پمپئو: آژانس انرژی اتمی نمونه عالی یک نهاد حامی امنیت بین‌المللی است

وزیر خارجه آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل تصویب قطعنامه ضد ایرانی، به عنوان نمونه برجسته یک نهاد حامی امنیت جهانی یاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حمایت از قطعنامه ادعایی متحدان اروپایی واشنگتن در خصوص برجام تقدیر کرد.

وزیر خارجه آمریکا در دومین اظهارنظر ادعایی خود پس از تصویب قطعنامه تروئیکای اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس در توئیتر خود نوشت: آمریکا صلاحیت فنی حساب شده و آرام شورای حکام برای تصویب (قطعنامه) ایران را مورد قدردانی قرار می‌دهد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رهبری رافائل گروسی نمونه‌ای عالی از یک نهاد بین‌المللی است که به‌رغم اختلافات سیاسی کشورها، از منافع امنیت جهانی حمایت می‌کند.

اوایل روز شنبه نیز وزیر خارجه آمریکا در واکنش به تصویب قطعنامه‌ای ضد ایرانی از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان همکاری تهران با وین شد. 

شورای حکام آژانس روز جمعه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر مبنای آن از ایران خواسته می‌شود تا با همکاری کامل با بازرسان آژانس، مانع دسترسی آن‌ها به دو سایت در این کشور نشود.

در متن این قطعنامه آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد به طور کامل با آژانس همکاری کند و به درخواست‌های آژانس از جمله دسترسی به مکان‌های مشخص شده از سوی آژانس، بدون تاخیر پاسخ دهد.

کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه بیانیه‌ای با موضوع آنچه «راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خوانده شده، منتشر کردند. در این بیانیه ادعا شده که فعال کردن سازوکار حل اختلاف برجام (مکانیزم ماشه) از روی حسن نیت صورت گرفته است.

اخیرا رافائل گروسی، دبیر کل آژانس بین‌المللی اتمی طی گزارشی مدعی شد که ایران اجازه دسترسی به دو سایت هسته‌ای خود را به آژانس نمی‌دهد. ادعایی که از سوی نماینده دائم روسیه در آژانس رد شده است.

شایان ذکر است، در پی آنکه طرف‌های اروپایی برجام از عمل به تعهدات خود ذیل این توافق سر باز زدند، ایران نیز عمل به تعهدات خود را کاهش داد و گام‌هایی در جهت گسترش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود برداشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار