وزیر آموزش ‌و پرورش :

اجرای اثربخش برنامه‌های تحولی نیازمند دانش «مدیریت تغییر» است

حاجی میرزایی اجرای مطلوب و اثربخش برنامه‌های تحولی را نیازمند شناخت و التزام به یافته‌های دانش «مدیریت تغییر» دانست.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش ‌و پرورش در ابلاغ بسته‌های تحولی به اعضای شورای معاونان اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش، در پاسخ به تحولات محیطی و نیاز‌های حال و آینده جامعه و مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و با استفاده از آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی تدوین و تصویب‌شده است.

او افزود: این سند به‌عنوان قانون مادر برای ایجاد تحولات اساسی و بنیادی در فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان عزیز، در دستور کار نظام آموزش‌ و پرورش قرار دارد که حاوی ۸ هدف کلان، ۲۳ هدف علمیاتی و ۱۳۱ راهکار اجرایی است که در قالب برنامه‌های اجرایی ۶ زیر نظام (راهبری و مدیریت، تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی، برنامه‌های درسی و تربیتی، تأمین و تخصیص منابع مالی، پژوهش و ارزشیابی، تأمین فضا، تجهیزات و فناوری)، متجلی شده است.

وزیر آموزش ‌و پرورش اجرای مطلوب و اثربخش برنامه‌های تحولی را نیازمند شناخت و التزام به یافته‌های دانش «مدیریت تغییر» دانست و تصریح کرد: مدیریت تغییر عبارت است از رویکردی جامع و دوره‌ای برای گذار افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا افراد، فرایند‌های ساختارها، فرهنگ و استراتژی را یکپارچه و هم سو کنند.

او ادامه داد: سازمان‌های موفق به‌طور تصادفی تکامل نمی‌یابند، بلکه تکامل آن‌ها از طریق استراتژی‌های ارادی و پویا صورت می‌گیرد، استراتژی‌هایی که رویدادها، الگو‌ها و روند‌های متغیر و نوظهور را پیش‌بینی کرده، بر آن تأثیر می‌گذارند و به‌طور مؤثر به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند.

آموزش‌وپرورش باید چشم‌انداز مورد توافق تمام ذی‌نفعان داشته باشد

حاجی میرزایی یکی از عوامل مؤثر در تدوین استراتژی‌های پویا و کارآمد را داشتن «چشم‌انداز» تعالی‌بخش و امیدآفرین دانست و اظهار کرد: چنین چشم‌اندازی مورد توافق تمام ذی‌نفعان، اعم از عناصر درون و بیرون سازمانی، قرار گرفته و عزم و اراده سازمانی برای تحقق آن به وجود می‌آید و تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای دستیابی به آن چشم‌انداز، بسیج شده و به میدان می‌آیند، تمام تغییرات راهبردی در سازمان، از طریق طرح‌ها و پروژه‌ها میسر می‌شود و سازمان‌های موفق، به استقبال تغییرات رفته و آن‌ها را مدیریت می‌کنند.

او اضافه کرد: با عنایت به‌ضرورت اجرای سند تحول بنیادین و برنامه زیرنظام‌ها در سال ۱۳۱۹ و در استمرار فعالیت‌های سنوات قبل و با رویکرد مدیریت تغییر، دو استراتژی اتخاذشده است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید انطباق و همسویی حداکثری تمام برنامه‌ها و فعالیت‌ها از ستاد تا مدرسه با مفاهیم و احکام سند تحول وجود داشته باشد.

او گفت: بر اساس این راهبرد تمام برنامه‌ها و فعالیت‌ها با اصول و رویکرد‌هایی نظیر کاهش تمرکز و واگذاری امور به سطوح پایین، مشارکت‌پذیری و جلب همراهی و همگامی تمام ذی‌نفعان، اهتمام به تربیت متعادل و متوازن دانش آموزان در ساحت‌های شش‌گانه (تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی - تربیت سیاسی و اجتماعی - تربیت اقتصادی و حرفه‌ای تربیت زیستی و بدنی- تربیت علمی و فناورانه - تربیت زیباشناختی و هنری ...) بازنگری و اصلاح شوند.

او در پایان یادآوری کرد: امیدوارم با ارتقای فرهنگ‌سازمانی و توانمندسازی نیروی انسانی بر اساس مفاهیم سند تحول بنیادین و ایجاد عزم سازمانی، همگرایی نظری و عملی مجریان و اتکای به عنایات الهی، زمینه اجرایی سند تحول بنیادین و دستیابی به آموزش‌ و پرورش و مدرسه در تراز جمهوری اسلامی بیش ‌از پیش فراهم آید و فرزندان این مرز و بوم از مواهب تعلیم و تربیت انسان اسلامی هرچه بیشتر برخوردار شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار