بیانیه‌ سندیکا و اتحادیه صنعت مخابرات ایران پیرامون همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین

سندیکا و اتحادیه صنعت مخابرات ایران با مطالعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین تصمیم گرفتند نکات مهمی را مطرح کنند.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سندیکا و اتحادیه صنعت مخابرات ایران در بیانیه‌ای پیرامون "برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین" خاطرنشان کردند: این برنامه همکاری در نه بند و سه ضمیمه تهیه و پیش نویس آن به تایید هیات دولت رسیده و قرار است وزارت امور خارجه نسبت به نهایی کردن آن با طرف چینی اقدام نماید.

سندیکا و اتحادیه صنعت مخابرات ایران با مطالعه دقیق بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات "برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین" به این نتیجه رسیدند که در این مرحله صرفا منتقد برنامه نباشند، ولی از نقد آن هم نگذرند و به عنوان مصلح به تقویت بیشتر نقاط قوت و کاهش و یا دفع نقاط ضعف برای مراحل اجرایی و نظارتی بپردازند.

در این راستا ابتدا، بند‌های مربوط به بخش ارتباطات و فناوری ارتباطات این برنامه به شرح زیر استخراج شده تا با همکاری و هماهنگی تشکل‌ها و نهاد‌های ذیربط جهت حفظ حق حاکمیت و رعایت مدل توسعه بومی برای صاحبان علم و صنعت کشور در بخش فاوا که از فناوری‌های کلیدی و راهبردی است، تلاش و اهتمام جدی شود.

ضمیمه ۱ - اهداف اساسی:

- توسعه سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از ... و صنایع نوین مانند ارتباطات و ...
- توسعه همکاری‌ها درزمینه انتقال و توسعه فناوری‌های نوین اعم از ... و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی و ...
- تقویت بسترسازی جهت همکاری تشکل‌های فنی و مهندسی در بخش‌های مختلف اقتصادی و تسهیل صدور خدمات فنی و مهندسی.

ضمیمه ۲- عناوین اصلی:

د- همکاری درزمینه فناوری و ارتباطات از راه دور:
۱- تعریف پروژه‌های مشترک برای توسعه و تقویت شبکه زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی شامل؛ توسعه نسل پنجم ارتباطات از راه دور.
- خدمات اساسی شامل موتور جستجوگر، پست الکترونیک و پیام رسان‌های اجتماعی.
- تجهیزات ارتباط از راه دور شامل مسیریاب GPS، سوئیچ، سرور‌ها و ذخیره اطلاعات.
- تجهیزات کاربر نهایی مثل تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ.
- گفتگو درباره همکاری‌های ممکن در خصوص توسعه نرم افزار‌های پایه از قبیل سیستم عامل رایانه‌ها و تلفن همراه، مرورگر‌ها و انتی ویروس‌ها و اجرای چنین همکاری‌هایی در موعد مناسب.
۲- تعریف پروژه‌های مشترک و ازمایشی در زمینه فناوری‌های هوشمند و هوش مصنوعی.
۳- انجام تحقیقات مشترک توسط دانشگاه‌های دو کشور و توسعه همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و اکوسیستم کسب و کار‌های نواورانه (استارت‌آپ‌ها).
۴- تقویت همکاری‌ها در طرح‌های طیف فرکانس رادیویی و هماهنگی در فرکانس‌های ماهواره‌ای در صحنه بین المللی و غیره.

ضمیمه ۳- اقدامات اجرایی:

الف - برنامه کوتاه مدت:
مشخص کردن پروژه‌های مشترک در توسعه و تقویت زیرساخت شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی از جمله موارد اشاره شده در بند " د ۱ ضمیمه۲".

ب- برنامه میان/ بلندمدت:
- مشارکت و سرمایه گذاری در ایجاد مراکز تبادل داده‌های اینترنتی بین المللی (IXP) و خطوط انتقال ترافیک داده بین المللی (کابل‌های دریایی و زمینی، لینک‌های رادیویی، ماهواره‌ای و مخابراتی).
- اجرای آینده پژوهی و آینده نگاری درسطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی و در کلیه ابعاد فضای مجازی بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی دوکشور.

با توجه به بند‌های فوق لازم است به نکاتی چند اشاره نماییم؛

۱- تعدادی از فناوری‌های اشاره شده در این سند، در حال حاضر در کشور بومی شده و تبدیل آن به محصول، با سفارش مشتری در کوتاه مدت میسر است.
۲- گروه دیگری از این فناوری‌ها در مراکز تحقیق و توسعه مراحل پایانی خود را طی می‌کند.
۳- دستیابی به برخی از فناوری‌ها به ویژه محصولات کاربر نهایی مانند گوشی موبایل، تبلت و لپ تاپ و همچنین اقلام پرمصرف نیاز به سرمایه گذاری مشترک، انتقال دانش فنی و مدیریت ساخت برای تامین نیاز‌های داخلی و ورود به بازار‌های جهانی دارد.
۴- تقویت دانش فنی برای فناوری‌های موجود کشور با مشارکت وندور‌های سازنده تجهیزات خارجی نتیجه بخش نیست و راه موفقیت، همکاری و مشارکت با انستیتو‌های مطالعاتی/ مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی خارجی است.
۵- یکی از مشکلات بزرگ کشور برای توسعه فناوری ICT، ضعف آزمایشگاه ها، مراکز استاندارد و کنترل کیفیت و فضا‌های تست مصنوعی است که همکاری و سرمایه گذاری مشترک در این حوزه از اهم موضوعات است.

امید داریم که دولت محترم در مرحله بعدی یعنی تنظیم قرارداد‌ها ضمن توجه به نکات فوق، از مشورت خبرگان و دلسوزان بهره بایسته و شایسته ببرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
بدون دادن دانش فني هيچي رو نبايد قبول كنيم والا فردا تا خراب ميشه اسير اونا ميشيم پس نداشتنش بهتر از داشتنشه
آخرین اخبار