گاردین: ترامپ آمریکا را علیه خودش متحد می‌کند

نشریه انگلیسی گاردین در مطلبی به بررسی اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا در نابودی یکپارچگی و وحدت در این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه انگلیسی گاردین در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در آستانه تحقق چیزی است که تاکنون هیچ یک از روسای جمهور آمریکا به آن نرسیده‌اند و آن یک ائتلاف سیاسی چندنژادی، چند دسته‌ای و چند حزبی است که می‌تواند سیاست آمریکا را برای سال‌های بعد تغییر دهد. برای ترامپ این ائتلاف به وجود آمده است تا از تصدی او در دور دوم انتخابات جلوگیری کند.

خصومت ترامپ با معترضان ضد نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا -که پس از قتل وحشیانه جورج فلوید، تبعه سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس مینیاپولیس شکل گرفت- و نژادپرستی نظام‌مند او، میلیون‌ها آمریکایی را به خیابان‌ها کشاند و سفیدپوستان را بیش از پیش به سیاهان نزدیک کرد. در حال حاضر، بیش از نیمی از سفیدپوستان آمریکایی می‌گویند که با ایده‌های بیان شده توسط جنبش «زندگی سیاهان اهمیت دارد» موافق هستند و بیشتر آن‌ها با خشونت پلیس و وحشیگری علیه اتباع سیاهپوست مخالفت و از این اعتراضات حمایت می‌کنند.

جان لوئیس، قهرمان حقوق مدنی آمریکا که روز جمعه در ۸۰ سالگی درگذشت ماه گذشته در واکنش به اقدام ترامپ و ویلیام بار، دادستان کل آمریکا برای حمله به تظاهرات مسالمت آمیز معترضان ضد نژادپرستی، گفت: «آقای رئیس جمهور، مردم آمریکا.... حق اعتراض دارند شما نمی‌توانید مردم را با تمام نیرو‌هایی که ممکن است فرماندهی آن‌ها را بر عهده داشته باشید متوقف کنید.»

در حال حاضر، حتی بسیاری از آمریکایی‌هایی که به ترامپ رای داده اند از اقدامات نژادپرستانه او حمایت نمی‌کنند و او را به کلاهبرداری اخلاقی متهم کرده اند. نظرسنجی اخیر نشریه نیویورک تایمز و کالج سیِنا حاکی از آن است که ۸۰ درصد آمریکایی‌ها که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای دادند در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ از وی حمایت نمی‌کنند. آن‌ها معتقدند ترامپ به شیوه یک رئیس جمهور عمل نمی‌کند. همه نسبت به قانون اساسی وفادار هستند و هیچ کسی بالاتر از آن نیست. با این حال، اقدامات ترامپ و سوءاستفاده وی از قدرت باعث شده بسیاری از آمریکایی‌ها به دولت او اعتماد نکنند. عملکرد ترامپ برای سیاسی کردن دادگستری، حمله به حاکمیت قانون، درخواست از دیگر کشور‌ها برای کمک به پیروزی در انتخابات و دیدار با چهره‌های سیاسی که در میان مردم آمریکا از محبوبیت برخوردار نیستند، شرایط بی اعتمادی به او را فراهم کرد.

از سوی دیگر، دستورات اجرایی او در زمینه مهاجرت ضربه جبران ناپذیری به ساختار اجتماعی آمریکا وارد کرد و بیش از پیش وحدت در آمریکا را زیر سوال برد.

شیوع بیماری همه گیر و اقدام دیرهنگام دولت ترامپ که موجب شد نزدیک به ۴ میلیون آمریکایی به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شوند و پس از آن ناتوانی در کنترل شرایط و اجبار به بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی و حتی مدارس به رغم ریشه کن نشدن بیماری، مردم آمریکا را بیش از پیش نسبت به دولت ترامپ بدبین کرد.

در یک نظرسنجی که هفته گذشته منتشر شد ۶۲ درصد رای دهندگان اعلام کردند ترامپ به جای کمک برای مقابله با کرونا به روند مبارزه با آن آسیب می‌زند. ۷۸ درصد افرادی که به او رای داده بودند نیز گفتند به دلیل سیاست‌های اشتباه بهداشتی او که موجب جان باختن نزدیک به ۱۴۳ هزار آمریکایی شده است، به او رای نخواهند داد. همین امر، ممکن است نامزد دموکرات‌ها را به یک گزینه تحول گرا برای آمریکایی‌ها تبدیل کند و شانس پیروزی در انتخابات را از ترامپ بگیرد.

در حال حاضر، بیش از ۱۰۰ روز به انتخابات ماه نوامبر آمریکا باقی مانده است و عوامل زیادی وجود دارد که مسیر ائتلاف ضد ترامپ را تغییر دهد. ممانعت از رای گیری در شرایط شیوع کرونا، حمله هکری، تلاش جمهوری خواهان برای سرکوب آراء و سایر ترفند‌های ترامپ ممکن است انتخابات را به چالش بکشد. با این حال، این ائتلاف ضد ترامپ است که بی توجهی رئیس جمهور آمریکا به موضوع وحدت و یکپارچگی را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد ترامپ با اقدامات خودش آمریکا را علیه خود متحد می‌سازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار