ضد و نقیض‌های آقای وزیر درباره کارایی سند تحول بنیادین

اجرای سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش مورد تاکید ویژه رهبر انقلاب است، اما مسئولان رویکردی مغایر با آن را پیش گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «آن‌طور که به من گزارش شده است، تاکنون کمتر از ۱۰ درصد از امکان تحقّق این سند و از محتوای این سند، تحقّق پیدا کرده؛ درحالی‌که چند سالی میگذرد از تصویب این سند. خیلی کم کار شده در این زمینه؛ باید کار بشود. سند یک نوشته‌ روی کاغذ است؛ باید تحقّق پیدا کند.»

«برای تحوّل آموزش و پرورش روحیه انقلابی لازم است؛ روحیه انقلابی یعنی ترس نداشته باشید، ملاحظه‌کاری نداشته باشید، محافظه‌کاری نداشته باشید؛ وقتی تشخیص دادید، عمل کنید، اقدام کنید؛ پیش بروید، به توقّف راضی نشوید؛ کار‌ها را تزیینی انجام ندهید.»

این‌ها فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال‌های ۹۷ و ۹۸ است و آنطور که از این فرمایشات بر می‌آید اجرای سند مطالبه اصلی رهبر معظم انقلاب است و گویی شعار‌های خوش آب و رنگ آموزش و پرورش مبنی بر اهتمام جدی برای اجرای سند جز در مصاحبه‌های مختلف و متن سخنرانی‌ها مصداق عملیاتی پیدا نکرده است!

در وزارتخانه عریض و طویل آموزش و پرورش که به شدت صندلی وزارتش لرزان و وزرای کمی هم به خود ندیده است گفتمان مشترک میان همه وزرا اجرای سند تحول بنیادین است، اما ثمره کار شرایط دیگری را نشان می‌دهد و فاصله حرف تا عمل فرسنگ‌هاست.

ضد و نقیض‌های آقای وزیر درباره کارایی سند تحول بنیادین

اجرای بی‌رمق سند تحول؛ اهمال یا بی‌پولی؟!

حدود یک دهه می‌شود که تکلیف اصلی آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین در نظر گرفته شده است، سندی که اجرای صحیح آن راهگشای بسیار از چالش‌ها و مشکلات نظام تعلیم و تربیت خواهد بود، اما گویی سکانداران آموزش و پرورش عزم چندانی برای اجرا ندارند و دائم سیاست یک بام و دوهوا را نسبت به این سند اجرا می‌کنند.

از این‌ها که بگذریم گویی شعار اهمیت سند تحول بنیادین، رمز ماندگاری و مقبولیت مسئولان آموزش وپرورش شده است کمااینکه سخنرانی‌ها در جمع‌هایی که امکان تزلزل جایگاه آن‌ها وجود دارد با عزمی جدی بر اجرای سند پیش می‌رود.

جدیدترین مصداق این موضوع هم سخنرانی محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در دیدار دوستانه با نمایندگان منتخب مجلس یازدهم و صحن مجلس بود؛ در موقعیت اول آقای وزیر معتقد است که «سند تحول اتفاقی قابل توجهی را به وجود نیاورده است، زیرا تغییراتی در دانش آموزان، معلمان و کف مدرسه مشاهده نمی‌کنیم و بودجه کافی برای تحقق سند تحول وجود ندارد» و در موقعیت دوم با اشاره به اینکه سند تحول مهم‌ترین میثاق میان آموزش و پرورش و مجلس است، تاکید دارد که جمعی از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی با استفاده از تجربیات و آموزه‌های دینی عمیق و همچنین مرور کامیابی‌ها و ناکامی‌ها در عرصه آموزش به یک سند رسیده اند و این سند مبنای همه تحولات آموزش و پرورش است و با وجود این سند بنیادین، صحبت از اسنادی مانند ۲۰۳۰، سخنی گزاف و بیهوده است.

این اظهارات یک بام و دوهوایی که یکبار دم از ناکارآمدی سند و کمبود بودجه دارد و بار دیگر محکم بر اجرای سند تاکید می‌کند، سوال برانگیز است.

ضد و نقیض‌های آقای وزیر درباره کارایی سند تحول بنیادین

سندهای بیگانه جایگزین سند تحول بنیادین؟!

در این مورد احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت که جلسات متعددی برای اجرای سند تحول بنیادین برگزار شده است، اما در مقام عمل اجرای این سند را شاهد نبودیم حتی در عوض آن شاهد اجرای سند ۲۰۳۰ بودیم البته صراحتا به این موضوع اشاره نمی‌شود ولی در عمل اجرای آن مشهود ست و به ما گزارش‌هایی از استان‌ها رسیده است.

او گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان که سال گذشته برگزار شد فرمودند که عده‌ای به دنبال تربیت سرباز برای آمریکا هستند که این موضوع مربوط به کم‌کاری در اجرای سند تحول بنیادین است.

نماینده مردم همدان با اشاره به اینکه صرفا در مقام سخن ادعاهای بسیاری مبنی بر اجرای سند است؛ تاکید کرد: بارها بر اهمیت نظام تعلیم و تربیت بر ساختار اجتماعی تاکید شده است و دانش آموزانی با جمعیت بالا بخش عمده ای از جامعه را شامل می‌شوند که تربیت صحیح آنها بر جهت گیری جامعه تاثیر بسزایی دارد و اجرای صحیح  سند تحول بنیادین  بر این موثر است اما اهتمام جدی بر اجرا نیست.

چرایی اجرا نشدن سند تحول بنیادین

اجرا نشدن سند تحول حرف دیرو و امروز نیست، اما آنجه روز به روز بیشتر خودنمایی می‌کند عزم کمتر و پیشرفت نه چندان قابل توجه در این عرصه است؛ در واقع رفت و آمد‌های متعدد وزرا و معاونانش و دیگر مسیئولان آموزش و پرورش چاره‌ای برای سند تحول نبوده است و صرفا شعار‌ها رنگ و لعابی بهتر کرده است.

سجاد صدیقی مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره علت اجرای نشدن سند تحول با اشاره به اینکه هنوز در معنای تحول که اساسا چیست و ما به ازای این حرکت چه می‌خواهیم اشتراک مناسبی بین مجموعه نداریم، گفت: بنابراین این اتفاق نمی‌افتد، چون اجماع نظری نیست پس در گیر چالشی می‌شویم که موجب تحرک است.

او ادامه داد: در مساله تحول با معنای این تحول چالش وجود دارد و گاهی حتی زمانی موضوع تحول آنقدر نازل می‌شود که رهبر معظم انقلاب در این باره متذکر شده اند.

مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه تحول به معنای اصلاح نیست بلکه جنبه عمیق‌تری پیدا می‌کند، تاکید کرد: تحول باید بنیادین باشد برخی حرکت‌ها تحولی است، ولی تحول بنیادین نیست همچنین برخی گام‌های اصلاحی به معنای اقدامات تحولی  بنیادین مطرح می‌شود در واقع دورنمای واضحی نسبت به این معنا در فضای فکری و معرفتی وجود ندارد.

متخصص و مجرب بودن؛ حلقه مفقوده انتخاب سکانداران آموزش و پرورش

مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: معتقدیم مجموعه دولت هم مساله تحول را جدی نگرفته است علاوه بر آن در آموزش و پرورش اراده برای عمق فهم موضوع تحول وجود ندارد و به دلیل فضای روزمرگی، عدم تخصص گرایی و مجرب نبودن به اقتضای سیستم آموزش و پرورش اراده تحول محقق نمی‌شود مانند آنچه در فضای عمومی دولت می‌بینیم.

صدیقی گفت: در وزارت بهداشت شاهد آن هستیم که افرادی مجرب و متخصص جز مسئولان هستند و این وزارتخانه را اداره می‌کنند، اما در آموزش و پرورش اینطور نیست و سکانداران اقتضائات را درک نمی‌کنند اگر هم وزیری مجرب پیدا می‌کنیم آدم متخصص نمی‌بینیم البته در موارد بسیاری نه فرد مجرب و نه متخصص در حوزه اداره دستگاه تعلیم و تربیت می‌بینیم و افرادی که حقیقت تحول را درک نکردند، تلاشی هم برای آن نداشته اند، مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
به جای اینکه تو فکر زیر ساختهای مجازی باشه تو شرایط کرونایی تو فکر سرویس مدارس و حضوری شدن کلاسهاست