رییس سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد؛

تخصیص ۷۳ درصدی بودجه به قانون حمایت از معلولان

قبادی دانا گفت: بودجه قانون حمایت از معلولان ۱۱۰۰ میلیارد تومان بود که ۷۷۶ میلیارد تومان یعنی ۷۳ درصد آن تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت آغاز هفته بهزیستی و گرامیداشت چهلمین سال تاسیس سازمان صبح امروز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست گفت: سازمان بهزیستی وظیفه حمایت و پشتیبانی و توانمندسازی جامعه هدف را دارد که هدف زنان، کودکان، افراد دارای نیازهای خاص و سالمندان است.

وی ادامه داد: گرامی می داریم یاد شهدای سازمان بهزیستی و فرزندان این سازمان را که ۸ سال دفاع مقدس در جبهه های جنگ حضور یافتند. درود می فرستیم به مددکاران و مدیران و ۲۱ هزار نفر پرسنل خدوم بهزیستی که مشغول فعالیت هستند و خیرین و موسسات خیریه و شرکای بهزیستی. شعار امسال بهزیستی در چهلمین سال تاسیس این سازمان را «گام دوم، شفافیت، تحول خدمت در نظر گرفتیم. همانطور که مطلع هستید در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و با صدور بیانیه گام دوم وارد مرحله جدیدی شدیم و امیدواریم در چارچوب این سیاست های ترسیم شده ما منشا خدمت باشیم.

قبادی دانا بیان کرد: یکی از موضوعات مورد توجه ما مساله شفافیت است که در ماه های گذشته شتاب بیشتری گرفته که ستاد آن آغاز به کار کرد و قرار گرفتن سامانه املاک بهزیستی در این سامانه از جمله اقدامات بود که ۲۸۰۰ ملک بهزیستی روی سایت قرار گرفته و آیفون مشارکت های مردمی نیز فعال شد. همجنین تمام تفاهمنامه ها و… روی سامانه قرار می گیرد. در کنار این تمام مددجویان ما بر اساس این سامانه به تمام پرداختی هایی که از سال ۹۱ به آنها پرداخت شده دسترسی دارند و می توانند مشاهده کنند.

وی ادامه داد: همچنین عملکرد مالی سال ۹۸ به صورت کاملاً شفاف روی سامانه قرار گرفت و امروز روی سامانه قابل مشاهده است. در سال ۹۸ از ردیف اصلی بهزیستی ۲,۸۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده بود که ۷۶ درصد آن معادل ۲,۱۰۰ میلیارد تومان آن اختصاص پیدا کرد. ۲,۷۶۰ میلیارد تومان در بودجه از بحث قانون هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده بود که ۹۹ درصد آن تخصیص پیدا کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سال ۹۸ اولین بار بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان تخصیص یافت، افزود: بودجه در نظر گرفته شده در این بخش ۱۱۰۰ میلیارد تومان بود که ۷۷۶ میلیارد تومان یعنی ۷۳ درصد آن تخصیص یافته است.

قبادی دانا گفت: اقدام دیگری که انجام شده آن است که پرداخت های سازمان بهزیستی به جامعه هدف خود از این به بعد به صورت الکتریکی انجام می‌شود.

وی افزود: ۲ هزار ۳۳۰ میلیارد تومان مستمری از سوی بهزیستی برای یک میلیون و ۶۹ هزار خانوار پرداخت می‌شود، همچنین بعد از تصویب از قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، برای اجرای ماده ۲۷ این قانون، ۲۸۰ میلیارد تومان هر سال تخصیص پیدا میکند و هر ۳ ماه به حساب ۱۹۱ هزار خانوار واریز می‌شود.

وی افزود: کمک هزینه به خانواده هایی که دارای۳ معلول به بالا و خانواده هایی که دارای فرزند چند قلو هستند، همچینن در دهک ۱.۲.۳ قرار دارند، مبلغ ۴۷ میلیارد تومان در سال تخصیص پیدا کرده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در هرسال مبلغ ۱۷۴ میلیارد تومان بودجه، برای پرداخت حق پرستاری به خانواده هایی که دارای فرد معلول ضایعه نخاعی هستند، تخصیص پیدا می‌کند و مبلغ سرانه برای هر نفر ۵۵۴ هزار تومان است در گذشته این مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بود که ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: همچنین مبلغ ۳۶ میلیاردتومان بودجه برای پرداخت حق پرستاری برای خانواده های دارای معلول به شدت معلولیت شدید و خیلی شدید تخصیص پیدا کرده است.

قبادی دانا گفت: کمک هزینه نگهداری از کودکان و نوجوانان که دارای سرپرست خانوار غیر موثر هستند و توسط اقوام نگهداری می‌شوند پرداخت می‌شود و مبلغ ۱۳۲ میلیارد تومان بودجه در سال برای این امر اختصاص داده شده که برای هر فرزند ۳۷۰ هزار تومان پرداخت می‌شد اما از امسال این مبلغ پرداختی ۶۵۰ هزار تومان شده است.

وی با اشاره به اینکه از میان ۲ هزار ۵۳۱ مرکز نگهداری سازمان بهزیستی، تاکنون ۱۰۴ مرکز آلوده شده اند. ۵۱ هزار نفر در مراکز معلولین ما نگهداری می‌شوند که متاسفانه ۱۳۱ نفر از مددجویان بهزیستی مستقر در مراکز بهزیستی، جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند.

رییس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: در مراکز نگهداری از کودکان، ۲۰ نفر به این ویروس مبتلا شدند. ۶ نفر بهبود یافته و ۱۴ نفر روند درمانی خود را طی می‌کنند و خوشبختانه هیچ یک از کودکان بدسرپرست ما فوت نکردند.

وی گفت: در حال حاضر ۳۵۸ مرکز اورژانس اجتماعی و ۲۵۳ پایگاه برای حمایت از کودکان و دختران و زنان آسیب پذیر در حال فعالیت هستند. همچنین ۹۴ مرکز دولتی و غیردولتی برای توانمند سازی کودکان کار ایجاد شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: همچنین ۲۰۳ مرکز برای حمایت و توامندسازی دختران و زنان نیازمند حمایت، در حال فعالیت هستند.

قبادی دانا در پاسخ به این سوال که سختگیری در فرآیند فرزندخواندگی باعث ایجاد باند‌های فروش کودک نشده است و سازمان بهزیستی چه اقداماتی برای تسهیل کردن فرایند فرزندخواندگی کرده است، گفت: یکی از اقدامات برای تسهیل شدن فرایند فرزند خواندگی راه اندازی سامانه ملی فرزند خواندگی است و خانواده‌هایی که مایل به پذیرش فرزندان بهزیستی هستند، شرایط مشخص شده را در این سامانه مطالعه می‌کنند و از طریق همین سامانه می‌توانند اقدام کنند. همچنین از طریق این سامانه از تمامی شهر‌ها می‌توانند فرزند انتخاب کنند و فقط منوط به فرزندان ساکن در شهر‌های خود خانواده‌ها نیست.

وی افزود: نگاه سهل انگارانه نسبت به واگذاری فرزندان به خانواده‌ها درست نیست نمیتوانیم فرزندان بهزیستی را به هرکسی بسپاریم چراکه باعث ایجاد مشکلات و آسیب برای این فرزندانی که جز خدا کسی را ندارند، می‌شود. خانواده‌هایی که تمکن مالی برای نگهداری از کودکان دارند به راحتی می‌توانند اقدام کنند، اما شرایط را برای افرادی که شرایط اجتماعی دارند، اما از لحاظ مالی در شرایط مالی متوسطی قرار دارند تسهیل کردیم.

رییس سازمان بهزیستی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح ساماندهی کودکان کار با شکست مواجه شده و آمار کودکان کار روز به روز در حال افزایش است، بهزیستی چه اقداماتی در حوزه کودکان کار انجام داده است، بیان کرد: برای ساماندهی کودکان کار یک طرح جامع را تدوین کردیم، اما علت آن که در صحبت‌ها به این طرح اشاره‌ای نکردم به دلیل این بوده که هنوز از این طرح نتیجه نگرفتیم.

وی افزود:طرح ساماندهی کودکان کار آغاز شده، اما در حوزه کودکان کار مشکلاتی متعددی وجود دارد، برخی از این کودکان از طریق باند‌های قاچاق کودک به ایران آورده می‌شوندکه بیش از ۸۰ درصد این کودکان اتباع خارجی هستند که ساماندهی آن‌ها بر عهده وزارت کشور است و برخی از این کودکان که ایرانی هستند و از شهرستان‌های دیگر به تهران آمدند، پس هرکدام راهکار خود را نیاز دارد.

قبادی دانا گفت: ساماندهی کودکان کار نیاز به کار بین دستگاهی دارد، بین بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی برای شناسایی و دستگیری باند‌های قاچاق کودک نیاز به همکاری است.

وی ادامه داد: در طرح ساماندهی اخیر از طریق عنبیه چشم، کودکان را شناسایی می‌کنیم تا هویت آن‌ها شناسایی شود. همچنین بعد از پیدا کردن خانواده این کودکان اقدام به حمایت‌های معیشتی و توانمند سازی می‌کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: به این کودکان نباید پول داد چرا که این پول‌ها در جیب روسای باند‌ها می‌رود که برخورد با این باند‌ها کار مددکار سازمان بهزیستی و وظیفه دستگاه امنیتی است.

وی با اشاره به اینکه مراکز نگهداری موقت کودکان کار شرایط خوبی نداشت، ادامه داد: تعداد مراکز را از ۳ به ۷ مرکز افزایش دادیم و شرایط را بهتر کردیم تا محیط کودکانه‌ای برای این کودکان فراهم شود، اما به شرایط کرونا برخوردیم و ستاد ملی مبارزه با کرونا هرگونه تجمع و جمع آوری را محدود کرد، اما با ظرفیت کمتر اقدام پایش و شناسایی آن‌ها کردیم.

وی درباره سرانه مراکز شبه خانواده برای نگهداری از فرزندان بهزیستی، ادامه داد: برای ۵۵۱ مرکز شبه خانواده نیز ۷۱ میلیارد تومان اختصاص داه شده است که هر کودک تا ۱۳ سال ۶۵۰ هزار تومان و کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال ۷۵۰ هزار تومان پرداخت شده است.

قبادی دانا افزود: همچنین اگر فرزندی در این مراکز دارای معلولیت باشد مبلغ ۹۲۵ هزار تومان پرداخت می‌شود که این مبلغ به صورت الکترونیک و متمرکز بر روی کارت بانکی خیریه‌ای که متولی خانه فرزندان است شارژ می‌شود، برای کمک به نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در مراکز شبانه‌روزی مبلغ ۴۸۵ میلیارد تومان پرداخت شده است به این صورت که برای هر فرد در ماه در مراکز درجه یک ۹۲۴ هزار تومان و برای مراکز درجه دو هر فرد ۸۴۰ تومان درماه پرداخت شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: همچنین درباره کمک به امور مددکاری زنان سرپرست خانواده نیز مبلغ ۳۸ میلیارد تومان، برای ارائه خدمات تخصصی توانبخشی مبلغ ۴۵ میلیارد تومان و همچنین به مراکز غیردولتی توانبخشی روزانه مبلغ ۲۳۳ میلیارد تومان برای مراکز درجه ۱ به ازای هر فرد ۶۲۷ هزار تومان در ماه و برای مراکز درجه ۲، مبلغ ۵۶۲ هزار تومان برای هزار و ۳۱۴ مرکز انجام شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: همچنین برای تامین وسایل بهداشتی برای معلولان نخاعی از ماه جاری کمک هزینه‌ها به دو برابر افزایش پیدا می‌کند یعنی از ۸۰ و ۱۰۰ هزار تومان به ۱۶۰ و ۲۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

وی درباره وضعیت مراکز بهزیستی در مدت شیوع کرونا در کشور گفت: یکی از گروه‌های در معرض آسیب در بیماری کرونا سالمندان، افراد دارای معلولیت و بیماران خاص است و از همین رو توجه ما به مراکز نگهداری شبانه‌روزی دو چندان شد و ما از ۵ بهمن ماه اولین بخشنامه برای همه مراکز اعلام کردیم. گرچه بخشنامه وزارت بهداشت با تاخیر بود، اما شروع زودهنگام و ابلاغ بیش از ۸۰ دستورالعمل تخصصی به تفکیک مراکز مختلف صورت پذیرفت و مهد‌های کودک و مراکز روزانه تعطیل شد و طبق مصوبه ستاد ملی کرونا پس از بازگشایی پذیرش با محدودیت انجام شد.

وی ادامه داد: قرنطینه بیماران مشکوک را پیگیری کردیم. همچنین در ارتباط با مراکز سعی کردیم که اتاق‌های ایزوله ایجاد شود و از پذیرش توانخواهان جدید پیشگیری کردیم همچنین ممنوعیت ملاقات نیز پیش‌بینی شد.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به کل مبتلایان به بیماری کرونا در کشور تصریح کرد: در مراکز نگهداری شبانه‌روزی و دیگر مراکز بهزیستی هزار و ۳۳۳ نفر مبتلا به بیماری کرونا شناسایی شدند که از این تعداد ۴۵۶ نفر در حال درمان هستند و همچنین از ابتدای کرونا تاکنون ۱۳۳ نفر از این افراد جان خود را از دست داده‌اند و اگر بخواهیم به نسبت فوتی‌های کشور بررسی کنیم از حدود ۱۲ هزار و ۴۴۷ نفر که فوت شده‌اند رقم ۱۳۳ نفر حدود یک درصد از کل فوتی‌ها را تشکیل می‌دهد.

وی درباره کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: تاکنون ۲۰ نفر از فرزندان بهزیستی به کرونا مبتلا شده‌اند و خوشبختانه تاکنون موارد فوتی در بین فرزندان بهزیستی نداشتیم و ۱۴ نفر در حال درمان هستند و ۶ نفر نیز که ابتلای قبلی داشتند و بهبود یافته‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار مهدکودک تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۷۰۰۰ مورد روستا مهد برای نگهداری از فرزندان مناطق محروم هستند، افزود: در این مراکز یک وعده غذای گرم توزیع می‌شود و در این بخش ۷۵ میلیارد تومان بودجه صرف شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش بهزیستی نیز اظهارکرد: کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویانی پرداخت می‌شود که در مراکز غیردولتی تحصیل می‌کنند همچنین برای دانشجویان مراکز دولتی هم کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته شده است که ۶ میلیارد تومان برای ۲۹۱۹ نفر پرداخت می‌شود.

قبادی دانا با اشاره به اینکه بودجه مراکز اورژانس اجتماعی ۱۶۶ میلیارد تومان است، گفت: به این ترتیب در مجموع بودجه بهزیستی ۴۸۵۰ میلیارد تومان است که به شکل الکترونیک براساس کد ملی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت شده است همچنین با توجه به اینکه مجموع اعتبارات بهزیستی ۵۶۰۰ میلیارد تومان است ۸۲ درصد کل بودجه و اعتبارات بهزیستی به شکل شفاف و الکترونیک برای جامعه هدف پرداخت شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سیاست این سازمان بر قرارگیری توانخواهان تحت پوشش بهزیستی در درون خانواده‌ها است و این برنامه در حوزه اجتماعی شکل گرفته و در حوزه توانبخشی در حال شکل گیری است.

قبادی دانا افزود: در هفته بهزیستی، شاهد راه اندازی چهل خانه کوچک حمایتی و گروهی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن خواهیم بود.

وی ادامه داد: افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید، نیازمند نگهداری در مراکز هستند و می‌خواهیم آن‌ها را از مراکز بزرگ و از آسایشگاه‌ها به سمت مراکز کوچک بیاوریم.

قبادی دانا افزود: خانه‌های کوچک را برای افراد دارای اختلالات ذهنی، سالمندان، معلولان جسمی، حرکتی و افراد داره ضایعه نخاعی و همچنین بیماران روانی مزمن خواهیم داشت.

رییس سازمان بهزیستی کشور درباره زنان سرپرست خانوار، گفت: ۲۵۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار با اعضای تحت پوشش، تقریباً ۵۸۱ هزار نفر را شامل می‌شوند که جهت توانمندسازی آنان در سال‌های اخیر برنامه‌های بسیار خوبی برای آنان اجرا شده است.

قبادی دانا بیان کرد: به طور مثال برنامه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی با حمایت سازمان بهزیستی و بانک کشاورزی و کلینیک‌های مددکاری اجتماعی در ۲۱ استان کشور در حال فعالیت است.

وی با اشاره به اینکه تقریباً حدود چهار هزار پروژه و فعالیت برای زنان سرپرست خانوار در حال انجام است، افزود: مبالغ وام‌های خردی که از محل این صندوق‌های پس انداز پرداخت شده، ۶۵ میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این وام‌ها از محل تجمیع کمک‌های خود این خانوار‌ها بوده و بانک کشاورزی هم ۱۷۴ میلیارد تومان هم افزایی داشته است.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار