کرونا بر اقتصاد چه تاثیری داشت؟

مدرس اقتصاد دانشگاه‌های کرمانشاه گفت : شیوع ویروس کرونا منجر به کاهش مراودات حضوری، تقویت اقتصاد دیجیتال و کاهش هزینه‌­های اجتماعی ناشی از تخریب محیط‌ زیست شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سمیه حیدری دکترای اقتصاد با گرایش اقتصاد سنجی، توسعه و اقتصاد رفتاری گفت : به دنبال شیوع ویروس کرونا روی‌آوری مردم به سمت استفاده از اقتصاد دیجیتال منجر به پررنگ شدن نقش مؤثر ساختار‌های الکترونیکی، به خاطر ویژگی‌­های خاص خود در سرعت، دقت و شفافیت و نفوذ در تمام بخش‌های اقتصادی شده و فرصت‌های بی‌­بدیلی برای ثروت آفرینی، اصلاح و چابکی ساختار‌ها را به وجود ­‌آورده است.

او گفت : در نگاه اول، ظهور و شیوع کرونا هزینه‌­های زیادی را به اقتصاد‌ها تحمیل کرده است؛ زیرا هزینه ­های ناشی از کاهش همه فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های اقتصادی مطابق دستورات بهداشتی از یکسو و هزینه‌های مبارزه با بیماری از سوی دیگر اثرات منفی بر اقتصاد داشته است.

حیدری افزود: انزوای ناشی از بیماری کرونا تبعاً در تعدادی از بخش‌های اقتصادی موجب کاهش تقاضا می­‌شود (شوک تقاضا) و همچنین کاهش تقاضای کالا موجب کاهش تقاضای نیروی کار می‌گردد (شوک عرضه) و کاهش انواع درآمد نیز مجدداً موجب تکرار سیکل می‌گردد و فعالیت‌های تجاری و بخش‌های اقتصادی که در آن‌ها اجتماعاتی شکل می‌گیرد، بیشترین لطمه‌ها را از این بیماری خواهند خورد.

او در مورد تاثیر کرونا در سطح ملی افزود: از حیث بودجه عمومی، کاهش فعالیت‌ها درآمد‌های مالیاتی را کاهش می‌­دهد این موضوع در کنار تحریم و کاهش قیمت نفت از یکسو درآمد‌های دولت را به شدت کاهش می‌­دهد و از سوی دیگر اقدامات مورد نیاز برای حمایت از کسب و کار‌های آسیب‌دیده و همچنین افزایش مخارج دولت در حوزه بهداشت و درمان، کسری بودجه دولت تشدید خواهد شد؛ اما در سوی مثبت نیز کاهش مصرف بنزین فرصت صادراتی را در اختیار دولت قرار می ­دهد. به‌علاوه، درد مشترک و حس وحدت ناشی از جهاد با بیماری، تجارب عالی را از همکاری در اختیار افراد قرار می ­دهد.

این کارشناس اقتصادی در مورد تاثیر کرونا بر اقتصاد استان کرمانشاه گفت: مطابق آخرین سالنامه آماری استان کرمانشاه، حدود ۶۵ درصد مشاغل شهری در بخش خدمات است در حالی که نزدیک به ۷۰ درصد مشاغل روستایی در بخش کشاورزی است. بیکاری شهری قبل از کرونا بیشتر از ۲ برابر بیکاری روستایی بوده است؛ از آنجایی‌که اثر کرونا بر در بخش خدمات و مشاغل شهری بیشتر از نقاط روستایی وارد می ­شود لذا پیش‌­بینی می‌گردد استان با شدت بیشتری درگیر افزایش بیکاری گردد. البته با توجه به افزایش سرمایه‌­گذاری در حوزه صنایع بهداشتی و فروشگاه‌های مجازی تا حدی این اثرات تعدیل می‌گردد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار