اردوغان: تبدیل دوباره ایا صوفیه به مسجد، پیامی از طرف مسلمانان به همه جهانیان است

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد تبدیل دوباره «ایا صوفیه» به مسجد، حامل پیامی از طرف مسلمانان به همه جهانیان است که آن‌ها از مقدسات خود دفاع خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تبدیل موزه «ایا صوفیه» به مسجد را اقدامی تاریخی و حامل پیامی از طرف مسلمان برای جهانیان توصیف کرد.

او جمعه شب در سخنانی پس از صدور فرمان تغییر موزه ایا صوفیه به مسجد، ضمن دفاع از این اقدام گفت: وزارت فرهنگ و سازمان امور دینی ترکیه تدابیر لازم را برای تبدیل موزه ایا صوفیه به مسجد اتخاذ کرده است. ما سیستم ورود بلیتی به ایا صوفیه را پس از تبدیل شدن آن به مسجد لغو کردیم، ولی دروازه‌های مسجد ایا صوفیه به روی بازدیدکنندگان غیرمسلمان باز خواهد بود.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: مسجد جامع ایاصوفیه در روز ۲۴ ماه میلادی جاری افتتاح می‌شود و از همگان می‌خواهم به تصمیم دادگاه عالی ترکیه در این خصوص احترام بگذارند. تغییر وضع ایا صوفیه مسئله‌ای داخلی است و ما هرگونه مداخله در امور داخلی کشورمان را مردود می‌دانیم. تبدیل کردن دوباره ایا صوفیه به مسجد، اقدامی با شکوه و جالب توجه است که تاریخ آن را ثبت خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد: ما با برانگیختن نزاع‌های فرقه‌ای مخالفیم و ادعا‌ها در خصوص نقض حقوق اقلیت‌ها در ترکیه صحت ندارد. تبدیل دوباره ایا صوفیه به مسجد، حامل پیامی از طرف مسلمانان به همه جهانیان است که ما با قدرت بازخواهیم گشت و از مقدسات خود دفاع خواهیم کرد.

اردوغان روز گذشته فرمان تغییر کاربری موزه ایاصوفیه به مسجد را امضا کرد که این تصمیم با واکنش کشورهای غربی و یونسکو مواجه شد.

بنای با شکوه ساخته شده در قرن شش به دست امپراتوری بیزانس، موسوم به ایا صوفیه، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری استانبول محسوب می‌شود. به دنبال تصرف عثمانی بر قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ میلادی، این بنا به مسجد تبدیل شد و در سال ۱۹۳۵ میلادی، مصطفی کمال، رهبر جمهوری جوان ترکیه، دستور داد ایا صوفیه تبدیل به موزه شود.

به گفته برخی تحلیلگران، اردوغان ضمن حمایت از تبدیل این مکان به مسجد، به دنبال تحکیم جایگاه خود در آستانه انتخابات است، جایگاهی که به دلیل مشکلات اقتصادی جاری آسیب دیده است. رئیس جمهور ترکیه سال گذشته تبدیل ایا صوفیه به موزه را اشتباهی بسیار بزرگ توصیف کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار