی این واحد‌ها هزینه عمومی صرف شده در حالی که تنها این واحد‌ها برای یک فرد است.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه تنها معاملات جدید در سامانه ثبت می‌شود افزود: این سامانه و مجموعه‌ای از پایگاه داده نشان می‌دهد که هر فرد از گذشته چه تعداد واحد مسکونی داشته و چه میزان از خدمات شهری استفاده شده و کد رهگیری در این سامانه هم لحاظ شده است.

اصلانی در پایان تاکید کرد: بحث مالکیت برای ما اهمیت ندارد و تنها تعداد واحد‌های خالی برای ما مهم است که اخذ می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۰ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
این خانه های خالی را به نفع مردم و مستضعفان مصادره کنید .
آخرین اخبار