باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

اهمیت فرزند دختر در اسلام/ چرا دختران در هدیه گرفتن باید در اولویت باشند؟

حجت الاسلام مهدی نادعلی از اهمیت داشتن فرزند دختر در خانواده گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بی تردید تفاوتی جز تقوا میان انسان‌ها نیست. البته توقعات و وظایف زن و مرد با هم متفاوت است، اما آنچه انسان‌ها را نزد خداوند محبوب می‌کند جنسیت آن‌ها نیست؛ بلکه عملکرد آن هاست. مرد‌ها نسبت به زن‌ها و زن‌ها نسبت به مرد‌ها هیچ برتری ندارند. نکته قابل توجه نوع لطف و رحمتی است که خداوند از هر جنس انسان به خانواده او عطا می کند  اما در این میان فرزند دختر دارای برکات فراوانی است.

دختر و اهمیت این مخلوف خدا


بیشتر بخوانید


گلایه به خداوند برای تولد فرزند دختر

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نادعلی استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اهمیت هویت دختر در اسلام گفت: در روزگاری که جامعه غربی در اوج بهره کشی از دختران قرار دارد و ضد ارزش‌های خودش را به خورد دیگر جوامع می‌دهد، تکیه به آیات الهی بهترین راه نجات است. طبق آیات قرآن در دوران جاهلیت برخی از انسان‌های نابخرد وقتی صاحب فرزند دختر می‌شدند، با ناراحتی به خداوند گلایه می‌کردند. جبهه گیری در مواجهه با فرزند دختر، سبب بروز اتفاقات ناگوار، چون نسل کشی دختران می‌شد.

حجت الاسلام نادعلی

وقتی یک بانو نسل ابراهیم (ع) را ادامه داد

این کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی دقیق تر در آیات و روایات نگاه می‌کنیم، می‌بینیم هیچ تفاوتی بین دختر و پسر وجود ندارد. در سوره مبارکه انعام، خداوند متعال می‌فرمایند، ما به ابراهیم (ع) فرزندانی دادیم و در ادامه خداوند تک تک این فرزندان را نام می‌برند؛ در نهایت نیز اسم حضرت عیسی (ع) ذکر می‌شوند. همانطور که می‌دانید حضرت عیسی (ع) فرزند حضرت مریم (س) است و حضرت مریم (س) هم زنی است که بدون ازدواج و با امر الهی صاحب فرزند می‌شود. وقتی خداوند فرزند مریم (س) را فرزند ابراهیم (ع) بیان می‌کنند، نشان می‌دهد که در اندیشه دینی و توحیدی هیچ تفاوتی میان فرزندان دختر و پسر نیست و نسل از دختر هم ادامه پیدا می کند.


بیشتر بخوانید


داستان گلایه یک پدر برای تولد فرزندِ دختر!

این استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی در ادامه به آیات و روایات در این خصوص اشاره کرد و افزود: علاوه بر موارد بالا در سوره شوری خداوند از دختر به عنوان یک هدیه بزرگ یاد می‌کند. در آیه ۴۹ سوره شوری خداوند متعال می‌فرمایند: «لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَخْلُقُ ما یَشاءُ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ؛ فرمان روایى آسمان‌ها و زمین مخصوص خداست، هر چه بخواهد مى‌آفریند، به هر که بخواهد دختران بخشد و به هر که بخواهد پسران بخشد.» یعنی خداوند به هر کسی که دوست دارد، فرزند دختر هدیه می‌کند. همچنین در روایات آمده است که فرزند دختر، هدیه الهی است. مردی در زمان امام صادق (ع) دختردار شد، خدمت امام رسید، حضرت او را ناراحت و خشمگین دید به او فرمود: فکر کن خداوند به تو وحی می‏‌کرد من برای تو انتخاب کنم که خدای تو هستم، یا تو با بودن من انتخاب می‏‌کنی؟ چه جواب می‌‏دادی عرض کرد: می‏‌گفتم‌ای خدای من تو برای من انتخاب کن، حضرت فرمود: هم ‏اکنون خداوند مهربان دختر برای تو انتخاب کرده است.

فرزند مونت

نسلی که از پسری نابخرد قطع شد و از دختری مومنه ادامه پیدا کرد

حجت الاسلام نادعلی افزود: در روایت دیگر آمده است: مردی در داستان موسی و خضر آمده که وقتی خضر به مصلحت آن خانواده به دستور خدا کودک را کشت، به موسی گفت: فَاردنا انْ یبْدلهما ربَّهما خیراً منه زکوهً واقرب رُحماً؛ خواستم تا به جای او خداوند فرزندی بهتر و متوجه‏‌تر به رعایت رحم به او بدهد. حضرت حق به جای آن کودکی که به دست خضر کشته شد و موسی معترض شد و خضر به او گفت: خدا بهتر از آن را به پدر و مادرش می ‏دهد، دختری عنایت فرمود که هفتاد پیغمبر از نسل او به وجود آمد؟!


بیشتر بخوانید


 آیاتی که برای تولد حضرت زهرا (س) نازل شد

این استاد دانشگاه در ادامه به اهمیت فرزند دختر در اسلام اشاره کرد و گفت: در روایات داریم که اگر کسی از فرزند دختر محروم است، دست به دعا بردارد و از خدا بخواهد که فرزند دختر داشته باشد. ابراهیم خلیل آن پیامبر بزرگ با داشتن فرزندی، چون اسماعیل و اسحاق به درگاه حق جهت دختردار شدن نالید. امام صادق (ع) دعای او را بدین صورت نقل می‏‌کند: «انَّ ابْراهیمَ سَأَلَ رَبَّهُ انْ یَرْزُقَهُ ابْنَهً تَبْکیهِ وَتَنْدُبُهُ بَعْدَ مَوْتِهِ؛ از حضرت حق درخواست دختر کرد تا حداقل پس از مرگش گریه‌کننده و ناله‏‌کننده و خلاصه مجلس گرم‏کن و یادآور داشته باشد».

در اصول کافی چند باب داریم که درباره فضیلت دختران روایاتی را نقل کرده است. خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم (ص) فرمودند إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْإِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ؛ بسیاری آیه اول را اینگونه ترجمه می‌کنند که ما به تو کوثر (حضرت فاطمه «س») را عطا کردیم. در ادامه خداوند می‌فرمایند تو‌ ای پیامبر! در قبال این نعمتِ عظیم، باید شتری نذر کنی. این نشان می‌دهد فرزند دختر چقدر برای حضرت حق تعالی اهمیت دارد.

فرزند آوری دختر

دختر‌ها در هدیه گرفتن نسبت به پسر‌ها اولویت دارند

نادعلی در پایان به موضوع هدیه دادن به دختران اشاره کرد و گفت: ما در مقوله هدیه دادن و شاد کردن فرزندان روایات جالبی داریم. رسول خدا (ص) می‌فرمایند هر کسی که وارد بازار شد، هدیه‌ای برای اهل خانواده بگیرد. اگر کسی داخل بازار رفت، هدیه‌ای برای فرزندانش خرید، مثل کسی است که برای نیازمندان صدقه داده است؛ همان طور که می‌دانید طبق آیات و روایات صدقه ثواب بسیار بالایی دارد. در ادامه خاتم الانبیاء (ص) می‌فرمایند، برای تقسیم هدیه‌ها میان فرزندان دختر و پسر، ابتدا به دختر هدیه دهید. کسی که در هدیه دادن به دختر نسبت به پسر پیشی گیرد، مانند کسی است که یکی از فرزندان حضرت اسماعیل (ع) را که به بردگی گرفته شده، آزاد کرده است. دلیل اولویت داشتن دختر در هدیه دادن، روحیه عاطفی این مخلوق خداوند است که از چشم پر رحمت خداوند دور نمانده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پسری از دیار‌ آذربایجان‌
۲۳:۰۳ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
سلام چرا دخترا‌ ناراضین‌
کفر است‌ بگویم‌ ولی خدا هم به ما پسرا اهمیت نداد‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
دختراماهن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
من که خداوندسه دختربهم داده خداراشکرمی کنم
به نظرمن رفتارخودمون روتربیت فرزندمان تاثیرداره
چون ازجانب خداست پس نیکوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۸ تير ۱۳۹۹
من همیشه دخترمو کتک میزنم اینجوری در مقابل مشکلات آینده مقاوم میشه....به دختر نباس رو داد وگرنه فاتحت خوندس... پاشم برم دخترمو بزنم امروز یادم رفت سهمیه کتکشو بهش بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
یک سوال بکنم ؟؟؟؟؟ مشکلات روانی داری ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۸ تير ۱۳۹۹
دختر تا کوچک است عالی است وقتی بزرگ میشه وای نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۸ تير ۱۳۹۹
اتفاقا دخترقندعسله دخترنازوملوسه بانمکه شیرینه وای زبونش شیرینه حرفهاش طلاس و....
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمدعلی
۱۵:۴۲ ۰۸ تير ۱۳۹۹
از دامن زن مرد به معراج می رود
ای زن بتو ازفاطمه اینگونه خطاب است
بهترین زینت زن حفظ حجاب است
زن موجود آسمانی وملکوتی تر از ملائکه
مایه افتخارم خانمم ودخترانم فاطمه سادات ومحدثه سادات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۸ تير ۱۳۹۹
اینا که هیچی تو این وضع جامعه با این بی بند و باری همش نگرانی که بلایی سر دخترت نیاد
پسر خدایی هم دردسرش کمتره هم انقد توقع مالی و اینا نداره
کمک حالت هم میتونه باشه دختر واسه مردمه
حرص و جوشش واسه پدر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۸ تير ۱۳۹۹
الان ازدواج کردن هم معضل شده، دیگه فرزند آوردن و آن هم دختر داشتن دیگه آدم بهش نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۸ تير ۱۳۹۹
تو ایران که به دختر و بعد به زن ارزش نمیزارن و همین موضوع باعث بدبینی به اسلام شده
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۱۹:۳۸ ۰۸ تير ۱۳۹۹
ارع واقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۸ تير ۱۳۹۹
دختر برکت زندگيه
Germany
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۸ تير ۱۳۹۹
تواین دور وزمونه دخترمایه دردسره با این همه گرانی بیا وجهیزیه هم بده آنوقت بعد یک ماه پول طلاق رو هم خودت بده
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۱۹:۴۰ ۰۸ تير ۱۳۹۹
الان حرف های شما مث شرایط من شدع
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۱۹:۱۹ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
توی ایران زن بودن خیلی سخته ، توی خارج زن ها جهیزیه ندارن و زن و مرد با هم باید وسایل بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۸ تير ۱۳۹۹
چقدر هم که این چند وقته به کرامت دخترا احترام گذاشتن.یکی گفت باباش بهترین کار رو کرده یکی گفت من جای باباش بودم بدترش رو می کردم
وای یه دختر ایندر بی ارزش شده که راحت در مورد نحوه کشتنش با هم بحث می کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۸ تير ۱۳۹۹
خودم لم میخواددختربیارم ولی دقتی میبنم دختراشانس ندارندوبدبختن وقشرمظلوم جامعه هستندمیگم همون بهتردختردارنشم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۸ تير ۱۳۹۹
خدا را شکر دو تا دختر خداوند بهم بخشیده بزرگه را شوهر دادم دامادموبیشتر از دخترم دوست دارم..دخترا شانس دارن اما شانسشون توی خیابان نیست.دوست پسر نیست،بیرون رفتن با آرایش برعکس شانس خوب را از دختر میگیره.دختران اگر اونقدر که به دوست پسر عشق می‌ورزند یک هزارمش به خدا عشق بورزند خدا جوری خوشبختش میکنه که تو خواب هم ندیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۸ تير ۱۳۹۹
توازکجا میدونی دخترها به خدا عشق نمیورزند که این حرفها رومیزنی؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۸ تير ۱۳۹۹
جامعه ما فکرشون مریضه وگرنه ازدخترمهربونترودلسوزترنیست وگرنه پسرها میرن زن میگیرن محل به پدرومادرشون نمیزارند این دختره ک مثل یه پرستار موقعه پیری پدرومادر می مونه وکمکشون میکنه هرچندک خودشم هم شوهرداره هم بچه وهم خونه زندکی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
خانمی ک میگید داماداموبیشترازدخترهام دوست دارم خوب دخترهات شانس ندارن ک شما اونها رو دوست ندارید دامادتدنو دوست دارید!!!
Iran (Islamic Republic of)
حمید لاری
۰۹:۰۴ ۰۸ تير ۱۳۹۹
بسیار عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۸ تير ۱۳۹۹
دخترا در طول تاریخ همیشه مظلوم و بدبخت بودن هنوزم ادامه داره تا خونه پدر هستن برده پدر بعد هم بردهشوهر
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۴۹ ۰۸ تير ۱۳۹۹
سلام ما هفت برادریم و همه ازدواج کردیم خانه ما خشک و بی روح بود و لطافت نداشت و برای یه کار ساده کارمان به دعوا و کتک کاری می کشید مثلاً یک لیوان آب آوردن و ... مادرم بنده خدا همیشه در شکایت کردن از ما پیش پدرم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۸ تير ۱۳۹۹
این حرف توهین به منی است که فقط دوتا دختر دارم که تنها آرزویم خوشبختی اوناست.بزرگه شوهر دادم حتی خلال دندان خانه اش را هم برایش میخرم.خدا را شکر شوهرش که از پسر نداشته ام بیشتر دوستش دارم خوش اخلاق و منطقی است.
آخرین اخبار