در نشست خبری مطرح شد؛

پاسخ کارگردان سریال «سرباز» به غیرواقعی بودن وضعیت سربازان/ سریالی که سفارشی نیست

مقدم دوست کارگردان «سرباز» در نشست خبری به سوال های مختلف درباره وضعیت سربازان در سریال پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری سریال «سرباز» ظهر امروز در واحد روابط عمومی صداو سیما و با حضور عوامل سریال  برگزار شد.

در ابتدای نشست هادی مقدم دوست کارگردان سریال درباره تماس‌های مردم گفت: نظرات مردم گوناگون بود و درباره حضور راوی صحبت می‌کردند که با آن غریبه بودند. البته از تغییر و تحول و بهبود روابط کاراکتر‌های قصه راضی بودند.

این کارگردان درباره سریال «سرباز» توضیح داد: به صورت عمده توجه این سریال به بحث خدمت سربازی بود و قصه و روایت براساس آن شکل گرفت و تابعی از این مفهوم بود.

 سریال «سرباز» سفارشی نبود

کارگردان سریال «سرباز» درباره شروع نگارش گفت: سال ۹۰ یا ۹۲ بود با آقای شفیعی صحبت کردیم که روی این قصه کار کنیم. این سریال از ابتدا درباره سربازی و خدمت بود و سفارشی نبود. نگارش این مجموعه زمان طولانی داشت و کسی به ما سفارش نداد. البته آیین و آداب نویسندگی است که نوشته تغییر می‌کند. تغییرات سریال از آن سال تا به امروز این بود که کاراکتر زن و مرد به هم نمی‌رسیدند، اما در روند تصمیم گیری و تغییرات قرار شد، این اتفاق رخ دهد.

مقدم دوست درباره جذابیت و ریتم سریال بیان کرد: یکی از مهمترین عناصر جذابیت در سریال ها، قصه شخصیت هاست. خیلی از مخاطبان درباره شخصیت‌ها حرف می‌زدند؛ ما جذابیت را با مولفه‌های کار‌هایی که موفق شده، می‌سنجیم نه با مولفه‌های خود جذابیت. ریتم تند یکی از ابزار‌های جذابیت سریال است، البته بستگی به کاری که داریم، ریتم مناسب می‌دهیم و ریتم تند حتما باعث جذابیت نمی‌شود.

وی ادامه داد: روحیه منش پهلوانی و خدمت رسانی یحیی یکی از عناصر جذابیت است. می‌توان عناصر دیگری را برای جذابیت پیدا کنیم و فقط ریتم را در نظر نگیریم. ما سعی کردیم از دیگر عناصر استفاده کنیم که جدید باشند. در برخی از کار‌ها اثر‌های انگیزشی وجود دارند که برای برخی مخاطبان جذابیت دارد و سرباز در گروه کار‌های انگیزشی بود. در سریال، کاراکتر شرور نداشتیم و روند کار رو به بهبود و قابل ارتقا در شخصیت‌های داستان بود.

وی بیان کرد: صحنه‌هایی از سربازی در این سریال وجود دارد که زمان آن مشخص است و می‌شود دقیق بررسی کرد که آیا واقعی است یا خیر. در برخی نظر‌ها خواندم ما آسایشگاهی نداریم که دارای گل و گیاه باشد، اما ما در لوکیشن واقعی آن را تصویربرداری کردیم. حتی شنیدم می‌گفتند سرباز‌ها روی زمین می‌نشینند، اما اینجا آن‌ها روی صندلی تاشو نشسته بودند و اینکه فرمانده چه طور سرباز را بغل می‌کند، من هم ندیدم، اما ندیدن ما دلیل بر این نیست که وجود ندارد. من منکر برخورد‌های تند با سربازان در خدمت نمی‌شوم، اما نمی‌شود بگوییم برخورد مهربانانه وجود ندارد.

این کارگردان ادامه داد: وقتی پسر‌ها سربازی می‌روند در آن زندگی می‌کنند. ما به این فکر بودیم که زندگی در سربازی دوران پربار و پربرکتی باشد. می‌شود این دو سال را به تباهی گذراند، اما می‌شود از آن استفاده هم کرد. ترجیح من مثل ترجیح پدری بود که بچه اش به سربازی می‌رود و می‌خواهد به او بگوید از این دوران استفاده کند و کار انگیزشی نمی‌خواهد از شکوه و شکایت‌ها بگوید. من متوجه اعتراضات که برخی از اتفاقات سربازی نمایش داده نشد، هستم. عده‌ای از رسانه توقع دارند که دردل آن‌ها را بگوید. اگر بنا بر گفتن باشد شما کار را دنبال کنید می‌بینید اشاره‌هایی هم شده است.

وی درباره شخصیت پردازی کاراکتر‌های این سریال توضیح داد: الزامی وجود ندارد هرچه را از شخصیت می‌دانیم بگوییم. ما آن چه را که در روند داستان مهم بود، نشان دادیم.

مقدم دوست عنوان کرد: من در یک نظرسنجی درباره سریال دیدم که نوشته بود، نقد وقتی قرار است کارشناسی باشد باید محکم باشد چراکه نقد‌ها در جهت سازندگی نیستند. در ابتدای سریال قطعا مخاطبان نمی‌توانستند با آن ارتباط برقرار کنند و به مرور این اتفاق افتاد. داشتن نریشن و راوی سریال اختراع من نبوده است و به طرز برخورد ما با پدیده‌ها بستگی دارد.

نمی‌خواستم سریالی بسازم که به لحاظ بصری پرتره بازیگران باشد

مقدم دوست هم گفت: عجیب نیست که در سریال «وضعیت سفید» و فیلم «سر به مهر»، دو قطب مخالف و موافق داشتیم؛ اما باید خودمان یکسری موضوعات را تشخیص بدهیم. این موضوع را زیاد شنیدم که چه قدر این سریال به زندگی روزمره ما شبیه بود. چیزی که شخصیت‌های سریال سرباز را به هم متصل می‌کند، خدمت سربازی است. برای یک جوان خدمت رسانی در دوران سربازی بزرگ است.

این کارگردان درباره پیامک‌های نمایش داده شده روی تصویر و لوکیشن‌های سریال هم توضیح داد: ما از انواع مختلف پیام رسانی در این سریال استفاده کردیم. این کار جدید نبود؛ چراکه در سریال و فیلم‌ها آن را دیده بودیم. زیاد بودن این پیامک‌ها به دلیل رابطه‌ای بود که بین یحیی و یلدا شکل گرفته بود. آن چیزی که نمایش داده شد، در جامعه وجود دارد و اتفاقات ذهنی آدم هاست. به طور آگاهانه هم حواسمان بود که نام پادگان را نشان ندهیم و از مکان‌های مختلفی استفاده کنیم. این تنوع را به خاطر این ایجاد کردیم تا کار به لحاظ بصری متفاوت باشد. نمی‌خواستم سریالی بسازم که به لحاظ بصری پرتره بازیگران باشد.

مخالفت با پخش سریال «سرباز» در ماه رمضان

محمدرضا شفیعی تهیه کننده سریال گفت: سریال «سرباز» به لحاظ فرم از سریال‌هایی که مردم دیده اند، تبعیت نمی‌کرد. مردم به یک فرم نمایشی عادت کرده و طبیعی است که سریع با فرم جدید ارتباط برقرار نکنند، اما کم کم با سریال ارتباط برقرار کردند.

وی عنوان کرد: در یکی از تماس‌ها خانمی به من گفت سکانس به سکانس سریال حرف داشت و بحث روانشناسانه را پیش گرفته بود. حتی برخی از مخاطبان که تماس گرفتند توقع داشتند که یحیی شهید شود. البته باید بگویم قرار نبود سریال «سرباز» همه مخاطبان تلویزیون را درگیر کند.

شفیعی تهیه کننده درباره توئیت خودش برای متفاوت بودن سریال گفت: من گفتم «سرباز» یک کار ارزشمند بود. تلویزیون سریال خوب و بد می‌سازد. نگاه و تعداد مخاطب فقط باعث نمی‌شود که بگوییم سریال خوب است یا خیر. مخاطب را به سریال نزدیک افطار با یک ساختار عادت دادیم، اما «سرباز» ساختار همیشگی را نداشت. من مخالف صد در صد پخش سریال در ماه رمضان بودم.

وی افزود: مخاطب ممکن است فکر کند ما کم فروشی کرده ایم؛ سرباز سریال مسابقه نیست. ساخت سریال برای مسابقه معیار‌های خاص خودش را دارد. سرباز معیار‌های مسابقه ماه رمضان را ندارد و وقتی در مسابقه ماه رمضان قرار می‌گیرد با ارزش گذاری مخاطبان سنجیده می‌شود. هر سریالی یک ساختار و مخاطبی دارد و برای یک جریانی ساخته شده است. این سریال حتما باید از شبکه سه پخش می‌شد چرا که درباره جوانان و سربازی است.

شفیعی خاطرنشان کرد: این سریال محصول فرهنگی است و در هر بار پخش می‌توان از آن بهره برد. برای سکانس به سکانس سریال فکر شده است. همه اتفاقاتی که برای سریال افتاد سهم ما سازنده‌ها نیست و تصمیمات مدیران سازمان نیز دخیل است. همه جوان‌ها فکرشان این است که دو سال اجباری باید به سربازی بروند. سفارش به نظر من بد نیست. سرباز حرف‌های مهم زیادی داشت؛ ۲۲۰۰ دقیقه سریال بود و ما در کل ۲۰ دقیقه از میزانسن و کلمات مهارت آموزی استفاده کردیم.

علی هاشمی بازیگر سریال «سرباز» گفت: بیشتر کسانی که تماس گرفتند راضی بودند و برایشان موضوع ملموس بود. البته یک نفر هم با ناراحتی به من گفت شما بازیگر خوبی هستی دیگر از اینگونه سریال‌ها بازی نکن.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.