باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نفتکش‌های ایرانی بار دیگر در آب‌های ممنوعه؛ آمریکا این بار هم می‌بازد؟

دادستان‌های آمریکایی برای ممانعت از روابط تجاری تهران و کاراکاس با تنظیم شکایت نامه خواستار توقیف نفتکش‌های ایرانی شدند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی، اواخر هفته گذشته (۱۲ تیر) بود که خبر‌های تازه‌ای از تلاش دولت آمریکا برای سنگ اندازی در روابط ایران و ونزوئلا شنیده شد و بر اساس آن دادستان‌های آمریکایی برای جلوگیری از ادامه روابط تجاری بین تهران و کاراکاس با تنظیم شکایت نامه خواستار توقیف نفتکش‌های ایرانی شدند.

مدعیان این شکایت نامه می‌گویند در حال حاضر ۴ فروند نفتکش ایرانی عازم ونزوئلا هستند که مجموعاً بالغ بر یک میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه بنزین با خود حمل می‌کنند. به همین منظور «جیمز بوسبرگ» قاضی فدرال آمریکا بامداد ۱۳ تیر دستور مصادره محموله‌های نفتی و توقیف چهار نفتکش ایرانی را که به‌سمت کاراکاس در حرکت هستند را صادر کرد.

البته مسیر دشمنی و سنگ اندازی آمریکا بر هیچکس پوشیده نیست و تلاش‌های این کشور برای فشار بر ایران اتفاق جدیدی نیست، اما این بار تهران دست روی نقطه ضعف این کشور گذاشته و با توجه به تجربه ناکامی که واشنگتن در یک ماه اخیر در جلوگیری از سوخت رسانی ایران به ونزوئلا داشته است، اینبار جری‌تر از گذشته به دنبال جلوگیری از روابط حسنه ایران و ونزوئلاست.

کاراکاس که مانند تهران تحت شدیدترین تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد، توانست ماه گذشته از طریق پنج نفت‌کش، محموله‌هایی به حجم حدود یک و نیم میلیون بشکه بنزین و فرآورد‌های پتروشیمی از تهران بگیرد. انتقال سوخت به ونزوئلا با وجود تحریم‌های آمریکا پیروزی بزرگ برای ایران و کشور دوستش ونزوئلا تلقی می‌شود و این اتفاق بار دیگر ناکارآمد بودن سیاست‌های محدودکننده و سخت‌گیرانه واشنگتن را نشان می‌دهد.

آمریکا از جانِ تهران و کاراکاس چه می خواهد؟

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید که دادستان‌های آمریکایی قصد دارند با این کار مانع دریافت درآمد نفتی ایران از ونزوئلا و تجارت این دو کشور شوند و ارسال چنین محموله‌هایی در آینده را متوقف کنند.

او تحرکات اخیر آمریکا برای منع ورود محموله‌های نفتی و مواد غذایی ایران به مردم ونزوئلا در چارچوب راهزنی دریایی خواند و می‌گوید همانطور که در ماه گذشته که تهدید‌های واشنگتن برای ممانعت از ورود نفتکش‌های ایران به آب‌های ونزوئلا بیهوده بود و آمریکا مجبور به عقب نشینی شد این بار هم تلاششان بر این است که کشتی‌های جدیدی که به سمت کاراکاس در حال حرکت هستند را با حکم دادستان فدرال آمریکا مصادره کنند که بی ثمر خواهد بود.

هانی زاده همچنین می‌گوید که ترامپ در تلاش است که از توقیف کشتی‌های حامل کمک‌های ایران به ونزوئلا به عنوان پروپاگاندای انتخاباتی استفاده کند، ولی اگر واشنگتن دست به ماجراجویی زد تهران عکس العمل به موقعی از خود نشان می‌دهد، لذا واشنگتن بار دیگر در مورد توقیف کشتی‌های ایران عقب نشینی می‌کند.


بیشتر بخوانید


همچنین در ادامه احمد سبحانی سفیر پیشین ایران در ونزوئلا و گابن و همچنین مدیرکل اسبق آمریکای لاتین و غرب آسیای وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت که معامله نفت و سوخت یک معامله کاملا مشروع است و از آنجایی که مردم ونزوئلا تحت شرایط سختی از نظر سوخت و مواد غذایی قرار دارند، بنابراین طبیعی است که ایران به عنوان کشور دوست و تحت عنوان یک کار تجاری سودمند برای دو طرف اقدام کند.

سبحانی با اشاره به اینکه در صورت توقیف نفتکش های ایران از سوی آمریکا، کشور ما چه اقدامی می کند؟ توضیح داد: تهران دارای ابزار‌ها و برگ‌ها برنده‌ای است که در صورت توقیف نفتکش های خود واکنش نشان می‌دهد.

او همچنین با تاکید بر اینکه از نظر قانونی آمریکا قادر به مصادره محموله‌های ما نیست، گفت که  نفتکش های ما در آب‌های آزاد حرکت می‌کند و هیچ گونه مصوبه‌ای از سوی شورای امنیت برای منع همکاری‌های بین تهران و کاراکاس نیست، علاوه بر این شورای امنیت سازمان ملل متحد هم مصوبه‌ای در این خصوص صادر نکرده است و اگر واشنگتن نفتکش‌های ما را توقیف کند، ایران به جامعه جهانی و نهاد‌های بین المللی شکایت خواهد کرد.

نفتکش های ایرانی بار دیگر در آب های ممنوعه؛ آمریکا این بار هم می بازد؟

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا با بیان اینکه تهدید آمریکا نشان از خوی امپریالیستی این کشور دارد، گفت که واشنگتن در گذشته با زور و قدرت نظرات خود را در مقابل کشورهای ضعیف تر پیاده می‌کردند، اما آمریکا امروز در وضعیتی قرار ندارد که بخواهد این موضوع را به ما دیکته کند، جلوی یک تجارت مشروع را بگیرد و کشتیرانی بین المللی را به خطر بیاندازد.

ناکامی که آمریکا را زخمی‌تر کرده است/ اثرات جبران ناپذیر توقیف کشتی ایرانی برای واشنگتن

آمریکا بعد از ناکامی که اردیبهشت‌ماه امسال در جلوگیری از ارسال محموله سوخت ۵ نفتکش ایران به ونزوئلا داشت، اکنون تلاش تازه‌ای را برای ممانعت از تجارت قانونی این دو کشور آغاز کرده است. پیش از این، پنج نفتکش ایرانی ضمن حمل حدود ۱.۵ میلیون بشکه بنزین از تنگه باب‌المندب، سوئز و جبل‌الطارق عبور کردند و خود را به آب‌های اقیانوس اطلس رساندند. کشتی‌های متعلق به محموله‌های ایرانی پس از طی کردن مسافت زیادی در اقیانوس اطلس، خود را به ونزوئلا رساندند و علی‌رغم تهدیدات آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن کشتی‌های ایرانی،  این کشور نتوانست اقدامی را علیه تجارت آزاد ایران با ونزوئلا انجام دهند. که در ادامه مادورو رئیس جمهور ونزوئلا از مردم ایران و مسئولان ایرانی به دلیل کمک‌های تهران در زمانی که این کشور در شرایط خوبی قرار ندارد، تشکر کرد.

 سفیر پیشین ایران در ونزوئلا هم در این باره می‌گوید که امروز آمریکا در وضعیت بسیار سختی قرار دارد، لذا رئیس جمهور این کشور که به عنوان منفور‌ترین رئیس جمهور تاریخ واشنگتن در خود این کشور و خارج از آن است، در آستانه انتخابات شانس بسیار کمی برای پیروزی دارد.

 

نفتکش های ایرانی بار دیگر در آب های ممنوعه؛ آمریکا این بار هم می بازد؟

سبحانی ترامپ را یانکی بدون روتوش می‌داند که در مقابل همه دنیا موضع‌گیری دارد و تاکید می‌کند که آمریکا در جنگ اقتصادی با چین حتی سهم رقبا و شرکای اروپایی را دستکاری می‌کند و همانند تلاش‌های اخیرشان در شورای امنیت که بی ثمر بود این بارهم موفق نخواهند شد، اگر دست به حماقتی بزنند حتما اثرات آن برایشان بسیار سخت و جبران ناپذیر خواهد بود.

آیا آمریکا می‌تواند مانع نفتکش‌های ایرانی شود؟

آمریکا یک سال پیش تلاش کرد نفتکش ایرانی گریس یک را که به آدریان دریا تغییر نام داد، مصادره کند، اما این نفتکش پس از مدتی توقف در تنگه جبل‌الطارق آزاد شد و به سوریه رفت. در ادامه هم همانطور که گفته شد در توقیف ۵ نفتکشی که ماه گذشته به ونزوئلا راهی می شد هم نا موفق عمل کرد و بنا به گفته کارشناسان این بار هم موفق به مصادره کشتی‌های حاوی نفت ایران نخواهند بود. البته برخی دیگر هم می گویند که حتی اگر کشتی‌های ما طبق شکایت نامه دادستان های آمریکا متوقف و مصادره شوند به دلیل اینکه روابط ایران و ونزوئلا کاملا مشروع است، ایران قادر به پاسخ گویی و باز پس گرفتن آنهاست.

هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل هم در این باره می گوید که آمریکایی‌ها اکنون با حکمی که دادستان فدرال این کشور صادر کرده است به لحاظ حقوقی سعی می‌کند که به نوعی از شرایط حقوقی و دریایی استفاده کرده است تا کشتی‌ها را توقیف کنند که این امر هیچ جنبه قانونی ندارد، چراکه ایران و ونزوئلا دارای روابط استراتژیک هستند و آمریکا حقی برای توقیف کشتی‌ها ندارد.

هانی زاده همچنین با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها ابزار‌هایی دارند و می‌توانند مانع نفتکش‌های ما شوند، ولی افکار عمومی و قوانین بین المللی چنین اجازه‌ای به آنها نخواهد داد، گفت که  ایران این توانمندی را دارد که عکس‌العمل مناسبی از خود نشان دهد به همین دلیل واشنگتن در مورد مصادره این محموله‌ها با احتیاط قدم بر می‌دارند.

سبحانی هم در این باره می گوید که اگر آمریکا بخواهد تهدید خود را در جهت مصادره نفتکش‌های ما عملیاتی کند، دست ایران برای پاسخگویی پر است تا از کاری که می‌خواهد انجام دهد پشیمان شود، البته در دفعه آخر هم که ۵ نفتکش کشتی باری ایرانی به ونزوئلا راهی شد، واشنگتن چنین تهدیدی کرد، اما نتوانستند تهدیدشان را عملی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۳:۱۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
لطفا هر چه سریعتر ناو های جنگی امریکا رو تو خلیج همیشه فارس هدف قرار بدید پایگاه ها رو در کل خاور میانه فقط و فقط با سجیل هدف قرار بدید . ما دیگه چیزی برای از دست دادن نداریم پس میگم یا مرگ یا زندگی . ما هنوز انتقام سردار رو نگرفتیم . انتقام یعنی کشته شدن ۵۰۰۰ سرباز امریکایی در مقابل ترور سردار عزیزم یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۱۹ تير ۱۳۹۹
خیلی ممنون از مصاحبه هاتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۸ تير ۱۳۹۹
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
Germany
Yousof
۰۶:۲۶ ۱۸ تير ۱۳۹۹
آمریکا را چنان گوشمالی میدهیم که تا ابد در خاطره ها بماند،
Iran (Islamic Republic of)
ذوالقرنین
۰۴:۰۸ ۱۸ تير ۱۳۹۹
النور
لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ
ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻜﻦ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ
[ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻴﺴﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ] ﻋﺎﺟﺰ ﻛﻨﻨﺪﻩ [ ﺧﺪﺍ ]
ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎﺷﻨﺪ [ ﺗﺎﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻭﻧﺪ ]
ﻭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﺸﺎﻥ ﺁﺗﺶ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺑﺪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺍﺳﺖ !!!!
Iran (Islamic Republic of)
راهب
۰۳:۳۴ ۱۸ تير ۱۳۹۹
این کار کشور عزیزمون باعث شد که اولا این تجارت باعث ارز اوری برای ایران عزیز باشد دوم این که انها در زمان جنگ به ما کمک کرده بودن وما هم جواب کمک را با کمک به انها دادییم وسوم این که پوزه امریکا یعنی شیطان بزرگ به خاک مالیده شد وهمانگونه که همیشه گفتیم امریکا هیچ غلطی نمیتواند کند عملی شد ولی از این پس باید مواظب باشیم دشمن شیطنتی نکند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۱۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
زنده باد ایران قدرتمند.زنده باد نیروهای مسلح ایران.زنده باد رهبرفرزانه ونیرومند ایران.زنده باد مردم مقاوم ووفادار جمهوری اسلامی ایران.زنده باداقتدارملی.خدا حافظ ایران است.زورگوئی مردود است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۷ تير ۱۳۹۹
واحدی از نیروی نظامی با نفتکش ها همراه کنید و اگر کسی به نفتکش ها حمله کرد پاسخ دهند و علاوه بر پاسخ نفتکش های امریکایی را در نقطه ای از جهان بازداشت کنید و به انها حمله کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۷ تير ۱۳۹۹
برد با ماست پر قدرت ادامه بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۷ تير ۱۳۹۹
بسیار عالیییی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۲۴ ۱۷ تير ۱۳۹۹
پول این نفت هم چن ماه دیگه اختلاص میکنن تموم..
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۲۰:۲۳ ۱۷ تير ۱۳۹۹
درود بر مقاومت.مرگ برا آمریکا
Netherlands
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۷ تير ۱۳۹۹
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۷ تير ۱۳۹۹
راه حل مقابله با آمریکا فقط وفقط مقاومت ومبارزه هست نه دیپلماسی مخملی
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۲۶ ۱۷ تير ۱۳۹۹
شکایت به سازمان ملل و افکار عمومی جهانی کیلو چنده ؟؟!! تا همینجا هم طعم تلخ تکیه کردن و حساب باز کردن روی این چیزا را خیلی چشیدیم . امریکا راحت قطعنامه سازمان ملل در مورد برجام را زیر پا میزاره اونوقت بعضی ها میان میگن به سازمان ملل شکایت میکنیم . نخیر ، چیزی که اون بار هم کشتی های ما را سالم به ونزوئلا برد و برگردوند نه افکار عمومی جهانی بود نه سازمان ملل ، بلکه اقتدار ملی و موشکامون بود که اینکار را کرد ، پاسخ سریع و قاطع فرماندهان نظامی و مسئولین به عکس العمل نظامی در صورت هر حرکت امریکا بود که جلوی امریکا را گرفت . ولی گویا بعضی ها دوست دارن این اقتدار را پای سازمان ملل بی بخار ( شریک دزد و رفیق قافله) یا افکار عمومی جهانی بگذارند و پاسخ ما را به حرکت های برجامی خلاصه کنند که اگر اینطور بشه نتیجه همان نتیجه برجامه . پاسخ کلامی هم باید کوبنده باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۷ تير ۱۳۹۹
ما باید معاملات کشور دلار و یورو را حذف کنیم این بهترین راه هست و نظام مالیاتی را باید عوض کنیم چرا یک سلبریتی نباید مالیات بده ، بعد حجم نقدینگی در کشور را کم کنیم و میزان ذخایر طلای کشور را بیشتر کنیم و با کسانی که احتکار میکنند باید برخورد جدی بشود و دلالان هم همینطور، بعد به جوانان کشور اعتماد کنیم ، مثل سپاه و ارتش که به جوانان کشور اعتماد کردند و نتیجه را ببینید، اگه اینکار ها انجام شود و روحیه انقلابی و اسلامی میتوانیم امپراطوری خود در جهان بر پا کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۷ تير ۱۳۹۹
اگر بعنوان یک تحلیل بخواهیم نظر بدهیم. آمریکا دفعه قبل نتوانست جلوی نفتکشهای ایران را بگیرد باعث شد مورد انتقاد بعضی کشورهای اروپایی قرار بگیرد. ولی این احتمال هم وجود دارد یک ریسک کند.سربازان وطن همیشه باید بیدار باشند.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۰۵ ۱۷ تير ۱۳۹۹
آمریکا کوچکترین خطایی بکنه بایستی تموم کشتیها و ناوهاشو ایران مصادره کنه
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۵:۳۹ ۱۷ تير ۱۳۹۹
سلام من به این اقتدار افتخار می کنم روزگاری سربازان انگلیسی بر دوش ایرانیان بودند و الان ابر قدرتی را زیر پا می گذاریم اما یک ذره به فکر مردم هم باشن.به والله گرونی واقعا کمر شکونده صدای ما باشید همه درگیرن
Germany
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۷ تير ۱۳۹۹
زدن به سیم آخر راه رهایی از تحریم های آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۵:۲۱ ۱۷ تير ۱۳۹۹
قرارداد ایران و چین و اجاره ی ۲۵ ساله ی آن نگرانی های زیادی در بین مردم ایجاد کرده است. لطفن متن این قرار داد را اعلام کنید‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۷ تير ۱۳۹۹
وقتی مقاد قرارداد را شفاف نمیکنن آدم فکر میکنه یجورایی بوی استعمار بمشام میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۷ تير ۱۳۹۹
غلطکردید که تبلیغات امریکایی ها را باور کردید
Iran (Islamic Republic of)
حسن عزتی آزاد
۰۲:۲۹ ۱۸ تير ۱۳۹۹
با سلام متن آخرین ویرایش این قرارداد توسط وزارت امورخارجه در اختیار رسانه‌ها قرارداده شده و هم اکنون در شبکه‌‌های اجتماعی نیز قابل دسترسی جهت مطالعه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۷ تير ۱۳۹۹
به جای کمک به بیگانگان به مردم خودت کمک کن که توی نون شبشون موندند
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۰۲:۵۲ ۱۸ تير ۱۳۹۹
صادرات
Iran (Islamic Republic of)
بهروز iran
۰۹:۲۰ ۱۸ تير ۱۳۹۹
دهانی که نمیفهمد چه می‌گوید بسته شود لطفا" ... ایران عزیز از راه صادرات بنزین به ونزوئلا کسب درآمد ارزی برای کشور می‌کند در عین حال به کشور دوست هم کمک شده معامله دو سر سود و دو سر برد .. لطفا بخاطر ایران پای بلندگوهای بیگانه تلویزیون های ایرانستیز امثال بی بی سی و منوتو
صدای آمریکا نشین گوش ندهید تماشا کنید ! مام میهن ایران به مردان و زنان هوشیار و آگاه نیاز دارد ...
Iran (Islamic Republic of)
ارسطو
۱۴:۵۲ ۱۷ تير ۱۳۹۹
لعنت به اقتصاد نفتی
که الان این حال روزمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۷ تير ۱۳۹۹
دنیای سیاست پیچیدگی‌های خاص خودشو داره بزارید خودشون حلش میکنند ماها فقط شارژ از دست میدیم بیخیال باید معیشت مردم بهتر بشه که نمیشه حالا نفت بره یا نره چه فرقی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۷ تير ۱۳۹۹
لعنت بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
آمریکا آماده باش بازم ما داریم میایم ونزوئلا، تا پرچم مقدس ما را هر روز نزدیکتر به خود ببینی و نیازی به این نداشته باشی که این همه راه بیای خاورمیانه ببینیش و هر روز بیشتر به این باور برسی که در برابر ملت ما حقیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۷ تير ۱۳۹۹
توی این چندسال ریاست جمهوری ترامپ این شخص بیکفایت ، انقدر خار شدیم که جرات تهدید ملت رو میکنن . خدا لعنتش کنه با این دیپلملسی مزخرفش . .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۲ ۱۷ تير ۱۳۹۹
منظور روحانی بود ولی تو زمان احمدی نژاد ابر قدرت شدیم اگه احمدی نژاد رئیس جمهور بود آمریکا جرات ترور حاج قاسم و نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۷ تير ۱۳۹۹
کاش کشتی هامون بعد از خالی کردن بنزین لاقل نخود لوبیا بجاش بار بزنن بیارن مملکت .که این استرس خبر هایی که به مردم میدن لاقل یک ارزش و سودی هم برای مردم داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۷ تير ۱۳۹۹
بجای نخود لوبیا طلا آوردن ۰ ۹ تن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۷ تير ۱۳۹۹
ترامپ اصن خودشم نمی‌فهمه چیکار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۴۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
کاش حداقل اگر پولی از این محموله ها گرفته بشه صرف حل مشکلات مردم یشه.
Romania
پیمان
۱۱:۵۴ ۱۷ تير ۱۳۹۹
بجای این خبرها ک واسه مردم هیچ ارزشی نداره از گرونی ها بگین تا مسئولین ب خودشون بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۷ تير ۱۳۹۹
بالای این صفحه رو یه نگاه بنداز بد نیست!!
نوشته گروه سیاسی،سیاست خارجی
هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
گرونیا رو تو صفحه ی مربوط به خودش جستجو کن .لطفا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۱ ۱۷ تير ۱۳۹۹
مسئولین با اعلام اخبار گرانی و .. هیچ گاه به خود نمی آیند . مگر در این سال های اخیر گرانی وجود نداشت ،فساد وجود نداشت، رانت و تورم وجود نداست؟ چرا مسئولان کاری نکردند؟ علت این همه مشکلات خود ما مردم هستیم. چرا با افزایش کالایی تقاضای مردم برای آن چند ده برابر می شود؟ چرا با وجود شناخت و دیدن کارنامه اجرایی افراد باز هم افراد فاسد را انتخاب میکنیم؟ پس مسئول این همه مشکلات خود ما هستیم. ضمنا اعزام این نفتکش ها به ونزوئلا به خاطر معیشت ماست. بازی ای هست که دو طرف می برندبرعکس برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۷ تير ۱۳۹۹
واسه ما ارزش داره ، برات ارزش نداره نطالعه نکن خبرهای گردتی تو فضای مجازی پره مطالعه بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۱:۳۵ ۱۷ تير ۱۳۹۹
آمریکا اندازه یه نخود مغز نداره !



کوچک ترین حمله به نفتکش ها = کندن قبر خود
Iran (Islamic Republic of)
فری
۱۹:۱۶ ۱۷ تير ۱۳۹۹
یواش دادا اروم برو منم بیا م
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۷ تير ۱۳۹۹
کلا ما همیشه بردیم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۱۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
از حرص داره میمیره آمریکا چون نمیتونه کاری کنه به خدا ما خیلی ظرفیت داریم تو کشور باید بهش توجه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۷ تير ۱۳۹۹
فعلا که ما باختیم بازار رو ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۷ تير ۱۳۹۹
آمریکا هیچ ارزشی نداره
Iran (Islamic Republic of)
tat
۱۰:۴۹ ۱۷ تير ۱۳۹۹
آمریکا مانند گاوی شده که که همه را میخواهد زخمی کند . حتما باید این گاو سلاخی شود . شاخش باید شکسته شود .
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۳۳ ۱۷ تير ۱۳۹۹
دقیقا مثل کسی که داره درباتلاق داره غرق میشه وبه هر جایی چنگ می اندازه.
Iran (Islamic Republic of)
داودگ
۱۵:۱۲ ۱۸ تير ۱۳۹۹
سلاخی این گاو در اینده ای نزدیک انجام خواهد شد پ س باید تا خسته شدن این گاو باید از او دوری کرد ممکن است فقط ما قربانی این حادثه شویم وبقیه سودش را ببرند
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۰:۴۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
متاسفانه ونزوئلا هم مثل ایران بلکه بدترهم شده
رییس جمهورش رو هیچ کشوری قبول نداره و حتی امضاش تو هیچ قرارداد تجاری و سیاسی اهمیتی نداره
الان امریکا و اروپا گوایدو رو سر قدرت اوردن هرچند قدرت نظامی نداره ولی فرضا اگه یک قرارداد تجاری باشه امضا اون لازمه
مادورو زیاد دوام نیاره اگه این شرایط به همین شکل پیش بره مگه اینکه ایران یا یک کشوری اونو ساپورت کنه وگرنه مجبورش میکنن که به نفع گوایدو بره کنار
الان بعضی از نظامی ها میگن رفتن با گوایدو پیمان بستن ولی خوب نه درجه و نه قدرت درست حسابی دارن
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۲:۱۹ ۱۷ تير ۱۳۹۹
نه دوست عزیز گوایدو هم مثل رییس جمهور مستعفی و دست نشانده یمن فراریست و از راه دور هارت و پورت میکند و فقط به حمایت های آمریکا و پول آنها دلخوش است وگرنه راحت میتوانست برگردد و در مجلس ریاست کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
آمریکا معلوم نیستت با خودش چند چنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
آمریکا کیلویی چند؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۴۲ ۱۷ تير ۱۳۹۹
باید بپرسی نخود لوبیا کیلو چند طلا و دلار چند نوبایل چند نفس کشیدن یک کارگر چند میدونم ثبت نمیکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۷ تير ۱۳۹۹
کیلوش رو به دلار بگم یا یورو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
آمریکا کیلویی چند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۷ تير ۱۳۹۹
امریکا کیلویی 20دلاره عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۷ تير ۱۳۹۹
آمریکا چقدر پر روعه واقعا
آخرین اخبار