وزیر ارتباطات در مراسم افتتاح مرکز داده منطقه غرب و شمال غرب کشور:

کمیسیون ویژه‌ فضای مجازی در مجلس تشکیل شود / سومین مرکز داده‌های اقماری کشور دو هفته آینده افتتاح می‌شود

بزرگ‌ترین مرکز داده منطقه غرب و شمال غرب کشور صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات و رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده منطقه غرب و شمال غرب کشوربه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز یکشنبه هشتم تیر ماه، با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و تعدادی از مدیران ارشد شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، بزرگ‌ترین مرکز داده منطقه غرب و شمال غرب کشور افتتاح می‌شود. در واقع راه‌اندازی این مرکز گام مهم دیگری در توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات است.

این مرکز توسط توسط شرکت ارتباطات سیار ایران و باهدف تقویت زیرساخت‌های خدمات متنوع مخابراتی و فناوری اطلاعات، ایجاد زیرساخت‌های خدمات ابری، کمک با ارتقا و پایداری شبکه و خدمات همراه اول در غرب و شمال غربی کشور، توزیع متوازن ترافیک شبکه در غرب و شمال غرب کشور، اتصال به مرکز تبادل اینترنت و تقویت چرخه محتوا، کمک به ایجاد خدمات ارتباطی در روستاها و هوشمند سازی مدارس، ایجاد بستر مناسب برای شرکت‌های تأمین‌کننده خدمات شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها راه‌اندازی می‌شود.

مهدی اخوان مدیرعامل شرکت همراه اول در ابتدای برنامه درباره جزئیات این مرکز داده‌ای در غرب کشور گفت: در عصری زندگی می‌کنیم که بحث تحولات دیجیتالی اصلی‌ترین صحبت این روزها در جهان است. ما چهار فناوری سوشال مدیا (شبکه‌های اجتماعی)، موبیلیتی، آنالیزیک و کِلود (خدمات و پردازش ابری) را در دنیا شاهد هستیم و همین چهار فناوری باعث تحول دیجیتال در جهان شده است. نگاه ویژه ما روی موبیلیتی یعنی برقراری تماس و ارتباط است و تصمیم داریم به جِد در هر چهار فناوری ورود کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین سرمایه ما در شرکت‌های فناوری، سرمایه انسانی است، بیان کرد: ما نخبگان و سرمایه انسانی بسیاری در کشور داریم که می‌توانند به چهار فناوری برتر جهان ورود پیدا کنند و بدون اختلال در کسب و کارهای سنتی، وارد عرصه بازار شوند.

افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده منطقه غرب و شمال غرب کشور

صد در صد شهر‌های کشور تحت پوشش ۳G و ۴G همراه اول هستند

اخوان با اشاره به فعالیت‌های اپراتور همراه اول، گفت: همراه اول نود میلیون سیمکارت دست مردم دارد و بزرگ‌ترین سرمایه همراه اول مشترکان دائمی این شرکت است. ما تقریبا طی شش سال گذشته مصرف دیتایمان نزدیک ۵۰۰ برابر افزایش داشته و در ایام کرونا نیز پیک مصرفی ما بیش از ۱۵ ترابایت در روز ثبت شده و تقریبا صدرصد از شهرهای کشور تحت پوشش 4G و 5G هستند.

مدیرعامل شرکت همراه اول ادامه داد: تا امروز بخشی از سرمایه شرکت همراه اول حدود ۹ هزار میلیارد تومان به دولت پرداخت و در این بین سود چشمگیری نصیب شرکت شده است و سالیان سال است رتبه شفاف‌سازی را بین شرکت‌های اپراتور‌ها و دیگر شرکت‌ها کسب کرده‌ایم.

اخوان با اشاره به ورود جدید همراه اول به بخش کسب و کار‌های دیجیتال گفت: ما بیش از ۲۵ میلیون نفر گیمر داخل کشور داریم و نمی‌توان از این سرمایه چشم‌پوشی کرد. منظور من محدودیت نیست بلکه می‌توان با گسترش دیدمان به سمت کسب و کار از این قابلیت و حضور جوانان در فضای سایبر استفاده کرد.

 دیتاسنتر تبریز بزرگ‌ترین مرکز داده است 

وی ادامه داد: ما یک مرکز آرندی در همراه اول ایجاد کردیم؛ یک پلتفرم بومی‌سازی که می‌توان به وسیله آن با ارزیابی فناوری‌های جدید و بررسی آن‌ها، فناوری‌های جدید را برای کشور بومی‌سازی کرد. همچنین بنا به درخواست وزارت آموزش و پرورش، سامانه «شاد» را برای دانش‌آموزان به صورت کاملا رایگان بالا آوردیم و در «شاد» روزانه ۹ میلیون دانش‌آموز قبل از بازگشایی مدارس حضور داشتند. البته ابتدای کار مشکلاتی وجود داشت که رفته رفته مشکلات آن برطرف شد.

اخوان گفت: مراکز داده کلیدی‌ترین بخش ارتباطی در کشور است و هدف ما این است که تا پایان امسال، ۱۳۷۰ رک را به مجموعه مرکز داده‌ای کشور اضافه کنیم. تا امروز دو طبقه از رک مرکز داده‌ای روشن می‌شود. در واقع این دیتاسنتر دو هدف را پیگیری می‌کند که یکی از آن خدمت به خود اپراتور است و دیگری به نیت شرکت‌هایی طراحی شده است که خودشان خواستار طراحی دیتا سنتر نیستند.

مدیر عامل شرکت همراه اول یادآور شد: ما دو دیتا سنتر در کشور داریم که مرکز داده‌ای غرب کشور بزرگ‌ترین مرکز داده‌ای کشور محسوب می‌شود و بزرگ‌تر از آن در حال حاضر وجود ندارد. اولین مرکز ما در اطراف تهران است. دیتاسنتر تبریز بزرگ‌ترین مرکز داده است. 

ما در شورای عالی فضای مجازی نگاهی به تحول عصری یا دیجیتال کشور داریم

در ادامه مراسم ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی به ایراد سخن پرداخت و ضمن ارائه گزارش به رئیس مجلس گفت: طبق صحبت‌های آقای اخوان، ما امروز با تحول عصری مواجه هستیم و تحویل دیجیتال نه در ایران بلکه در جهان، در حال صورت گرفتن است و در همه حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار است. ما در شورای عالی فضای مجازی بنا به تدبیر مقام معظم رهبری که تقویت‌کننده سه قوه کشور است، نگاهی به تحول عصری یا دیجیتال کشور داریم.

وی ادامه داد: درو اقع نگاه ما به زیرساخت‌ها و شبکه ملی اطلاعات است، چرا که این زیرساخت‌ها می‌تواند ما را به تحولات جهانی در عصر دیجیتال برساند و ما باید طوری به اجرای آن کمک کنیم که این تحول به روی زیرساخت‌های اصلی کشور تاثیر بگذارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه این تحول یک منطق پلتفرمی به همه پدیده‌های اجتماعی و .. است، گفت: بایستی این تحول در همه حوزه‌ها به طور یکسان مورد توجه قرار بگیرد و توجه ویژه ای به کسب و کار دیجیتال، آموزش و خدمات اجتماعی داشته باشد.

انتقادات وارده در مجلس شورای اسلامی سازنده است/ کمیسیون ویژه‌ فضای مجازی در مجلس تشکیل شود

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: ما در کشور شاهد تحول چشمگیری بودیم و بسیاری از روستاهای کشور و شهرها دچار تحول دیجیتال شده است و کارهایشان مورد توجه دیگران قرار گرفته است.

فیروزآبادی با اشاره به شبکه ملی اطلاعات گفت: امینت، اعتماد و پایداری از جمله نکات مهمی است که باید در فضای مجازی به آن توجه کرد و خوشبختانه پروژه امروز بخش کوچکی است که یک پروژه بزرگ‌تر را اداره خواهد کرد. ما در برخی از حوزه‌های فضای مجازی دچار تاخیر هستیم که در تمام کشورهای جهان وجود دارد و دستگاه‌ها مطالبه جبران آن را دارند. ما در شبکه ملی اطلاعات مرکز ملی فضای مجازی سیاست مشخصی داریم، همانطور که رهبر انقلاب در ابلاغیه‌ای به دولت عرضه داشتند که خدمات پایه کشور بایستی به صورت ملی انجام شود که یکی از آنها خدمات ابری و خدمات دیتاسنتری است. ما بایستی از پلتفرم جهانی و پلتفرم‌های فیک جهانی نجات پیدا کنیم و بایستی منطق پلتفرمی را در همه حوزه‌های کشور تامین کنیم. وقتی صحبت از دولت الکترونیکی می‌کنیم به دنبال دولت به مصابه پلتفرم هستیم. مقدمه پلتفروم‌ها داشتن خدمات ابری و گسترش شبکه ملی اطلاعات است و ما در مرکز ملی هم برنامه‌ای را پیش می بریم که تا پایان دولت شاهد افتتاح مراکز بیشتری از داده‌های شبکه ملی اطلاعات باشیم.

تا دو هفته آینده مرکز داده‌های اقماری شماره سه افتتاح خواهد شد

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه این برنامه با ذکر افتتاحیه‌های پیشین وزارت ارتباطات اظهار داشت: خوشحالم که امروز در چهارمین ایستگاه قطار اهداف شبکه ملی اطلاعات در خدمت رئیس مجلس شورای اسلامی هستم و امروز در جمع خانواده وزارت ارتباطات به افتتاح مرکز داده‌ای شبکه ملی اطلاعات می‌پردازیم. سرمایه‌گذاری پروژه مرکز داده‌ها را شرکت همراه اول برعهده گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: این نقل و انتقالات مرکز داده‌ها به شمال و شمال غرب کشور، باعث فراگیری داده‌های نقاط شمالی و شمال غربی کشور است. همچنین دستور رهبر معظم انقلاب برای تکمیل برنامه‌های شبکه ملی اطلاعات در اولویت قرار گرفته و اقدامات شروع شده است و هشت بخش دیگر را برای سرویس‌دهی خدمات دیجیتال تا پایان سال در نظر گرفته‌ایم.

آذری جهرمی افزود: با همه تنگناهای اقتصادی که داشتیم، شرکت زیرساخت سرمایه چشمگیری را به میان گذاشته است و طبق یک برنامه‌ریزی دقیق تا پایان سال پیش خواهیم رفت.

انتقادات وارده در مجلس شورای اسلامی سازنده است/ کمیسیون ویژه‌ فضای مجازی در مجلس تشکیل شود

وزیر ارتباطات ضمن قدردانی از شبکه اپراتوری همراه اول، اظهار کرد: شرکت همراه اول به عنوان بزرگ‌ترین موتور راهبری دیگر بنگاه‌های حوزه اقتصاد دیجیتال است و اگر در جریان قرار بگیرد، دیگر بنگاه‌های اقتصاد دیجیتال کشور هم به دنبال او خواهند رفت.

آذری جهرمی از افتتاح دیگر مرکز داده‌ها خبر داد و گفت: تا دو هفته آینده دیگر مرکز داده‌ها، مرکز داده‌های اقماری شماره سه افتتاح خواهد شد. همچنین آقای اخوان به بنده قول داده است تا ماه‌های آینده در چند نقطه دیگر تهران دکل‌های 5G نصب خواهد شد.

خوشبختانه میزان شکایت مردم به پلیس فتا بیست درصد کاهش یافته است

وی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری روی نسل آینده است و من از آقای اخوان می‌خواهم که برای حمایت از تولیدکنندگان این حوزه استفاده کنند، چرا که امروزه کودکان و نوجوانان ما مجبور هستند برای آموزش وارد دنیای مجازی شوند و با این فضا در ارتباط هستند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه درب‌های همراه اول آنچنان که باید به روی تولیدکنندگان باز نیست، گفت: اگر شما مسیر را برای تولیدکنندگان باز کنید، سهم خود شما هم بیشتر خواهد شد و اگر ترافیک شبکه بالا رود، خیلی سریع‌تر به اهدافتان خواهید رسید.

آذری جهرمی با لحنی منتقدانه خطاب به مدیرعامل همراه اول گفت: کاری که در سامانه «شاد» صورت گرفت قابل تقدیر است اما باید دیگر قابلیت‌های آموزشی هم به آن اضافه شود.

وی ادامه داد: ما باید نگاهی به اصل کار و حمایت از تولید کنندگان داشته باشیم. زمانی گفتند که پیامک‌های دینی را ارزان کنید، آن کسی که پیامک را ارسال می‌کرد، چون برایش ارزان تمام می‌شد، دیگر پیامک نفرستاد و پس از آن شاهد بودیم که صدای مراجع تقلید درآمد. بحث گران و یا ارزان کردن نیست، بلکه به نیت ترویج اپراتور باز می‌گردد. این امری طبیعی است که اپراتورها کالای لوکس و گران را می‌فروشند، اما ما بیایم به جای اینکه دست تو جیب مردم کنیم، سهم تولیدکننده را به جیبش برگردانیم.

آذری جهرمی با تقدیر از نهادهایی چون مجلس شورای اسلامی، شورای عالی فضای مجازی و پلیس فتا، گفت: دیروز در تماسی با پلیس فتا متوجه شدم که خوشبختانه میزان شکایت مردم بیست درصد کاهش یافته است، چرا که رمز پویا اجرا شد. البته بسیاری از دوستان جرایم فضای مجازی را به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی سوق می‌دهند، اما نباید تکلیف مشکل کشور را با پیام‌رسان‌های داخلی حل کنیم. در واقع پیشگیری از جرایم به اصلاح رویه نیاز دارد که ان‌شالله در مجلس جدید پیگیری شود.

انتقادات وارده در مجلس شورای اسلامی سازنده است/ کمیسیون ویژه‌ فضای مجازی در مجلس تشکیل شود

انتقادات وارده در مجلس شورای اسلامی سازنده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به حواشی پیش آمده از حضورش در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مجلس جای گفت‌وگو است و نمایندگان مطالباتی دارند که وزرا باید پاسخگو باشند. در واقع تا جایی که گفت‌وگو وجود دارد نباید نگران بود و اینکه از حواشی فضای مجازی دو قطبی درست کنیم امر صحیحی نیست و باید برای رسیدن به موضع اصلی با هم پیش برویم.

آذری جهرمی در پایان یادآور شد: ما نگرانی‌های اخلاقی جامعه و نگرانی فرهنگی جامعه و بحران هویت را رد نمی‌کنیم، همه باید تعامل کنیم.  انتقادات وارده در مجلس شورای اسلامی سازنده است، مجلس ما هم این رویکرد را دارد و ما باید از وجود این دغدغه حداکثر استفاده را ببریم. برای ما فرصتی ایجاد شده است که به حتم از آن استفاده خواهیم کرد. به جهت اهمیت مسائل مرتبط با فضای مجازی و نقش قوه مقننه در این حوزه، کمیسیون ویژه‌ فضای مجازی در مجلس تشکیل شود. 

شایان ذکر است؛ مرکز داده منطقه غرب و شمال غرب کشور در محیطی به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع در سه‌طبقه با ظرفیت ۲۵۰ رک و قابل توسعه تا ۳۵۰ رک و با قابلیت نصب تعداد ۱۵۰۰ سرور فیزیکی و ۱۶۰۰۰ سرور مجازی امروز به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار