روایت الجزیره از یک جنایت آمریکایی؛

از ترور سردار سلیمانی تا صدور حکم جلب ترامپ

در پی صدور حکم جلب رئیس‌جمهور آمریکا به علت مشارکت در ترور سردار سلیمانی از سوی ایران، الجزیره در گزارشی به حوادثی که منجر به این اقدام شد، پرداخت.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، با قرار گرفتن نام دونالد ترامپ در صدر فهرست مجرمان اصلی ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، شبکه الجزیره با ارائه روزنگاری به بررسی رویداد‌های پیش از ترور این ژنرال برجسته ایرانی تا صدور حکم جلب رئیس جمهور آمریکا پرداخت.

۲۷ دسامبر ۲۰۱۹ (ششم دی): حمله موشکی به پایگاه نظامی در کرکوک عراق به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی شدن چندین عضو خدمات آمریکایی و پرسنل عراقی منجر شد. ائتلاف به سرکردگی آمریکا در بیانیه‌ای در ابتدا نسبت به مسئول این حادثه ابراز بی اطلاعی کرد، اما بعد‌ها مقامات آمریکایی کتائب حزب الله عراق را مسئول این حمله موشکی اعلام کردند.

۲۹ دسامبر ۲۰۱۹ (هشتم دی): ارتش آمریکا با ادعای انتقام قتل پیمانکار خود حملاتی را علیه مواضع کتائب حزب الله در عراق و سوریه صورت داد.

دوم ژانویه۲۰۲۰ (دوازدهم دی): مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا با استناد به ادله ارائه نشده مدعی شد ایران و گروه‌های نیابتی آن در حال تدارک حمله به منافع آمریکا در خاورمیانه هستند.

سوم ژانویه ۲۰۲۰ (سیزدهم دی): حمله پهپادی نیرو‌های تروریست آمریکا به فرودگاه بغداد به کشته شدن سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس، معاون نیرو‌های بسیج مردمی عراق انجامید.

سوم ژانویه ۲۰۲۰ (سیزدهم دی): کاخ سفید در توجیه جنایت تروریستی خود، مدعی شد ژنرال ایرانی برنامه جدی را برای حمله به نیرو‌های آمریکایی در عراق و سراسر منطقه داشته است و ترور او با هدف ممانعت از حملات بعدی ایران صورت گرفت.

چهارم ژانویه ۲۰۲۰ (چهاردهم دی): رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد اگر ایران به نیرو‌های این کشور در خاورمیانه حمله کند، ۵۲ نقطه در خاک آن را هدف قرار می‌دهد. به گفته ترامپ عدد ۵۲ نماد تعداد آمریکایی بود که ۴۴۴ روز در سفارت واشنگتن در تهران در نوامبر ۱۹۷۹ گروگان گرفته شدند.

پنجم ژانویه ۲۰۲۰ (پانزدهم دی): صد‌ها هزار عزادار سیاهپوش ایرانی در شهر‌های مختلف از جمله مشهد و اهواز برای ادعای احترام به ژنرال سلیمانی به خیابان‌ها آمدند.

ششم ژانویه ۲۰۲۰ (شانزدهم دی) : ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد اطلاعاتی مبنی بر حمله قریب الوقوع ایران به مواضع این کشور را مشاهده کرده است.

هشتم ژانویه ۲۰۲۰ (هجدهم دی): ایران بلافاصله پس از خاکسپاری سردار سلیمانی، پایگاه عین الاسد و اربیل، پایگاه‌های مهم آمریکا در عراق را به نشانه انتقام ترور ژنرال برجسته خود موشک باران کرد. وزیر خارجه ایران در پیامی توئیتری اعلام کرد ایران برابر با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل اقدامات متناسب برای دفاع از خود را صورت داده است.

هشتم ژانویه ۲۰۲۰ (هجدهم دی): پرواز هواپیمای خطوط هوایی اوکراین دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

نهم ژانویه ۲۰۲۰ (نوزدهم دی): ترامپ علت ترور سردار سلیمانی را تلاش او برای انفجار سفارت آمریکا در بغداد عنوان کرد. وزیر خارجه آمریکا نیز بدون ارائه ادله موثق ادعای ترامپ را تکرار کرد.

۱۲ مارس ۲۰۲۰ (بیست و دوم اسفند): سه سرباز عضو ائتلاف به سرکردگی آمریکا پس از اصابت چندین راکت به پایگاه نظامی التاجی در بغداد کشته شدند.

۱۸ مارس ۲۰۲۰ (بیست و هشتم اسفند): آمریکا تحریم‌های جدید را علیه ۹ نهاد و ۳ فرد ایرانی وضع کرد. به گفته مایک پمپئو این تحریم‌ها با هدف انزوای اقتصادی و دیپلماتیک ایران عمدتا صنعت پتروشیمی این کشور را هدف قرار داده است.

۲۹ مارس ۲۰۲۰ (دهم فرودین): وزیر خارجه ایران، آمریکا را برای توسل به تحریم در بحبوحه همه گیری مرگبار کرونا، متهم کرد از تروریسم اقتصادی به سمت تروریسم درمانی پیش می‌رود.

۶ آوریل ۲۰۲۰ (هجدهم فرودین): دیده بان حقوق بشر سازمان ملل با انتشار گزارشی از آمریکا خواست تا تحریم‌های اقتصادی ایران را کاهش دهد. بنا به گفته این نهاد سازمان ملل تحریم‌ها توانایی ایران را برای پاسخگویی مناسب به پیامد‌های ناشی از شیوع کرونا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۲۰ می ۲۰۲۰ (سی و یکم اردیبهشت): آمریکا دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرد. وزیر کشور ایران و چند تن از مقامات ارشد این کشور هدف تحریم‌های تازه آمریکا بودند.

۲۱ می ۲۰۲۰ (یک خرداد): ایران تحریم مقامات این کشور از سوی آمریکا را حربه‌ای بی فایده و تکرار توصیف کرد

و سرانجام

۲۹ ژوئن ۲۰۲۰ (نهم تیر): دادستانی تهران حکم بازداشت رئیس جمهور آمریکا به دلیل دست داشتن در ترور سردار سلیمانی را صادر کرد.

الجزیره در گزارش خود یادآور می‌شود اقدام تازه ایران در واکنش به ترور سردار سلیمانی صورت گرفت، تروری که روابط میان واشنگتن و تهران را بیش از پیش دچار تنش کرد. این شبکه قطری همچنین یادآور شد ادعای که مقامات آمریکایی دستاویز اقدام تروریستی خود کردند، در خصوص طرح ریزی سردار سلیمانی برای حمله به پایگاه‌های این کشور در عراق، بی پایه و اساس بوده و هیچگاه به اثبات نرسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد ابن کاظم
۱۱:۰۴ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
با سلام به امت مسلمان جهان : انشاالله بزودی انتقام خون پاک شهدای اسلام را از افراد پلید ی مثل ترامپ و امریکای جنایتکار خواهیم گرفت و خداوند متعال به ظالمان بیشتر فرصت می دهند که به خودشان بیایند و گرنه خداوند قادر است آنان را با یک پشه بکشد . بدبختی مردم امریکا این است که سرنوشت کشور خودشان را به افراد گدا گشنه و الوات سپرده اند . نژاد پرستانی که در روی زمین جز خود کسی را برتر نمی دانند حتی عیسی مسیح علیه السلام و هوادارانش را نادیده گرفتند و با صهیونیست های قلابی یهودی که دست نشانده های خودشان می باشد مشغول ریختن خون مردم بی گناه فلسطین اشغالی اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی هستند شدند . بزودی قهر خداوند از آستین مسلمانان و مسحیان و یهودیان دینمدار به ویژه حزب الله عالم در می آید و انتقام خون شهدای والامقام روی زمین را از جنایتکاران جهان با هدایت و رهبری ولایت فقیه می گیرند . ترامپ کور ذهنی بداند . ( خون بر شمشیر پیروز است . ) عمر اسراییل و امریکا برای قلدری وجنایت به سر آمده است . .... انشاالله .
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۳:۳۴ ۱۰ تير ۱۳۹۹
ترامپ در هر بار نفس کشیدن تکرار میکند که:
""خودم کردم که لعنت بر خودم باد"
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۳:۳۴ ۱۰ تير ۱۳۹۹
ترامپ در هر بار نفس کشیدن تکرار میکند که:
""خودم کردم که لعنت بر خودم باد"
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۲:۴۷ ۱۰ تير ۱۳۹۹
بسم رب الشهداء و الصدیقین :
درود بر دلاور مردان مرد امت واحده و یکپارچه حزب الله سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص و و تمام صدیقین و شهدا و صدیق شهید سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و یارانش روح بلند و ملکوتی تمامی صدقین و شهدا شاد باد و یادشان و نامشان و راهشان تا ابد گرامی و زنده و پر رهرو باد . والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار