انتقاد روسیه از تصمیم اخیر ترکیه درباره ایاصوفیه

معاون وزیر خارجه روسیه از تصمیم اخیر ترکیه برای تغییر کاربری ایاصوفیه انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه شبکه خبری المیادین، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه از تصمیم اخیر ترکیه در خصوص تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد انتقاد کرد.

بوگدانوف گفت: ترکیه باید به میراثی تاریخی به مانند ایاصوفیه احترام گذارد.

او همچنین تصریح کرد: ایاصوفیه تحت مسئولیت یونسکو قرار دارد و متعلق به میراث جهانی است و هم پیمانان ترکیه‌ای ما باید با دقت و احتیاط با آن رفتار کنند.

پیشتر نیز پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان اعلام کرده بود فکر کردن به مسأله تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد «بی نهایت دردناک» خواهد بود.

گفتنی است بنای ایاصوفیه در شهر استانبول ترکیه، ۱۵۰۰ سال پیش و به عنوان کلیسای جامع مسیحیان ارتدوکس در دوران امپراطوری بیزانس بنا شد. در اواسط قرن پانزدهم میلادی و درپی کشورگشایی‌های امپراتوری عثمانی، این کلیسا به مسجد تبدیل شد، ولی از سال ۱۹۳۵ به بعد، پس از اعلام جمهوری در ترکیه و با دستور کمال آتاتورک، یک موزه بوده است.

شورای جهانی کلیسا‌ها از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواسته است تا از تغییر این بنای نامدار از موزه به مسجد خودداری کند.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تبدیل موزه «ایا صوفیه» به مسجد را اقدامی تاریخی و حامل پیامی از طرف مسلمان برای جهانیان توصیف کرد.

او جمعه شب در سخنانی پس از صدور فرمان تغییر موزه ایا صوفیه به مسجد، ضمن دفاع از این اقدام گفت: وزارت فرهنگ و سازمان امور دینی ترکیه تدابیر لازم را برای تبدیل موزه ایا صوفیه به مسجد اتخاذ کرده است. ما سیستم ورود بلیتی به ایا صوفیه را پس از تبدیل شدن آن به مسجد لغو کردیم، ولی دروازه‌های مسجد ایا صوفیه به روی بازدیدکنندگان غیرمسلمان باز خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار