چاووش‌اوغلو: فرانسه فقط برای دستیابی به منافع خود در لیبی حضور دارد

وزیر خارجه ترکیه در واکنش به انتقادات رئیس‌جمهور فرانسه از آنکارا اعلام کرد این کشور با رویکردی تخریب‌گرایانه فقط برای دستیابی به اهداف و منافع خود در لیبی حضور دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در نشست مشترک خبری با پیتر سیارتو، همتای مجارستانی خود در آنکارا به انتقاد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از اقدامات آنکارا در لیبی پاسخ داد.

او گفت: از یک سو، ناتو روسیه را تهدید می‌بیند، از سوی دیگر فرانسه به‌عنوان یک متحد ناتو، سعی دارد موجودیت روسیه در لیبی را افزایش دهد.

وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، علیه ترکیه در دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفت: ترکیه با دولت لیبی یعنی تنها قدرت مشروع در این کشور همکاری می‌کند. حتی اگر به نظر می‌رسد ترکیه و روسیه مخالف یکدیگر هستند، برای برقرار آتش‌بس تلاش می‌کنند. درصدد آنچه نیستیم که اوضاع لیبی را وخیم‌تر کنیم. باهم در خصوص توافق جدید آتش‌بس مذاکره می‌کنیم. مثل  آنچه در سوریه انجام داده‌ایم.

چاووش‌اوغلو افزود: ولی مکرون و فرانسه تحت مدیریت وی، مانند گذشته که با یک رویکرد استعمارگری تمام آفریقا را دچار بی‌ثباتی کرده و در ۲۰۱۱ لیبی را بمباران و سپس ترک کرد، اکنون نیز با یک رویکرد تخریب‌گرایانه فقط برای اهداف و منافع خود در این کشور  حضور دارد.

او همچنین تاکید کرد: آنچه باید مورد بازخواست و انتقاد قرار بگیرد، موضع و سیاست‌های فرانسه به‌ویژه مکرون است. ابتدا باید درستگو و شفاف باشند، سپس می‌توانند از ترکیه انتقاد کنند. خود مکرون هم دیده است که انجام چنین اقدامات علیه ترکیه فاعده‌ای برای وی در سیاست داخلی فرانسه ندارد. امیدوارم از این هم درس بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار