وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

مدرسه محوری، ویژگی‌ اصلی بسته‌های تحولی آموزش و پرورش

حاجی میرزایی گفت: تحول آفرینی، تحقق پذیری، مدرسه محوری و ... از ویژگی‌های اصلی بسته‌های تحولی آموزش و پرورش هستند.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت اجرای بسته‌های اجرایی تحولی که منبعث از سند تحول آموزش و پرورش است، اظهار کرد: در تدوین بسته‌های اجرایی تحولی شش شاخص؛ تحول آفرینی، تحقق پذیری، شوق انگیزی، سنجش پذیری، زود بازده بودن، فراگیری، مدرسه محوری مد نظر بوده است.

وزیر آموزش و پرورش در تشریح شاخص‌های مد نظر گفت: هریک از شاخص‌های مطرح شده در بسته‌های تحولی برای آموزش و پرورش معنایی دارد.

این شاخص‌ها و معنا‌های آن عبارتند از:

۱- تحول آفرین بودن به معنای قابلیت تغییر روند‌ها و فرایند‌های موجود را به شیوه خلاقانه و نوآورانه داشته باشد و دستیابی به آموزش و پرورش و مدرسه در تراز جمهوری اسلامی ایران را تسهیل کند.

۲- تحقق پذیر بودن به این معنا که امکانات و شرایط موجود فراهم باشد.

۳- شوق انگیز بودن به این معنا که شور و نشاط و امیدواری در ذی‌نفعان (دانش آموزان، معلمان، خانواده‌های مسئولین نهاد‌های فرادستی) ایجاد شود و قابلیت مشروعیت بخشی به برنامه‌های تحولی داشته باشد.

۴- سنجش پذیر بودن به این معناکه برنامه‌ها قابلیت پایش، سنجش (کمی و کیفی) وارزیابی را داشته باشد.

۵- زود بازده بودن یعنی نتایج حاصله در کوتاه مدت، قابل مشاهده و دستیابی باشد.

۶- فراگیر بودن یعنی برای حداکثر مدارس و مخاطبان قابلیت اجرا داشته باشد.

۷. مدرسه محور بودن به این معنا که برنامه‌ها معطوف به کانون تحول یعنی مدرسه باشد و نتایج آن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان را متأثر و متحول کند.

حاجی میرزایی عملکرد هر بسته تحولی را بطور مستقیم به عملکرد معاونت‌ها و سازمان‌های مجری وابسته دانست و تصریح کرد: سطح بلوغ سازمانی در گروی عوامل درونی و محیطی متعددی است که مهمترین آن‌ها سطح شایستگی‌های نیروی انسانی است؛ بنابراین لازم است کلیه مجریان و دست اندرکاران اجرای بسته‌های تحولی، با مبانی نظری سند تحول بنیادین و مفاهیم و آموزه‌های آن، آشنایی دقیق و عمیق داشته باشند و در چارچوب فکری و نظری سند برای اجرای بسته‌های تحولی، و نیز سایر برنامه‌های تحولی، برنامه ریزی و اقدام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار