رای‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا درباره برچیدن مجسمه‌های کنفدراسیون در کنگره

مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده درباره طرح برچیدن مجسمه‌های متعلق به چهره‌های تاریخی حامی برده‌داری از ساختمان کنگره رأی‌گیری خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه هیل، استنی هویر، رهبر دموکرات اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد مجلس نمایندگان هفته آینده درباره طرح برچیدن مجسمه‌های متعلق به چهره‌های کنفدراسیون یا به عبارت دیگر کسانی که حامی برده‌داری بودند، رأی‌گیری می‌کند.

قانونگذاران آمریکایی قرار است چهارشنبه هفته آینده درباره این طرح که استنی هویر روز دوشنبه آن را همراه با پنج تن از اعضای بلند پایه فراکسیون سیاه کنگره ارائه رد، رأی‌گیری کند.

استنی هویر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این شرم آور است که افرادی که برای تقسیم کشور و تحقیر سیاه‌پوستان بسیار تلاش کردند، در سالن‌های کنگره مورد احترام قرار گیرند. امیدوارم همه همکارانم در حمایت از این طرحبه ما بپیوندند که هدف آن اصلاح خطا‌های تاریخی و اطمینان از این است که تنها افرادی با تندیس و مجسمه در کنگره مورد تکریم قرار گیرند که اقداماتشان موجب آزادی، وحدت و حقوق برابر شده باشد.»

در این طرح به طور اخص برچیده شدن ۱۱ مجسمه متعلق به چهره‌های کنفدراسیون در کنگره خواسته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تندیس «راجر تانی»، قاضی ارشد سابق دیوان عالی آمریکا، که در سال ۱۸۵۷ حکم به برده‌داری و سلب حقوق شهروندی سیاهپوستان را داد، «چارلز ایکوک»، از فرمانداران سابق کارولینای شمالی، «جان کالهون»، از اعضای شناخته شده کنگره برای دفاع از برده‌داری، و «جیمز پل کلارک»، از سناتور‌های سابق آمریکا و فرماندار سابق آرکانزاس، که از برتری سفیدپوستان حمایت می‌کرد، اشاره کرد.

رای‌گیری چهارشنبه آینده در واقع بخشی از تلاش‌های قانونگذاران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا درباره موضوعات عدالت نژادی در مقابله با دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، است که در هفته‌های اخیر از حفظ تندیس چهره‌های کنفدراسیون حمایت و تهدید کرد در صورتی که دستوری برای تغییر اسامی پایگاه‌های نظامی صادر شود که به افتخار چهره‌های کنفدراسیون نامگذاری شده اند، لایحه بودجه دفاعی کشور را وتو خواهد کرد.

این رأی‌گیری یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دستور برچیدن چهار مجسمه متعلق به چهره‌های کنفدراسیون را صادر کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار